جامعه / شناسه خبر: 171180 / تاریخ انتشار : 1402/9/17 17:28
|
یادداشت | رضا معتمد

نقض غرض

رضا معتمد | هر خودروسواری که یک بار در نیمروز یا پسین‌گاه رو به غروب از زیر پل روگذر باغ زهرای بوشهر عبور کرده باشد، متوجه شده است که طراحی این پل

بوشهری ها / رضا معتمد | هر خودروسواری که یک بار در نیمروز یا پسین‌گاه رو به غروب از زیر پل روگذر باغ زهرای بوشهر عبور کرده باشد، متوجه شده است که طراحی این پل با آن همه صرف وقت و بودجه تا چه اندازه غیر کارشناسی و بی بهره از دوراندیشی بوده است. عابران در چنین ساعاتی از روز به دلیل برخورد یک خروجی با دو ورودی پرترافیک با یکدیگر تقریباً شاهد همان راه‌بندان و همان بار ترافیکی هستند که تا پیش از ساخت این پل بودند. از همین رو می توان ساخت پل روگذر باغ زهرا پس از آن همه انتظار و تحمل راه بندان و صرف هزینة فراوان یک نقض غرض آشکار دانست.

ساخت روگذر باغ زهرا دومین تجربة مسئولان شهری بوشهر است؛ بنابراین انتظار می‌رفت این مسئولان از تجربة ساخت پل اول در میدان برج بهره می‌گرفتند و کاستی‌های آن پل را به شکلی دیگر در این پل تکرار نمی‌کردند اما با وجود نابسامانی ترافیکی آشکار بعد از اجرای پل دوم  می توان گفت که آنها از تجربة پیشین هیچ درسی نگرفته‌اند. 

طراحی سازه‌هایی با عظمت همچون پل‌های روگذر یا زیر گذر با آن همه هزینه و صرف وقت و نیروی فراوان و ایجاد زحمت برای مردم، به قصد کاستن از بار ترافیکی است و اگر قرار باشد با ساخت چنین پل هایی نیز مشکل ترافیک به همان شکل باقی بماند یا تغییری اندک و جزیی در وضعیت ایجاد شود، جز اتلاف منابع و انرژی کاری صورت نگرفته است.

میدان باغ زهرا، دارای دو ورودی و سه خروجی است و پل روگذر ساخته شده تنها دو خروجی را پوشش می­دهد که هر دو خروجی نیز مربوط به اتوبان آیت الله طالقانی (صلح آباد) است و معلوم نیست طراحان این سازه چگونه خروجی گذر پرترافیک باغ زهرا به اتوبان امام علی را در نظر نیاورده‌اند و چرا تلاقی این خروجی را با ورودی پر نرافیک خیابان برج به میدان باغ زهرا را پیش‌بینی نکرده‌اند و یا با آن ساده‌انگارانه برخورد کرده‌اند. در واقع تلاقی همین ورودی و خروجی پرترافیک به اضافه ورودی اتوبان امام علی به میدان است که در ساعات شلوغ روز موجب گره‌خوردگی ترافیک می‌شود و اگر در چنین ساعاتی تصادفی هم رخ دهد، اوضاع پیچیده‌تر هم خواهد شد.

صاحب این قلم  چون از تخصص فنی لازم برخوردار نیست، نمی‌داند که اصلاح این معضل آن هم بعد از اجرای پل روگذر چگونه خواهد بود اما همین قدر می‌داند که دیر یا زود اعتراض‌ها و انتقادهای شهروندان مسئولان مربوط را به چاره اندیشی در بارة آن واخواهد داشت و نیز پیش‌بینی می‌کند که اصلاح وضعیت کنونی همچون همة دوباره کاری‌ها، هزینه‌های گزاف مادی و معنوی را بر دوش شهروندان خواهد گذاشت.

به نظر می‌رسد وضعیتی همچون روگذر باغ زهرا نتیجة در نظر نیاوردن شهروندان و نظرخواهی نکردن از آنها و تصمیم‌گیری پشت درهای بسته است و گرنه می‌شد هنگام طراحی پروژه، با انجام فراخوانی، نظر متخصصان را در این زمینه جویا شد و حتی با فرض نبود بودجة کافی برای اجرای کل پروژه، دست کم ساخت پل را به گونه‌ای طراحی کرد که امکان گسترش آن وجود داشته باشد؛ کاری که به نظر نمی‌رسد در بارة پل روگذر فعلی انجام گرفته باشد.    | منبع : پیام عسلویه             

کلیدواژه

رضا معتمد

شهرداری بندر بوشهر

استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی