سیاست / شناسه خبر: 181520 / تاریخ انتشار : 1403/3/26 22:03
|

نگاهی به نمایشگاه ملی گروهی هنرهای تجسمی تداوم حافظه

بوشهری ها /علیرضا احمدی خرم – صاحب نظر فرهنگی و هنری: در جهان امروز نقش و جایگاه هنر در رشد و توسعه فرهنگی ، اجتماعی و حتی اقتصادی بر کسی پوشیده نیست

بوشهری ها /علیرضا احمدی خرم – صاحب نظر فرهنگی و هنری: در جهان امروز نقش و جایگاه هنر در رشد و توسعه فرهنگی ، اجتماعی و حتی اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و به عبارتی هنر نه تنها در بعد تعالی و رشد فکری، معرفتی و احساسی فرد هنرمند موثر بوده و بستری برای بروز و نمود توانایی های ذوقی  اوست ، بلکه مجالی برای همسویی جامعه با این تولیدات خلاقانه بشمار می رود. در این میان نمایشگاه های هنرهای تجسمی چه صرفا در بعد دیداری و چه به عنوان گالری های عرضه و فروش آثار هنری نقش بسیار مهمی در تعمیق و بسط جایگاه هنر در بین مردم و مخاطبین خود دارند. نمایشگاه های هنری علاوه بر آنکه معرف هنرمندان حوزه های تجسمی هستند فرصتی برای آشنایی مخاطبین با سبک ها و تکنیک های متنوع هنری بشمار می روند و از بستر آنها فرصتی برای علاقه مندان به ورود به عرصه های آموزشی هنری ، تربیت هنرمندان جدید و طبعا توسعه هنر در جامعه متناسب با رشد رشته های هنری فراهم می گردد.

در این میان چند سالی است با توجه به توسعه فضای مجازی نمایشگاه های آنلاین بیش از پیش نمود یافته اند و سالانه توسط گالری های هنری نمایشگاه های متعددی به شکل مجازی و آنلاین برگزار می گردد. گرچه این نمایشگاهها از بعد تعامل مستقیم هنرمند با مخاطبین فاقد کارکرد لازم هستند اما از نظر استمرار برگزاری نمایشگاه های هنری فارغ از دغدغه هایی چون مکان برگزاری و دیگر مسائل در کنار نمایشگاه های حضوری جایگاه نسبی یافته اند.

این یادداشت به بهانه برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی تداوم حافظه که به همت مجموعه هنری مدادرنگی و به شکل آنلاین برگزار گردیده است نوشته می شود. نمایشگاه هنرهای تجسمی تداوم حافظه از جمله نمایشگاه های مجازی است که در ادامه فعالیتهای نمایشگاهی مجموعه هنری مدادرنگی به مدیریت سرکارخانم هنگامه جعفر زاده و با همکاری تنجمن علمی پژهشی ایران برگزار شده است. از ویژگی های این نمایشگاه که با حضور 22 هنرمند فعال در حوزه هنرهای تجسمی برگزار شده در درجه اول تنوع قابل قبول در سبک ها و تکنیک های اجرایی توسط هنرمندان است. به نظر می رسد برگزار کنندگان تلاش داشته اند داوری آثار به نحوی باشد که در کنار راهیابی آثار برتر طی فرایند داوری رشته های مختلفی و متنوعی به نمایشگاه راه یابند. این مساله از آن روی حائز اهمیت است که نمایشگاه های هنری باید فرصتی برای شناساندن ابعاد هنر ، سبکها، تکنیک ها و شیوه های ارائه آثار هنری فراهم سازند و تداوم حافظه از این حیث نمایشگاه قابل توجهی است. در این نمایشگاه سبک ها و تکنیک هایی چون نقاشیخط، کارتون و کاریکاتور، نقاشی روی پارچه، صنایع دستی، پوستر، نقاشی دیجیتال، تصویرسازی،گل و مرغ و تکنیک هایی چون گواش، رنگ و روغن، اکرولیک، راپید، خوکار و مدادرنگی ،چوب و رزین، پاستل گچی و  ... حضور فعال دارند.

 

---
 
 

نکته دیگر در خصوص نمایشگاه تداوم حافظه پرداختن به سبک هایی است که شاید تاکنون کمتر بدان پرداخته شده است. به عنوان مثال حضور آثار سورئالیم در این نمایشگاه که نام خود را نیز از تابلوی برجسته تداوم حافظه از آثار شاخص سالوادور دالی از پیشگامان این شیوه ی هنری گرفته موید این مطلب است. یا به نمایش نهادن آثار تذهیب و گل و مرغ و یا آثار نقره  در همین راستا قابل بررسی است. با توجه به اینکه برخی رشته ها و سبک های هنرهای تجسمی خصوصا در زمینه نقاشی عمدتا در طی سالهای اخیر حضور مستمر و جایگاهی تثبیت شده در فضای نمایشگاهی دارند در کنار آن لزوم حمایت از هنرمندان فعال در رشته ها و سبک هایی که شاید کمتر شناخته شده اند در قالب این نمایشگاه ها مقوله مهمی بشمار می رود که به ارتقای انگیزشی در این هنرمندان کمک شایانی خواهد کرد.

یکی از موارد قابل توجه در رویکرد مجموعه مداد رنگی در برگزاری نمایشگاه های هنری نامگذاری برخی از این نمایشگاه ها است که گاه با محوریت اسامی نویسندگان و هنرمندان جهانی صورت می گیرد. این اقدام گرچه شاید در نگاه اول اقدام خاصی جلوه نکند اما در راستای شناساندن و برجسته کردن نام و یاد بزرگان هنر در ایران و جهان و سوق دادن هنرمندان با شناختن و جایگاه هنری این هنرمندان تاثیر بسزایی دارد. شاید قاطبه اهل هنر و مردم شناخت نسبی نیز حتی با نام و آثار این هنرمند نداشته باشند اما برجسته سازی نام هنرمندان در قابل عناوین نمایشگاهی می تواند به معرفی بیشتر جایگاه هنری آنان در بین اهل هنر موثر واقع گردد.

امید است برگزاری نمایشگاه های آنلاین در جهت حضور و مشارکت هنرمندان، معرفی هنرمندان جوان ، رشد خلاقیت های هنری و ... در کنار نمایشگاه های هنری حضوری بتوانند مثمرثمر باشند.

 

 

کلیدواژه

هنرهای تجسمی

علی رضا احمدی خرم

هنر

برازجان

ارسال نظرات

captcha