سیاست / شناسه خبر: 86851 / تاریخ انتشار : 1401/2/27 12:31
|

سبک زندگی سالم در کنترل فشار خون موثر است

بوشهریها| کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت گناوه گفت: شیوه زندگی غلط سبب فشارخون بالا می‌شود و از طریق رژیم غذایی، انجام فعالیت بدنی منظم و مدیریت استرس‌ قابل پیشگیری است.

بوشهری ها /

سبک زندگی سالم در کنترل فشار خون موثر است

 

هاجر عوض پور به مناسبت ۲۷ اردیبهشت روز جهانی فشار خون بالا اظهار داشت: یکی از موانع مهم در عدم کنترل مؤثر فشارخون بالا، عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشارخون خود است، در حالی که اقدامات ساده ای برای ادغام ارزیابی معمول فشارخون در ارائه خدمات بهداشتی درمانی، مدارس، دانشگاه‌ها، محل‌های کار، جامعه و نیز تمام جوامع وجود دارد که می‌تواند نقش مهمی در شناسایی و درمان این بیماری داشته باشد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه افزود: موضوع روز جهانی فشارخون در سال ۲۰۲۲ «فشارخونتان را به درستی اندازه گیری و آن را کنترل کنید تا عمر طولانی‌تری داشته باشید» تعیین شده است که این موضوع بر افزایش آگاهی در خصوص فشارخون بالا در تمام جمعیت‌ها در سراسر دنیا تکیه دارد.

وی بیان کرد: در افراد با فشارخون بالا، خطر سکته مغزی چهار برابر بیشتر و خطر سکته قلبی (حمله قلبی) دو برابر بیشتر از افرادی است که دارای فشارخون طبیعی هستند به همین دلیل در سال ۲۰۰۲، این بیماری توسط سازمان جهانی بهداشت در گزارش سلامت جهانی به عنوان قاتل خاموش نامیده شد.

عوض پور گفت: روز جهانی فشارخون بالا هر سال با استفاده از یک موضوع خاص سال که توسط اتحادیه جهانی فشارخون بالا انتخاب می‌شود، برگزار می‌شود تا این بسیج را در سطح بین المللی اثر بخش تر کند.

وی اظهار داشت: آگاهی از فشارخون بالا به علت تعداد مرگ‌های مرتبط با حمله‌های قلبی، بیماری کلیوی و سکته‌های مغزی همراه با آن به نظر بسیار مهم و حیاتی است که بخش مهمی از آن به فقدان آگاهی درباره فشارخون بالا در میان جامعه عمومی مرتبط است و اتحادیه جهانی امیدوار است آن را تغییر دهد.

وی با اشاره به اینکه این بیماری به راحتی با یک اندازه گیری ساده فشارخون در خانه یا مراکز درمانی با استفاده از دستگاه فشارخون، قابل تشخیص و به دنبال آن قابل درمان و کنترل است، افزود: مسئله مهم این است کسانی که فشارخون آنها اندازه گیری می‌شود، به روش صحیح و دقیق اندازه گیری و از میزان فشارخون خود و مفهوم آن مطلع شوند، افرادی که فشارخون بالا دارند، برای ارزیابی بیشتر و درمان به مراکز بهداشتی درمانی و پزشکان ارجاع داده شوند و مراقبت‌های به موقع دریافت کنند.

وی با تاکید بر خطرناک بودن بیماری فشار خون گفت: بیماری فشارخون بالا به علت بی علامت بودن یک قاتل خاموش است.

وی اضافه کرد: فشارخون بالا یا پرفشاری خون سبب عوارض مختلفی در بدن می‌شود و ممکن است به خطر بزرگ‌تری مانند سکته قلبی و مغزی، بیماری کلیوی، اختلالات چشمی، کما، یا حتی مرگ منجر شود.

عوض پور با اشاره تأثیر سبک زندگی سالم در این بیماری بیان داشت: شیوه زندگی غلط سبب فشارخون بالا می‌شود و می‌تواند از طریق رژیم غذایی، انجام فعالیت بدنی منظم و مدیریت استرس‌های قابل پیشگیری، تنظیم شود.

وی تاکید کرد: طبق راهنماهای پیشنهاد شده توسط پزشکان افرادی که از بیماری فشارخون بالا رنج می‌برند باید حداقل ۵ روز در هفته و حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت شدید انجام دهند برای مثال می‌توانند پیاده روی، دویدن آهسته، دوچرخه سواری یا شنا کنند.

وی ادامه داد: در صورت عدم کاهش فشارخون و عدم پاسخ به اصلاح شیوه زندگی، دارو به کاهش فشارخون بالا کمک می‌کند.

وی افزود: خدمات ارائه شده در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی به بیماران مبتلا به فشار خون بالا شامل اندازه گیری وزن و قد، محاسبه نمایه توده بدنی، اندازگیری فشار خون در هر مراقبت، ارجاع به کارشناس تغذیه در صورت لزوم، ارائه آموزش‌های لازم توسط پزشک و مراقب سلامت، ارجاع به سطوح تخصصی در صورت نیاز بوده است.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: موضوع امسال برای روز جهانی فشارخون بالا که مصادف با ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ است، «با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، عمر طولانی‌تری داشته باشید» تعیین شده است لذا در این روز توصیه می‌شود، همه فشارخون خود را اندازه گیری کنند و اطلاعات خود را درباره فشارخون بالا افزایش دهند و اقدامات لازم برای درمان و کنترل فشارخون انجام دهند، تا سلامت بمانند و عمر طولانی‌تری داشته باشند.

کلیدواژه

کارشناس مبارزه

بیماری‌های غیر

رییس شبکه بهداشت

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی