فرهنگ / شناسه خبر: 139120 / تاریخ انتشار : 1402/1/20 17:01
|

«از فیض فایز» روانه بازار کتاب شد/ گفت‎‌وگویی با باتجربه‌ترین فایزپژوه جنوبی

«از فیض فایز؛ گفت‌وگو با عبدالمجید زنگویی» نوشته سیدقاسم یاحسینی، مورخ اجتماعی، روزنامه‌نگار و نویسنده جنوبی به همت انتشارات «شروع» بهار 1402 روانه بازار کتاب شد.

بوشهری ها / «از فیض فایز؛ گفت‌وگو با عبدالمجید زنگویی» نوشته سیدقاسم یاحسینی، مورخ اجتماعی، روزنامه‌نگار و نویسنده جنوبی به همت انتشارات «شروع» بهار 1402 روانه بازار کتاب شد.

 این کتاب، گفت‌وگوی مفصل سیدقاسم یاحسینی با عبدالمجید زنگویی، نویسنده، شاعر و فایزپژوه بوشهری را شامل می‌شود، که در 369 صفحه منتشر شده‌است.

سیدقاسم یاحسینی در مقدمه این کتاب در معرفی زنگویی بیان کرده است: «استاد عبدالمجید زنگویی پُرکارترین و مهم‌ترین شخصیت فایزپژوه در تاریخ ادبیات ایران و بوشهر محسوب می‌شود. او در فاصله سال‌های 1352 تا 1368 سه بار اشعار فایز را گردآوری کرد که بخشی از ویراست سوم بر اساس دیوان خطی به‌خط فایز بود. سهم وی در گردآوری و انتشار میراث شعری بوشهر از عصر قاجار تا امروز، منحصربه‌فرد است.»

وی سپس تأکید کرده است: « به‌باور من، همان مقامی که نیکلسون در تصحیح و ترجمه دیوان مولانا جلال‌الدین بلخی (مولوی) داشت، عبدالمجید زنگویی در انتشار ترانه‌های فایز دارد.»

این نویسنده و مورخ اجتماعی سپس اشاره کرده است که «تألیف کتاب، از سال 89 آغاز شد؛ اما به‌دلیل کثرت کار و قلت وقت، 11 سال در نگارش آن وقفه افتاد تا اینکه سرانجام در سال 1400 به پایان رسید. این کتاب حاصل گفت‌وگوهای مفصلی است که پیش از این، در شش نوار کاست یک ساعته ضبط و ثبت شده بود و سپس با گفت‌وگوهایی که در فضای مجازی (واتس‌آپ) صورت گرفت، تکمیل شد. بعد از تنظیم مطالب، محتوا در اختیار آقای زنگویی قرار گرفت تا تصحیح و ویرایش نهایی شود.»

یاحسینی در خصوص دلیل برگزیدن نام «از فیض فایز» برای این کتاب توضیح داده است: «این نام به دو دلیل انتخاب شد؛ یکی به‌خاطر علاقه شدید استاد زنگویی به فایز و دیگری به‌خاطر اینکه عمده شهرت وی به دلیل فایزپژوهی است. زنگویی علاوه برتصحیح انتقادی ترانه‌ها و دوبیتی‌های فایز، چندین اثر دیگر درباره این شاعر نوشته است.»

نویسنده کتاب «از فیض فایز» یادآور شده‌است: «ساختار و ساختمان کتاب را طوری طراحی کردم که اگر فردی با کارنامه پنجاه ساله درخشان آقای زنگویی و شعرهای او ناآشنا باشد، با مطالعه این کتاب، آشنایی اجمالی؛ اما عمیقی پیدا کند.»

به گزارش ایبنا، «از فیض فایز» صد و یکمین کتاب سیدقاسم یاحسینی، مورخ اجتماعی جنوبی است که در گفت‌وگو با عبدالمجید زنگویی، شاعر و فایزپژوه بوشهری پیرامون فایز و دوبیتی‌هایش گردآوری و از سوی انتشارات شروع بهار امسال منتشر شده‌است. | ایبنا

کلیدواژه

عبدالمجید زنگویی

انتشارات شروع

سید قاسم یاحسینی

از فیض فایز

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی