اقتصاد / شناسه خبر: 171376 / تاریخ انتشار : 1403/1/20 16:13
|

بوشهر، رتبه دوم خشک ترین استان کشور + نمودار بارندگی امسال شهرستان‌ها

از ابتدای سال زراعی جدید (مهرماه) بارندگی در کشور وضعیت خوبی نداشته و از نظر کاهش بارش، بوشهر رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده؛ پس از استان فارس.

بوشهری ها از ابتدای سال زراعی جدید (مهرماه) بارندگی در کشور وضعیت خوبی نداشته و از نظر کاهش بارش، بوشهر رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده؛ پس از استان فارس.

به گزارش بوشهری ها به نقل از  خلیج فارس؛ در سال زراعی قبل، بوشهر با تجربه رویایی 295 میلمتر بارندگی، رکوردار کشور بود، از این رو رتبه دوم بوشهر در کاهش بارندگی های امسال قابل توجه شده است.

طبق اعلام شرکت مهندسی آب کشور، از ابتدای سال آبی جاری (مهر 1402 تا شهریور 1403) تا نیمه اول فروردین 144 میلمتر بارندگی در استان ثبت شده؛ یعنی کاهش 54 درصدی نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل.

خسیس شدن آسمان باعث شده تا دیم زارهای گندم استان به برداشت نرسد و تولید این محصول در بوشهر کاهش 80 درصدی را تجربه کند.

همچنین براساس اعلام شرکت آب منطقه ای، بزرگترین سد استان (رئیسعلی دلواری شبانکاره) با کاهش 66 درصدی آب ذخیره مواجه شده که تامین نیاز آبی اراضی کشاورزی پیرامون سد با چالش مواجه خواهد بود.برای گذر از این شرایط در حوزه تامین آب کشاورزی پیش از هر چیزی به توجه همه جانبه نسبت به الگوی کشت مصوب در همه پهنه استان بوشهر نیاز داریم، چرا که برداشت آب زیرزمینی یا سطحی، بدون توجه به ظرفیت آب موجود و شرایط بازار محصولات، نه تنها موجب بروز ضررهای مالی به کشاورزان می شود، بلکه منابع محدود آب را نیز بدون بهره مناسب به مصرف می رساند.

بوشهر، استان دوم در کاهش بارش ها

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران، استان فارس با کاهش 57 درصدی بارش‌ها در رتبه نخست از نظر کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری قرار دارد و پس از آن، استان‌های بوشهر و هرمزگان، هر دو با 54 درصد کاهش بارش‌ها مواجه بوده‌اند.

میانگین بارندگی بلندمدت استان بوشهر 253 میلیمتر است که با در نظر گرفتن همین میزان بارندگی نیز تنها 57 درصد از بارندگی سالانه استان بوشهر تحقق یافته و یکی از خشک ترین سال های آبی استان بوشهر را سپری می کنیم.

این کاهش بارندگی شدید، در کنار انباشت خشکسالی دو دهه اخیر، وضعیت منابع آب سطحی و زیرزمینی استان را در وضعیت شکننده ای قرار داده، از این رو ضرورت توجه همه جانبه به این مایع ارزشمند و برنامه ریزی برای تامین آب شرب در فصل گرما دوچندان می باشد.

کلیدواژه

بوشهر

خشکسالی

بارندگی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی