جامعه / شناسه خبر: 171241 / تاریخ انتشار : 1402/10/14 23:48
|
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

در بحث شفاف سازی سامانه‌ها به دنبال ایجاد یک سامانه یکپارچه هستیم

دکتر حمزه شکیب، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در مراسم اولین رویداد ملی صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان با رویکرد طراحی با بیان اینکه در بحث شفاف سازی نظام

بوشهری ها / دکتر حمزه شکیب، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در مراسم اولین رویداد ملی صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان با رویکرد طراحی با بیان اینکه در بحث شفاف سازی نظام مهندسی سامانه ها به دنبال ایجاد یک سامانه یکپارچه هستیم، گفت: ما در بحث شفاف سازی سامانه‌ها به جد دنبال ایجاد یک سامانه یکپارچه هستیم. چرا که هر استانی برای خود یک یا چند سامانه مستقل با سلایق مختلف دارد که عملاً نارضایتی اعضای سازمان را به دنبال داشته است. لذا در شورای مرکزی قراردادی منعقد کردیم که با ایجاد یک سامانه یکپارچه، تمامی خدمات مهندسی، ارجاع نظارت، طراحی و مجری، آزمایشگاهها، آموزش و مسائل رفاهی و شورای انتظامی در یک پکیچ قرار گیرد.

وی افزود: هم اکنون عملیات راه اندازی این سامانه و عضویت آن به اتمام رسیده است و پیش بینی می کنیم حداکثر تا شهریورماه سال آینده همه خدمات یکپارچه شود.

رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان در خصوص تعرفه سازمان نظام مهندسی افزود: متأسفانه این تعرفه‌ها مربوط به سال 84 بوده است که قائدتاً هر سه سال باید بازنگری می شد که این بازنگری در همه این سالها انجام نشده است. ما در سال 1402 نیز به همین روش عمل کردیم و بر اساس فرمولی که در اختیار ما قرار داشت، 76 درصد نسبت به تعرفه سال 1401 افزایش تعرفه داشتیم.

این در حالی است که ما یک کار اساسی دیگر شروع کرده ایم و به پیشنهاد یک مشاور، روش نفر ساعت را در دست انجام داریم.

شکیب با بیان اینکه به تازگی وزیر محترم راه و شهرسازی شورای قیمت گذاری را بر اساس ماده 117 انتخاب و اعلام نموده، اظهار داشت: در همین راستا ما تعدادی جلسه برگزار کرده ایم و امیدواریم امسال این طرح بر اساس نفر ساعت به نتیجه برسد. اگر موفق شدیم که ادامه خواهیم داد وگرنه ناگزیر خواهیم بود از روش فعلی استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به مصوبه دولت در خصوص برچسب انرژی گفت: بر اساس این مصوبه، پایان کار تمامی ساختمانها در سال 1402، منوط به رده بندی انرژی در ساختمانهاست. لذا در همه استانها آموزشهای لازم را شروع کرده ایم؛ چرا که در استفاده از انرژی وضعیت مناسبی نداریم و عمده مصرف انرژی ما در ساختمان هاست. امیدوار هستیم با شروع این کار، نتیجه خوبی در بر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: متوسط عمر در استانداردهای جهانی بین 70 تا 100 سال است که متأسفانه متوسط عمر ساختمانهای ما، تنها بین 25 تا 30 سال است و تا رسیدن به استانداردهای جهانی فاصله بسیار داریم. وی افزود: این وضعیت ناشی از چند علت است. یکی عدم ثبات طرح تفضیلی(طرح تفضیلی باید افق دراز مدت داشته باشد)، عدم حفظ و توجه به آثار گذشته و تاریخ، عدم استفاده از مصالح استاندارد و عدم دقت در طراحی و شیوه ساخت است. البته در چرخه ساخت و ساز، اصل و بنیان آن، استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب و با کیفیت و شیوه ساخت است. همه این عوامل به کوتاهی عمر ساختمان ها می انجامد.
وی در پایان افزود: برگزاری مراسم اولین رویداد ملی صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان با رویکرد طراحی، یکی از کارهای ماندگار همکاران ما در بوشهر است که می تواند افق های روشنی را در زمینه صادرات خدمات فنی ساختمان برای چهره های نوظهور این رشته ترسیم کند و انگیزه های خلاقانه ای را برای استعدادهای جوان فراهم نماید.
لازم به ذکر است که اولین رویداد ملی صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان با رویکرد طراحی روز چهارشنبه با حضور اعضای هیئت مدیره های نظام مهندسی کشور، در شهرستان کنگان برگزار و از برگزیدگان این رویداد تجلیل به عمل آمد.




   

 

کلیدواژه

دکتر حمزه شکیب

نظام مهندسی ساختمان

استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی