سیاست / شناسه خبر: 149247 / تاریخ انتشار : 1402/2/20 08:42
|
کاسه صبر مردم لبریز شد؛

سعدآباد جا مانده از توسعه، آسیب دیده از بی تدبیری ها

بوشهری ها / اسماء بوستانی: از مسیر دهقائد و از پل روی رودخانه دالکی بیست دقیقه ای طول می‌کشد تا به سعدآباد رسید. بعد از روستای جتوط و جاده ...

بوشهری ها / اسماء بوستانی: از مسیر دهقائد و از پل روی رودخانه دالکی بیست دقیقه ای طول می‌کشد تا به سعدآباد برسید. بعد از روستای جتوط و جاده پر پیچ و خمش که عبور کنید سعدآباد چسبیده به نخلستان است. سعدآباد قدیمی ترین بخش استان بوشهر در کنار روستاهای اطرافش حالا نه یکی از تعیین کننده ترین مراکز سیاسی و اجتماعی بلکه شهری عقب مانده از قافله توسعه است. این بخش از بخش‌های مهم شهرستان دشتستان و در شمال این شهرستان واقع شده و دارای ۱۷ روستای مسکونی است. از لحاظ اقتصادی درآمد بیشتر مردم  این منطقه کشاورزی و فروش محصول نخیلات خود است. روستاهای این بخش به دلیل کمبود امکانات رفاهی، نیازمندی های خود را از شهر سعدآباد تامین می کنند. متأسفانه این بخش به دلیل عدم توجه لازم مسئولین در دو سه دهه اخیر از توسعه باز مانده و مردم این منطقه با مشکلات زیادی در حوزه بهداشت و درمان، کشاورزی، آموزشی و مدیریت شهری مواجه هستند

این شهر و بخش دارای چند مسیر وروی است. جاده ورودی از سمت شهر آب پخش که قرار بود با تقاطع غیر هم سطح ساماندهی شود، اما این پروژه بنا به دلایلی چندین سال است که نیمه‌کاره رها شده است. مسوولان در دوره‌های مختلف دلیل توقف این پروژه را نبود اعتبارات لازم اعلام کرده اند اما بسیاری از پروژه های بزرگ در سطح شهرستان بعد از این پروژ آغاز شده و حتی مورد بهره برداری نیز قرار گرفته اند.
 
با وجود اینکه تکمیل این پروژه مشکلات بسیاری از مردم منطقه سعدآباد، شبانکاره و حتی آبپخش را برطرف می کند اما سال هاست نیمه کاره و بلاتکلیف رها شده است.
ورودی دیگر این بخش از سمت روستای جتوط بسیار کم عرض و غیر استاندارد است و شاید بتوان گفت جزو یکی دو جاده خطرناک استان است که متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی جهت رفع این مشکل صورت نگرفته است.
 
---
 
  اغلب مردم این منطقه از راه کشاورزی امرار معاش می‌کنند، اما در تمام این سالها مورد به مهری برخی مسئولین قرار گرفته اند. به گونه ای که برای مثال حقابه آبیاری تحت فشار را پرداخت می کنند اما از آبیاری خبری نیست.
 
عده ای از کشاورزان این بخش ضمن گلایه شدید نسبت به عدم توجه مسئولین مربوطه به این مسئله به خبرنگار پیام عسلویه می گویند: مسئولین به دلیل کمبود آب رودخانه سعدآباد، پمپاژ آبیاری تحت فشار را در بخش سعدآباد افتتاح کردند تا هیچ کشاورزی در این بخش مشکل کمبود آب برای آبیاری نخیلات خود نداشته باشد اما متأسفانه مشکل ما رفع نشد بلکه باری اضافه نیز بر دوشمان گذاشتند. به این صورت که فقط کشاورزان روستای جتوط، درودگاه و سعدآباد از این پمپاژ استفاده می کنند و دیگر کشاورزانی مانند ما که در روستای نظرآقا به کشاورزی مشغول هستیم از نعمت آبیاری تحت فشار برای نخیلات محروم هستیم اما از آن طرف مجبور به پرداخت حقابه این پمپاژ نیز هستیم.
 
---
 
این کشاورز ادامه داد: اکنون ما کشاورزان هر 3 ماه 20  روز می توانیم از آب رودخانه سعدآباد نخیلات خود را آبیاری کنیم که همزمان با پرداخت حقابه آب رودخانه مجبور به پرداخت حقابه پمپاژ که تاکنون هیچ استفاده ای از آن  نکرده ایم نیز هستیم؛ اگر حقابه پمپاز را پرداخت نکنیم همین آب رودخانه سعدآباد را بر روی نخیلاتمان نیز قطع می کنند و این ظلم بسیار بزرگی به کشاورزان این منطقه است.
 
---
 
---
 
 
متاسفانه ضعف شهر سعدآباد در حوزه بهداشت و درمان نیز همچون بسیاری موارد دیگر مردم این بخش را در تنگتا قرار داده است. وجود یک درمانگاه مجهز با پزشکان متخصص و تمامی امکانات پزشکی آرزوی مردم این منطقه است. به صورتی که برخی شهروندان در گفتگو با خبرنگار روزنامه پیام عسلویه در خصوص عدم رضایت خود از حوزه بهداشت و درمان می گویند: درمانگاه شهر سعدآباد به صورت شیفتی دارای پزشک است، اما حتی یک پزشک متخصص در این شهر وجود ندارد و از مراکزی چون سونوگرافی، رادیولوژی، آزمایشگاه مجهز و بیشتر امکانات پزشکی محروم هستیم.
 
 
یکی از شهروندان سعدآباد ضمن گلایه از وضعیت آزمایشگاه این شهر می گوید: شهروندان آزمایشات ضروری خود را در آزمایشگاه این شهر انجام می دهند اما برای گرفتن جواب آزمایش خود ناچارند به شهر برازجان مراجعه کنند.
 
 
با نگاهی گذرا بر  مشکلاتی که در این شهر وجود دارد می توان به عقب ماندگی این بخش و شهر سعدآباد از توسعه و پیشرفت پی برد. از درختان خشک و بی روحی که در پارک مرکز شهر وجود دارد گرفته تا کوچه های خاکی و کوچه هایی که به گفته شهروندان حدود 6 ماه زیر سازی و رها شده اند. شهری که روزگاری نماد آبادی و رونق اجتماعی بود امروز به بن بستی حل نشدنی گرفتار آمده است.
 
 
---
 
---
 
---
 
با هر شهروندی گفتگو کردم از وضعیت خیابان معلم شکایت داشتند، کنجکاو و راهی خیابان معلم شدم. اینجا همان خیابانی بود که در هفته دولت سال گذشته به همراه مسئولین دشتستانی برای پوشش خبری آغاز عملیات اجرایی آن به سعدآباد رفته بودم. دقیق بیاد دارم در آئین آغاز عملیات اجرایی این خیابان شهروندی نسبت به بی کیفیت بودن آسفالت های شهر معترض بود و خواستار انجام آسفالت با کیفت برای این خیابان بود. اما اکنون با گذشت 9 ماه از آغاز عملیات اجرایی، این پروژه همان گونه به حال خود رها شده و هیچ فعالیتی انجام نگرفته است. 
 
---
 
شهروندان می گویند با اعتراضی که به مجموعه مدیریت شهری در خصوص تخریب این خیابان داشته ایم اعلام کردند که اعتباری برای انجام این پروژه وجود ندارد. با این حال اینکه چرا مجموعه شهرداری بدون برنامه ریزی و داشتن اعتبار لازم شروع به تخریب مسیر اصلی شهر می کنند و با این سهل انگاری موجب نارضایتی مردم و زشت شدن چهره شهر و اخلال در نظم شهری می شوند نیازمند پاسخ از سوی مدیران شهری است.
 
 
شهروندان نارضایتی خود  از خدمات رسانی مدیریت شهری به مردم  را ابراز کرده و معتقدند که اختلافات بین اعضای شورا و شهردار باعث عقب ماندگی این شهر از توسعه شده در صورتی که اعضای شورا و شهردار باید با اتحاد و همدلی برای عمران و آبادانی شهر خود گام بردارند و رضایت شهروندان را جلب کنند. متأسفانه اختلافات بین اعضای شورا و شهردار به اندازه ای شدید شده که در صحبت با هرکدام از شهروندان این نکته را بیان و نارضایتی خود از این وضعیت را اعلام می کنند.
 
در یکی از محله های این شهر با زنی سالخورده هم صحبت شدم  که از مجموعه مدیریت شهری گلایه مند بود.« 7 ماه پیش کوچه ما را برای آسفالت کردن زیرسازی کردند و بعد از زیرسازی حتی قدمی برای تکمیل این کوچه ها بر نداشتند. با وزش کمترین بادی ، بلند شدن گرد و غبار باعث آزار و اذیت من و دیگر هسایه ها می شود.» 
 
---
 
او ادامه داد:« همین دو روز پیش منزل یکی از همشهریان ما دچار حریق شد. به دلیل نبود امکانات مورد نیاز جهت خاموش کردن آتش تمامی وسایل و زندگی این همشهری ما در آتش سوخت و در نهایت آتش‌نشانان شهر برازجان آ حریق را مهار کردند.»
 
یکی دیگر از ضعف ها و مشکلات بزرگ این بخش عدم وجود امکانات و ماشین آلات کافی در سازمان آتشنشانی شهر سعدآباد است. تمامی روستاهای این بخش دلخوش به وجود سازمان آتش‌نشانی در سعدآباد هستند اما سازمانی که فقط ساختمانی بیش نیست و از بسیاری از  امکانات و تجهیزات به روز و ضروری برای مهار حریق محروم است.
 
 
با گشتی در سطح شهر و مرور آنچه از دو سه دهه قبل از شهر سعدآباد در خاطره داریم متوجه این نکته خواهیم شد که نه تنها توسعه و پیشرفتی شکل نگرفته بلکه این شهر که روزگاری یکی از تعیین کننده ترین بخش های دشتستان و استان بود و نخبگان زیادی را در حوزه های مختلف تربیت کرده بود امروز به زخمی عمیق از بی توجهی و بی مهری مبتلاست که جز نگاه ویژه و فوریتی صدچندان درمان دیگری ندارد.
 
مشکلات عدیده مردم این شهر و عدم توجه مسئولین دست به دست هم داد تا صبر مردم لبریز شود و روز گذشته به نشانه اعتراض درب بخشداری سعدآباد تجمع کنند. در این تجمع که فرماندار دشتستان، بخشدار سعدآباد و رئیس اداره آبفا شهرستان نیز حضور داشتند مردم با شعارهای تندی علیه شهردار که خواستار برکناری او بودند، رفع مشکلات حوزه آب، راه و .... را نیز از مسئولین درخواست کردند.
 
 
---
---
---

 

کلیدواژه

سعدآباد

دشتستان

اعتراض

بخش سعدآباد

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی