سیاست / شناسه خبر: 160788 / تاریخ انتشار : 1402/7/18 13:05
|

پای صحبت نقالان و سخنوران دشتستانی؛ سوار بر سمند سخن

بوشهری ها /اســـماء بوســـتانی: سارا نیکنام شاهنامه و حافظ خوان برازجانی است که با 22 سال سن موفقیت های زیادی در این حوزه کسب کرده است. او از سال 96 به سمت شاهنامه و حافظ خوانی روی آورده، و در مراسم و همایشات مختلف سراسر استان ن............

بوشهری ها /اســـماء بوســـتانی: سارا نیکنام شاهنامه و حافظ خوان برازجانی است که با 22 سال سن موفقیت های زیادی در این حوزه کسب کرده است. او از سال 96 به سمت شاهنامه و حافظ خوانی روی آورده، و در مراسم و همایشات مختلف سراسر استان نقش آفرینی کرده به صورتی که در جشنواره ملی «بر سمند سخن» که 29 و 30 شهریورماه سال جاری در شهر اصفهان برگزار شده بود، به عنوان «شاهنامه خوان برتر کشور» انتخاب شد.

این بانوی شاهنامه خوان در گفتگو با خبرنگار «پیام عسلویه» می گوید: کلاس دهم بودم، افرادی برای گرفتن تست صدا از دانش آموزان وارد مدرسه شدند. قرار بود همایشی با نام« به شهادت سکوت» در کاروانسرای مشیرالملک برازجان برگزار شود و برای حماسه خوانی که یکی از سین های برنامه بود نیاز به افرادی بود که تن صدای خوبی در سن 15 سالگی داشته باشند. در بین افردا من نیز انتخاب شدم. یک هفته بیشتر فرصت نبود که خود را برای مراسم آماده کنم ،  شبانه روز تمرین کردم تا موفق شدم اجرای بسیار خوبی داشته باشم و باعث اشتیاق مردم شوم. پس از انتشار کلیپ مراسم برای ورود به این حوزه بیشتر ترغیب شدم و خانواده ام نیز برای حضور فعالم در شاهنامه خوانی مرا تشویق کردند.

 

---

سارا نیکنام پس از استراحتی کوتاه ادامه داد: پس از آن سال 98 در کلاس آموزشی شاهنامه خوانی و نقالی در شهر بوشهر شرکت کردم. در این حوزه بسیار پیشرفت کردم. دوره های مختلف مربیگری نیز گذراندم و در تمامی مراسمات شهرستان و استان اجراهای مختلفی داشتم. تا اینکه اطلاع رسانی جشنواره ملی « بر سمند سخن» را دیدم و شرکت کردم. در این جشنواره مقام ها به ترتیب « برتر، اول، دوم و سوم» بود. از استان های زیادی در این جشنواره شرکت کرده بودند . در بین 40 شرکت کننده از کل کشور، به عنوان «شاهنامه خوان برتر کشور» معرفی شدم.

این بانوی نقال خوان برنامه های زیادی برای سوق هنرجوهایش به سمت شاهنامه و تاریخ ادبیات دارد اما به گفته خودش از سمت مسئولین مربوطه حمایت نمی شود. به صورتی که برای آموزش به هنرجویانش لنگ یک مکان است.

نیکنام ضمن کلایه از مسئولین مربوطه در خصوص عدم اهمیت به جایگاه این مقام آوران بیان کرد: با افتخار موفق شده ام در بین تمامی شرکت کنندگانی که از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کرده بودند، نام استان بوشهر و شهر برازجان را با فخر بالا ببرم و به ایران عزیزمان بگویم که در استان بوشهر و شهر برازجان هنر و هنرمندان زیادی هستند گه با حمایت می توانند مقام هایی در سطح کشور کسب کنند و استان بوشهر، استانی مملو از فرهیخته و هنرمند است.

او با ناراحتی ادامه می دهد: برایم سوال است که آیا اکر شرکت کنندگانی از استان های دیگر این مقام را کسب می کردند نیز چنین مورد بی مهری و بی اهمیتی مسئولین متولی قرار می گرفتند یا خیر؟ متاسفانه در استان ما قدر هنر و هنرمند دانسته نمی شود. اما با تمام این بی مهری ها از اداره محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره فرهنگی شهرداری برازجان و دیگر مسئولین خواستارم مکانی جهت تمرین من و هنرجوهایم در اختیارم قرار دهند تا جوانان و علاقه مندان به این حوزه هنری را بیش از پیش با تاریخ کهن ایران اسلامی آشنا کنم.

او از آرزوی آینده شاهنامه خوانی اش می گوید: در این حوزه تلاش می کنم و امید دارم روزی به جایگاهی برسم که با افتتاح یک آموزشگاه بزرگ شاهنامه و نقالی خوانی در استان موفق به آشنایی جوانان دیارم با زحمات 30 ساله فردوسی شوم.

سارا نیکنام مشوق اصلی اش را مادرش می داند و می گوید: مادرم بسیار پیگیر من و فعالیت حوزه شاهنامه خوانی ام است، نگران و مشوقم بوده و امیدوارم این مسیر را تا جایی ادامه دهم که باعث شوم خانواده ام بیش از پیش به من افتخار کنند.

 

فرزاد کرمی جوان 19 ساله برازجانی است که  7 سال در هنرهای نمایشی و قریب به 4 سال است که در شاهنامه خوانی و نقالی فعال است. این جوان توانمند بسیاری از نوجوانان و خردسالان دشتستان را با شاهنامه و نقالی آشنا کرده و آموزش های لازم را به آن ها داده است. او با شرکت در جشنواره ملی « بر سمند سخن»، با کسب «جایزه میکروفن طلایی» به عنوان «برترین مربی شاهنامه خوانی و نقالی کشور» انتخاب شد.

 

 این جوان موفق از چگونگی ورودش به این عرصه می گوید: دقیق بیاد دارم که در سن 16 سالگی برای گرفتن کارت عضویتم به کتابخانه شهر مراجعه کردم. متوجه صداهایی شدم که از آخر کتابخانه به گوش می رسید. کنجکاو شدم و به سمت صداها رفتم. افرادی را دیدم که با حرکات جالب بدن شعرهای حماسی سر می دهند و انگار می خواهند چیزی را به نمایش بگذارند. متوجه شدم کلاس نقالی خوانی است. استعدادش را در خودم می دیدم و بسیار مشتاق شرکت در کلاس های آموزشی این رشته بودم. آن زمان در کلاس خانم «نگار مکاریان» شرکت کردم و روز به روز استعدادم در این حوزه شکوفا تر شد و برای پیشرفت هر چه بیشتر مشتاق تر می شدم.

فرزاد کرمی پس از گذراندن دوره های مختلف آموزش نقالی و شاهنامه خوانی، اکنون به مدت یکسال است که مدرس است و به اینکه موفق به رشد فرزندان دیار خود می شود خرسند است. از این که دست پرورده هایش به روی صحنه می روند و خوش می درخشند لذت می برد و به خود می بالد.

 

---

 

او موفق به رشد 40 نفر از کودکان و نوجوانان این شهرستان شده که بیشتر آن ها به روی صحنه رفته و طعم شیرین اجرا را تجربه کرده اند.

فرزاد کرمی برای توصیف خاطره شیرین خود در این عرصه می گوید: بیاد دارم مدرسم «نگار مکاریان» روزی با لبخند و البته تردید رو به من گفت: « آقا فرزاد، تو روزی مدرس و معروف می شوی.» بسیاری از شبها به این جمله استادم فکر می کردم و بی هوا لبخندی بر روی لب هایم نقش می بست. این جمله به من انرژی و انگیزه داد و روزها و ماها برای رسیدن به این مرحله تلاش کردم. اینکه می گویند خواستن توانستن است را قبول دارم. اگر هدفی داشته باشی و برای رسیدن به آن تلاش کنی غیرممکن است به آن دست نیابی. بله. من خواستم و برای خواسته ام تلاش کردم. اکنون نیز با افتخار از آذرماه سال کذشته تاکنون به عنوان مدرس شاهنامه خوانی و نقالی در برازجان فعالیت دارم.

این هنرمند جوان از جایگاه هنر در این شهرستان گلایه مند است و معتقد است: جایگاه هنر در اجتماع کمرنگ شده، لیاقت آموزش هنر بر گردن یک نفر لیاقت می خواهد. دور از منزلت انسانی است که رسالتی که از فردوسی به ما رسیده را ادا نکنیم. پرداختن به هنر و تاریخ ادبیات وظیفه هر ایرانی است. افتخار میکنم که در حد توان خود این رسالت را انجام داده ام. هنر بیانگر شخصیت یک تمدن است و به زندگی انسان روح می بخشد. جز هنر هیچ چیز ماندگار نیست و ای کاش امروزه قدر هنر و هنرمند بیشتر دانسته شود. « غیر از هنر که تاج سر آدمیت است                       دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست»

 

پس از اطلاع رسانی جشنواره ملی « بر سمند سخن» فرزاد کرمی تصمیم گرفت خود و شاگردانش 28 و 29 شهریورماه در این جشنواره شرکت کنند. از شهرداری برازجان درخواست وسیله نقلیه برای 4 روز را داشتند که به گفته خودش، شهردار برازجان اتوبوسی برای 4 روز در اختیار این هنرمندان قرار داد. پس از آموزش به شاگردان خود به صورت فشرده، راهی شهر اصفهان برای شرکت در این جشنواره  شدند. فرزاد کرمی به عنوان مشاور بخش شاهنامه خوانی و نقالی در جشنواره ملی « بر سمند سخن» شرکت کرد و موفق به کسب « تندیس میکروفن طلایی» در کشور شد و پس از |آن دبیر این جشنواره عنوان « برترین مربی نقالی کشور» را به او داد.

این جوان پرتلاش در پاسخ به اینکه تا کجا هنر را ادامه خواهی داد، می گوید: ز گهواره تا گور دانش پژوی. و من تا زنده ام این مسیر را ادامه خواهم داد.

تمامی شاگردان کرمی که در این جشنواره شرکت کرده بودند مقام های مختلفی کسب کردند که در زیر اسامی و مقام های کسب کرده بیان شده است.

 

النا دهقان، 8 ساله از آب پخش،  دو ماه قبل از جشنواره و هفته ای دو روز در کلاس های آموزشی حافظ خوانی و نقالی شرکت  کرد. این دختر موفق به کسب «مقام سوم حافظ خوانی کشور و مدالیون شایسته نقالی» شد.

 

---

 

کیان ترابی 8 ساله از برازجان یک هفته قبل از برگزاری جشنواره آن هم به زور و اصرار خانواده اش آموزش دید، در جشنواره شرکت کرد و موفق به کسب« مدالیون شایسته دکلمه خوانی حماسی کشور» را کسب کرد.

 

---

 

بارانا زیراهی 7 ساله و حدود 4 ماه در کلاس های آموزش نقالی شرکت کرد و با شرکت در جشنواره ملی موفق به کسب « مدالیون شایسته دکلمه خوانی» شد.

 

---

 

ساینا همدانی 9 ساله از سعدآباد دشتستان  با یکماه تلاش و تمرین و آماده سازی برای جشنواره موفق به کسب « مقام سوم دکلمه خوانی و تندیس سخن کشور» شد.

 

 

پارمیس شمسی پور 5 ساله از برازجان حدود یکسال است در دوره های آموزشی حافظ خوانی شرکت می کند. در انواع مراسمات و همایشات اجرای خوبی داشته و با شرکت در جشنواره ملی « بر سمند سخن» موفق به کسب « مقام دوم حافظ خوانی کشور» شده است.

---

آراد گرمسیری 8 ساله از برازجان است که حدود یکسال در کلاس های آموزشی حافظ خوانی شرکت کرده و موفق به شرکت در جشنواره ملی « بر سمند سخن» شده است. او توانسته مقام « مقام اول شاهنامه خوانی کشور» را در این جشنواره کسب کند.

---

ارغوان قائدی برازجانی 14 ساله از برازجان است که مدت 4 سال در کلاس های آموزشی نقالی خوانی شرکت کرده و موفق به کسب« مدالیون شایسته نقالی و نظام آراستگی کشور» شده است.

 

---

سیده جانا موسوی  با 9 سال سن حدود یک سال و نیم است که در کلاس های آموزشی حافظ خوانی شرکت کرده و با شرکت در جشنواره ملی « مقام برتر حافظ خوانی کشور» را کسب کرد.

---

فاطمه مرادی 13 سال دارد و یکسال است در کلاس های آموزشی مجری گری شرکت می کند. با اینکه در روستای رودفاریاب بخش ارم دشتستان زندگی می کند اما برای شرکت در کلاس های آموزشی هر روز به شهر برازجان می آید. اکثر اجراهای او به صورت مشترک با «نازنین زهرا افسر دیر» بوده است. «نازنین زهرا افسر دیر» نیز 11 ساله و از روستای رودفاریاب بخش ارم دشتستان است. که حدود دو سال و 6 ماه در کلاس های فن بیان شرکت می کرده. این دو دختر خوش صدای دشتستانی با شرکت در جشنواره ملی« بر سمند سخن» در شهر اصفهان، به صورت  مشترک اجرا کردند و فاطمه مرادی مقام« اول دکلمه خوانی برتر حماسی کشور» و نازنین زهرا افسر دیر نیز با اجرای دکلمه خوانی نقل« ریسعلی دلواری» مقام « دکلمه خوان حماسی برتر کشور را کسب کرد.

 

---
---

سوفیا شبانکاره نیز دختری است اهل آبپخش دشتستان، این دختر موفق نیز با چندین سال  شرکت در کلاس های آموزشی مجری گری در این جشنواره «مقام دوم سخنوری حرفه ای کشور و مدالیون شایسته نقالی» را کسب کرد.

فاطمه حیدری با 20 سال سن از شرکت کنندگان فعال دوره های آموزشی سخنوری و فن بیان است. او با تلاش فراوان و شرکت در کلاس های مختلف اجراهای زیادی در سطح شهرستان داشته به صورتی که موفق به کسب « مقام سوم سخنوری بزرگ سال» در « جشنواره ملی بر سمند سخن» شده است. این بانوی موفق حد و مرزی برای پیشرفت در سخنوری و مجری گری نمی بیند و قصد دارد تا این مسیر را تا تجربه کردن اجراهای بین المللی ادامه دهد و سبکی جدید برای آموزش در آینده در نظر گرفته است. او تصمیم دارد ایده اش تا زمان اجرا خاموش بماند تا خود بتواند از این استفاده کند.

 

 

کلیدواژه

برازجان

دشتستان

نقالی

شاهنامه خوانی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی