سیاست / شناسه خبر: 118093 / تاریخ انتشار : 1401/5/4 10:37
|
داریوش کشتکار مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان

بازنشستگان کشوری فاقد بیمه تکمیلی درمان هستند.

بوشهریها| داریوش کشتکار مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان در نشست خبری با خبرنگاران گفت امیدواریم خدمات رسانی ما به بازنشستگان آنگونه باشد که شایسته این عزیزان است.

بوشهری ها / وی ادامه داد: میانگین پرداخت حقوق ماهیانه صندوق بازنشستگی کشوری در استان بوشهر معادل 120 میلیارد تومان به 17 هزار و 800 بازنشسته کشوری است. این در حالی است که حداکثر حقوق پرداختی به بازنشستگان 26 میلیون و 500 هزار تومان و حداقل حقوق 3 میلیون و 400 هزار تومن است.

ایشان همچنین افزود: به طور کلی حدود 60 دستگاه اجرایی از صندوق بازنشستگی کشوری حقوق دریافت می کنند که از این تعداد، بالاترین تعداد حدود  11 هزار و 700 نفر بازنشسته آموزش و پرورش و  2 هزار و 400 نفر دانشگاه علوم پزشکی و مابقی شامل سایر دستگاههای دولتی است. به طور کلی 13 هزار بازنشسته آقا و 4 هزار و 700 بازنشسته خانم را شامل می شود.

وی یادآور شد در استان 16 تشکل بازنشستگی مردم نهاد یا کانون بازنشستگی داریم که باید به صورت ویژه مورد حمایت قرار گیرند.

ایشان با بیان اینکه میانگین سنی بازنشستگان استان 51 سالگی است، افزود: این خود یک بحران، برای صندوق بازنشستگی است. در حال حاضر 70 % حقوق بازنشستگان در صندوق بازنشستگی توسط دولت و 30 درصد نیز از محل وصول بازنشستگی و سود شرکت ها تأمین می شود.

وی همچنین افزود: صندوق بازنشستگی علاوه بر پرداخت حقوق، تسهیلات کم بهره بدون ضامن و مراجعه به بانک به بازنشستگان پرداخت می کند. که شامل تسهیلات ضروری، خرید کالا، وام ازدواج فرزندان بازنشستگان است. بر اساس نتایج اعلام شده، بالغ بر 380 میلیارد ریال به حدود 2 هزار و 520 نفر بازنشسته کشوری وام تعلق می گیرد. این وام به مبلغ 15 میلیون تحت عنوان تسهیلات ضروری با نرخ 4 درصد و بازپرداخت 36 ماهه از مردادماه آغاز شده و تا پایان سال ادامه دارد. و طی 8 ماه به طور میانگین هر ماه به 340 نفر اختصاص خواهد یافت.

وی یادآور شد: بالغ بر 3 میلیارد تومان برای 250 نفر وام ضروری از اختیارات مدیر استان است که بنا به ضرورت، بازنشستگان می توانند به صورت اضطرای و خارج از روند ثبت نام الکترونیکی از این وام بهره گیرند.

علاوه بر این پرداخت وام ازدواج فرزندان بازنشستگان در اردیبهشت ماه صورت گرفت و به 304 نفر از فرزندان بازنشستگان که تاریخ ازدواجشان مربوط به سالهای 1399 و 1400 بود، این وام 25 میلیون تومانی با بازپرداخت 5 ساله و بهره 10 درصد، بدون ضامن و مراجعه به بانک پرداخت شد.

کشتکار با اشاره به استفاده بازنشستگان از خدمات رفاهی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: بازنشستگان کشوری می توانند با ارائه حکم بازنشستگی و کارت شناسایی، از مجموعه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی سراسر کشور با 50 درصد تخفیف برای اقامت استفاده کنند.

ایشان همچنین به برگزاری جشنواره تجلیل از بازنشستگان نمونه استانی در سال 1401 اشاره کرد و گفت: با اعلام فراخوان این جشنواره 29 اثر نامزد به دبیرخانه ارسال شد و با تشکیل هیأت داوری،  8 اثر برگزیده شد. لازم به ذکر است این جشنواره در 6 محور علوم، آموزش و پژوهش، ایثار و فداکاری، فعالیتهای ورزشی، فعالیتهای اجتماعی و عام المنفعه، فرهنگ و هنر، کارآفرینی و ایجاد اشتغال برگزار شد. در این جشنواره که روز چهارشنبه 5 مردادماه ساعت 6 بعدازظهر در سالن تالار لیان با حضور مسئولین استانی برگزار خواهد شد، از 8 نفر برگزیده تجلیل بعمل خواهد آمد.  

وی با تأکید بر اینکه ماده 85 قانون خدمات کشوری به صراحت عنوان کرده، دستگاههای اجرایی علاوه بر شاغلین باید بازنشستگان خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهند، خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز ساز و کار اجرایی این برنامه فراهم نیست. کما اینکه بابت حق بیمه سهمی معادل 45 هزار تومان به صورت ماهیانه از هر بازنشسته کسر می شود و صندوق نیز از منابع خود 55 تومان تأمین می کند، اما سهم دولت در این زمینه هنوز پرداخت نشده است. لذا بازنشستگان کشوی فاقد بیمه تکمیلی درمان هستند و به همین دلیل برای غرامت درمان بازنشستگان کشوری با مشکل مواجه هستیم. و بعضاً پرداخت مطالبات درمانی با سه یا چهار ماه تأخیر انجام می شود. این در حالی است که سنین سالمندی شرایط خاصی است و بیشتر افراد درگیر بیماری می شوند که باید توجه ویژه ای به سلامت و درمان بازنشستگان صورت گیرد.

کلیدواژه

داریوش کشتکار

بازنشستگان

مدیر صندوق بازنشستگی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی