فرهنگ / شناسه خبر: 128901 / تاریخ انتشار : 1401/9/15 18:28
|
یک گلایه، یک سوال و چند تقاضا در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر بوشهری

انتقاد عضو با سابقه گروه مهندسی شیمی دانشگاه خلیج فارس از استاندار : من و جامعه پژوهشگران دانشگاه " نیابت و وکالت کسی را نمی‌پذیریم".

این استان پیشکسوت دانشگاه خلیج فارس گفت: بها دادن به پژوهش و پژوهشگر انگیزه ماندن و کار کردن به دانشجویان می‌دهد

بوشهری هاآیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده استان بوشهر که امروز در سالن ابن سینای دانشگاه خلیج فارس برگزار شد، حاوی گلایه و چند تقاضای کلیدی از نماینده پژوهشگران بود که معاون استاندار شنید و پاسخ داد.

به گزارش بوشهری ها به نقل از خبرنگار ایرنا، امروز و در میانه هفته پژوهش بوشهر آیینی به منظور معرفی پژوهشگران و فناوران برگزیده این استان برگزار و در این راستا هفت نفر از فعال‌ترین‌های این عرصه و یک فناور برتر تجلیل شدند.

گزینش برترین‌های این حوزه در استان بوشهر ۲ بخش بیش از آیین‌های مشابه در استان‌های کشور داشت و علاوه بر فعالان عرصه پژوهش اعضای هیات علمی برتر در ارتباط با صنعت و جامعه و دستگاه‌های حامی برتر پژوهش و فناوری این استان نیز معرفی شدند که در این زمینه احمد کشاورز در حوزه فنی و مهندسی، مهدی رضایی در هنر و علوم انسانی و علی دیندارلو در کشاورزی و منابع منابع طبیعی تجلیل شدند.

مراسم تجلیل از پژوهش‌گران و فناوران برتر بوشهری با سخنرانی رئیس دانشگاه میزبان آغاز شد؛ محمد مدرسی گفت: امروز در دهه چهارم فعالیت، دانشگاه خلیج فارس خانه بهترین چهره‌های علمی دنیا شامل یک درصدهای جهانی در شاخه‌های فنی و مهندسی و حوزه‌های مزیت نسبی استان شامل نفت، گاز و انرژی است.

او با بیان اینکه دهه چهارم عمر یک دستگاه به هنگام بلوغ اوست، افزود: انتظار می‌رود نقش آفرینی دانشگاه خلیج فارس در استان به خوبی نمایان شود؛ چهره های علمی این دانشگاه بعد از مدت‌ها فعالیت علمی و پژوهشی توانسته اند در حل مشکلات محیط پیرامونی خود نقش آفرینی آفرینی کنند.

او اینطور ادامه داد: "دانشگاه خلیج فارس" ۲۵۵ عضو هیات علمی و هشت هزار دانشجو دارد، بیشتر اعضای هیات علمی این دانشگاه در حوزه‌های مزیتی مختلف از جمله دریا، نفت، گاز، انرژی و کشاورزی (نخیلات) فعالیت علمی دارند.

پس از او معاون پژوهشی دانشگاه خلیج فارس درباره نحوه گزینش برترین‌های عرصه تحقیق و پژوهش در پنج حوزه توضیح داد. دکتر گلبهار حقیقی درباره ابتکار امسال دانشگاه خلیج فارس در طراحی "درهای باز دانشگاه" نیز سخن گفت که با هدف آشنایی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها با ظرفیت‌های پژوهشی و اموزشی دانشگاه مادر استان بوشهر و جذب با استعدادهای بوشهری به این دانشگاه از ۱۲ تا ۱۷ آذر ماه اجرا شده و مورد استقبال گروه هدف خود قرار گرفته است.

به گفته او بازدید دانشجویان در همراهی با اعضای هیات علمی دانشگاه خلیج فارس از صنایع و پتروشیمی‌های استان از دیگر برنامه‌های این هفته "خلیج فارس" است که فردا برگزار می‌شود.

آنطور که از ابتدای هفته در برنامه‌ها بیان شده و اساتید و پژوهشگران برتر بوشهر نیز انتظار داشتند، قرار بود استاندار میهمان و سخنران ویژه آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده بوشهر باشد اما به نیابت معاون هماهنگی امور عمرانی وی محمد هادی رستمیان برای سخنرانی به روی صحنه رفت.

او ضمن تجلیل و بزرگداشت اهل علم و پژوهش و اشاره به سابقه درخشان بوشهری‌های این عرصه، گفت: شورای شهر بوشهر و دیگر شهرستان‌های استان خیابان‌هایی را به نام چهره‌های شاخص عرصه علم و پژوهش نامگذاری کنند و خدمات آنها نه تنها به بوشهر که به جامعه بشری را ارج نهند.معاون استاندار بوشهر از شورای شهری‌های بوشهر خواست تا خیابان‌هایی را به نام چهره‌های شاخص علمی استان نامگذاری کنند.

رستمیان از پژوهشگران حاضر یک خواسته نیز داشت که در عرصه پیوند جامعه و صنعت با دانش وارد میدان عمل شوند و نگذارند پژوهش‌ها بر روی کاغذ باقی بماند.

"نیابت و وکالت هیچ‌کس را نمی‌پذیریم"

دکتر شهریار عصفوری عضو با سابقه پیشکسوت گروه مهندسی شیمی دانشگاه خلیج فارس از سوی مجری به عنوان پژوهشگر و نماینده پژوهشگران برتر معرفی شد؛ او سخنان خود را با یک گلایه آغاز کرد و خطاب به معاون استاندار بوشهر تاکید کرد: من و جامعه پژوهشگران دانشگاه " نیابت و وکالت کسی را نمی‌پذیریم".

عصفوری که از عدم حضور استاندار چندان راضی نبود، ضمن تجلیل از معاون وی برای حضور در این آیین، اظهار کرد: مگر جلسه‌ای علمی‌تر از این هم وجود دارد که مسئولان استانی بخواهند در ان حضور یابند و با پژوهشگران دیدار کنند؟

 

مرکز تحقیقات سلول‌های خورشیدی کشور در جوار "خلیج فارس" دایر شود

نماینده پژوهشگران برتر بوشهر هرچند به گفته خود، انتظار حضور استاندار و امام جمعه بوشهر را در این جمع داشت، اما چند نیاز و خواسته جامعه پژوهشی استان و بویژه پژوهشگران دانشگاه خلیج فارس را مطرح کرد.

او از رئیس این دانشگاه خواست تا با همه چالش‌ها و محدودیت‌هایی که هست، در هنگام تخصیص بودجه‌ها، نخست سهم پژوهش را کنار بگذارد چرا که هزینه‌های جاری و رفاهی با کمک استان تامین می‌شود.

این استان پیشکسوت دانشگاه خلیج فارس گفت: بها دادن به پژوهش و پژوهشگر انگیزه ماندن و کار کردن به دانشجویان می‌دهد تا از همان سال نخست به فکر رفتن نباشند؛ دست کم برای فعالیت های پژوهشی گروهی گرنت‌های اعطا شود تا دانشجویان برای فعالیت امید و انگیزه پیدا کنند.

عصفوری یک درخواست دیگر نیز از مدیران دانشگاه‌ جامع استان بوشهر داشت؛ اینکه با حفظ دانشکده علوم پایه به دنبال ایجاد گرایش‌های جدید و نیاز بازار کشور برویم چرا که دانشجویان برای ادامه تحصیل به دنبال گرایش‌های جدید هستند.

نماینده پژوهشگران برتر بوشهر خواسته این جامعه دانشگاهی را با یک توصیه ادامه داد: "سیاست‌های اشتباه گذشته را اصلاح کنیم، پیش از اینکه زمانه ما را جبر کند".دکتر شهریار عصفورعصفوری با بیان اینکه ثروت حقیقی بوشهر منابع زیستی دریایی و نور خورشیدی است که می‌تابد، تاکید کرد: باید این منابع ارزشمند برای ثروت آفرینی به کار گرفته شود.

او با طرح این سوال که برنامه استانداری برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در بوشهر چیست؟، در غیاب استاندار از معاون وی خواست تا به طور جدی با وزارت نیرو برای جانمایی "مرکز تحقیقات سلول‌های خورشیدی" در جوار دانشگاه خلیج فارس اقدام کند و در صورت تحقق برکات زیادی را برای استان به همراه می‌آورد.

طرح یک سوال بنیادین

پژوهشگر برتری که تا کنون ۱۰۹ مقاله علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسانده است در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر استان بوشهر، یک سوال بنیادین را مطرح کرد که پاسخ به آن می‌تواند کلیدی راهگشا برای موفقیت بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها باشد؛ حاصل این آیین برای بوشهر چیست؟

استاد تمام دانشگاه خلیج فارس اظهار کرد: سرمایه انسانی بالاترین سرمایه استان است؛ چرا نباید پژوهشگران برتر استان و اساتید ۱ درصد دانشمندان جهان جایی در اتاق فکرهای دستگاه‌های استان داشته باشند؟ بلکه مدیران باید خود به دنبال استفاده از دانش و اندیشه این افراد باشند.

در پایان سخنرانی دکتر شهریار عصفوری مورد تشویق گرم حاضران قرار گرفت.

 

پاسخ به گلایه پژوهشگران برتر

در پایان و پیش از آغاز مراسم تجلیل، محمدهادی رستمیان اجازه خواست تا برای اینکه "حقی از احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر ضایع نشود" گلایه پژوهشگران از عدم حضور او را پاسخ گوید؛ او گفت: استاندار بوشهر در جلسه‌ای از پیش برنامه ریزی نشده برای چند مساله کلیدی استان با رئیس جمهور دیدار کرده و امروز در مسیر بازگشت به استان بود.

رستمیان ادامه داد: استاندار بوشهر همواره بر حمایت از پژوهشگران و فناوران اهتمام ویژه داشته است و آنچه در این نشست درخواست شد به دیده منت پیگیری می‌شود.

معاون استاندار بوشهر برای پیگیری درخواست نماینده پژوهشگران برتر استان بوشهر در این آیین، مبنی بر ایجاد مرکز تحقیقات سلول‌های خورشیدی در جوار دانشگاه خلیج فارس قول مساعد داد.

او درباره رایزنی با وزارت نیرو برای ایجاد مرکز تحقیقات سلول‌های خورشیدی در بوشهر هم قول مساعد داد.

در پایان این نشست از دکتر خدا کرم سلیمی فرد، دکتر شهریار عصفوری، دکتر وحید مرشدی، دکتر فاضل شجاعی، دکتر محسن کشاورز، دکتر خسرو آیین اندیش به عنوان پژوهشگران برتر و سید امیرحسین علوی فرد از شرکت آرتین آزما به عنوان فناور برتر استان بوشهر تجلیل شد، مجتمع پتروشیمی بوشهر و شرکت گاز استان بوشهر دستگاه‌های برتر حامی پژوهش و فناوری این استان شدند و پتروشیمی‌های نوری و جم عنوان واحدهای تحقیق و توسعه برتر را به خود اختصاص دادند.

 

کلیدواژه

دکتر عصفوری

استاندار بوشهر

دانشگاه خلیج فارس

هفته پزوهش

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی