سیاست / شناسه خبر: 161004 / تاریخ انتشار : 1402/8/17 09:15
|
حشمتی رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر خبر داد:

استان بوشهر رتبه اول کشوری را در نرخ خاموشی کسب کرد

غلامرضا حشمتی رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه امسال 36

بوشهری ها /شمسی فیصلی / غلامرضا حشمتی رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه امسال 36 بار اوج رکود سال گذشته شکسته شد، اظهار داشت: قطعاً این موفقیت حاصل همراهی جمعی دستگاهها و مسئولین سیاسی، مذهبی و اصحاب رسانه است.

وی در ادامه به اقدامات شرکت توزیع نیروی برق در بخش خانگی، صنعتی و اداری اشاره کرد و گفت: در حوزه خانگی که بالغ بر 480 مشترک است و یکی از سخت ترین حوزه ها از نظر تحقق مدیریت مصرف به واسطه نوع مصرف و گرمای منطقه است، خوشبختانه با اقدامات خوبی که صورت گرفته، علیرغم رشد همه ساله 3 تا 5 درصدی در بخش خانگی و 1.5 درجه متوسط دمای تابستان نسبت به سال گذشته، شاهد یک درصد کاهش انرژی نیز بوده ایم.

وی اضافه کرد: از مجموع 989 قبض در ایام تابستان (از ابتدای خرداد تا پایان شهریور) که مشمول پاداش بخش خانگی می شد، 263 هزار و 263 قبض یعنی بالغ بر 27 درصد از مشترکین ما نسبت به سال قبل کاهش مصرف داشته و مشمول این طرح بوده اند و 167 قبض بستانکار شده اند. این در حالی است که 64 میلیارد و 700 میلیون تومان پاداش در سه ماهه نخست سال به بخش خانگی تعلق گرفته است.

مدیریت مصرف برق در بخش اداری  

وی همچنین با اشاره به مدیریت مصرف در بخش اداری افزود: در بخش اداری، دولت این اقدام را از سوی خود آغاز کرد و بنا به مصوبه هیأت وزیران که 20 تا 25 درصد کاهش مصرف در بخش اداری را تکلیف قرار داده بود، این اقدام صورت گرفت. اما در استان بوشهر با توجه به گرمای هوا، این اقدام در بخش اداری به تایم بعد از تعطیلی (بعد از ساعت 13) موکول شد که خوشبختانه شاهد رعایت قریب به اتفاق همه ادارات در این زمینه بودیم و با 40 مگاوات کاهش مصرف در روز، شاهد 30 درصد کاهش انرژی مصرفی در بخش اداری بودیم.

مدیریت مصرف برق در بخش صنعت

وی خاطر نشان کرد: در بخش صنعت نیز با توجه به شعار سال که رشد تولید بود، با یک دوگانگی مواجه بودیم که با برنامه ریزی و هماهنگی های انجام شده در سطح ملی و استانی و ایجاد محدودیت 12 ساعته در طول هفته توانستیم این بخش را به خوبی مدیریت کنیم. البته پیشنهاد کردیم که بعضی صنایع که توانمندی و توانایی دارند، بدون محدودیت این 12 ساعت را در روزهای تعطیل و جمعه ها جبران کنند. این در حالی بود که نتیجه این اقدامات، رشد 10 درصدی انرژی مصرفی در شش ماهه نخست سال در بخش صنعت بود که این نشان می داد که بخش مولد ما، علاوه بر برخورداری از پاداش های خوب، مانع ایجاد خلل در تأمین مایجتاج مصرف مردم شوند. در این بخش امسال با برنامه ریزی انجام شده، در طول روز از ساعت 11 تا 17 اوج بار، روزانه 200 مگابایت کاهش مصرف داشتیم. این عدم افزایش در بخش صنعت در شرایطی اتفاق افتاده که در طول شش ماهه نخست سال 11 هزار و 363 مشترک جدید هم به مشترکین ما اضافه شده است. که شامل 9 هزار و 29 انشعاب در بخش خانگی، 723 انشعاب در بخش عمومی، 88 انشعاب در بخش کشاورزی، 40 انشعاب در بخش صنعت و یک هزار و 482 انشعاب در بخش مشترک تجاری بوده است.

روش های مختلف مدیریت مصرف برق در دنیا

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر، روش های مدیریت مصرف برق در دنیا را متفاوت دانست و گفت: بعضی کشورها با تعرفه و نرخ ساعت در اوج بار و برخی با اعمال تلفیقی از تعرفه و افزایش قیمت و پاداش در ساعت های کم باری و برخی نیز مثل کشور ما تنها از طریق ابزار تشویق و محدودیت این کار را انجام می دهند. این در حالی است که بعضاً رقم مصرفی برق در ساعت اوج بار در کشورهای پیشرفته مثل آمریکا، کره و کشورهای اروپایی سالهاست به 20 تا 30 برابر ساعت اوج بار می رسد. وی ادامه داد: در همین راستا بنا بر تکلیف مجلس شورای اسلامی و دولت، برای استفاده از رؤیت پذیری مشترکین و در لحظه متوجه شدن از میزان مصرف مشترکین، اقدام به نصب کنتورهای هوشمند با اولویت بندی نمودیم. لذا با برنامه ریزی انجام شده تاکنون 35 هزار کنتور هوشمند نصب شده که امید داریم تا پایان سال 10 هزار  کنتور هوشمند دیگر نیز نصب گردد. لازم به ذکر است، چاههای کشاورزی به صورت صددرصدی و حوزه اداری 50 درصد و حوزه صنعت 48 درصد مجهز به کنتور هوشمند شده است. اما حوزه خانگی که قریب به 80 درصد مشترکین ما را شامل می شود، جهت نصب کنتور هوشمند در اولویت آخر ما قرار دارند.  

ایشان با تأکید بر اجرای پروژه ها در سال 1401 بیان داشت: در سال 1401 برای اجرای پروژه ها از محل اعتبارات ملی و استانی بالغ بر 600 میلیارد تومان هزینه شده است، کما اینکه در شش ماهه نخست سال1402 تاکنون بالغ بر 40 میلیارد تومان هزینه کرده ایم که پیش بینی می شود با توجه به اینکه عمده هزینه کرد ما در نیمه دوم سال خواهد بود، این رقم به هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه استان برسد.

یکی از مؤلفه های مهم در رضایت مندی مردم کاهش زمان خاموشی است

وی همچنین در ادامه کاهش زمان خاموشی را یکی از آیتم های مهم و مؤلفه های مؤثر در رضایت مندی مردم برشمرد و گفت: در ارزیابی هایی صورت گرفته توسط توانیز بر ساس پایش هوشمند سیستمی، شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر از لحاظ نرخ خاموشی در شش ماهه ابتدای سال، رتبه اول کشور و از نظر قرار گیری در ساعت خاموشی رنگ هفتم کشور را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این در شش ماهه نخست سال میزان خاموشی به 116 دقیقه در سال به ازای هر مشترک رسیده است که این رقم در سال گذشته 222 دقیقه بوده است. یعنی با کاهش خاموشی 48 درصدی جزء استانهایی است که به فراخور عملکرد خوب همکاران به عنوان پایلوت جهت الگوبرداری مورد استفاده قرار گیرد.

در وصول مطالبات وضعیت خوبی را شاهد نیستیم

وی افزود: شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در حوزه بهبود سرمایه گذاری حوزه شاخص و پایداری فیلرها رنگ سوم کشوری، در بهبود وضعیت ولتاژ رنگ دوم کشوری را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که از نظر شاخص پایداری ولتاژ رتبه دوم کشور، در حوزه افزایش سرمایه گذاری در حوزه صنعت توزیع برق رتبه دوم کشور و از نظر حجم ریالی و میزان رتبه هشتم کشور را داراست. اما در حوزه وصول مطالبات وضعیت خوبی را شاهد نیستیم. چرا که در بین 39 شرکت توزیع نیروی برق کشور، از آخر در رتبه پنجم کشوری قرار داریم. 

کلیدواژه

شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر

غلامرضا حشمتی

بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی