اقتصاد / شناسه خبر: 181595 / تاریخ انتشار : 1403/5/29 14:10
|
مدیرعامل اسبق منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس:

عسلویه نیازمند نگاه جدی رئیس جمهور است/ رفع ناترازی ها در گرو توجه جدی دولت به «عسلویه» است

منطقه عسلویه با وجود اِعمال تحریم ها و موانع پیش رو در جدال نابرابر با تحریم ها توانسته است سهم موثری در کاهش اثرات تحریم داشته باشد، اما کارشناسان بر این باور هستند

بوشهری ها / منطقه عسلویه با وجود اِعمال تحریم ها و موانع پیش رو در جدال نابرابر با تحریم ها توانسته است سهم موثری در کاهش اثرات تحریم داشته باشد، اما کارشناسان بر این باور هستند در صورت بی توجهی به رفع موانع موجود و سرمایه گذاری درمنطقه و عدم به کارگیری نیروهای کارآمد، نمی توان امیدی به رونق آن داشته باشیم و در نتیجه باید آماده باشیم تا میدان را به رقبای دیگر در میادین مشترک واگذار کنیم.

عسلویه عنایت خداوندی به مردم ایران است

به گزارش بوشهری ها به نقل از روزنامه پیام عسلویه ، مهدی کرباسیان مدیرعامل اسبق منطقه ویژه اقتصاد انرژی پارس در گفت و گو با «پیام عسلویه»، با بیان این مطلب گفت: عسلویه لطف و عنایت خداوندی به مردم ایران است ومخزن گازی پارس جنوبی (نوپ دام)  که از اصلی ترین مخازن گازی دنیا به شمار می آید که البته مقدار بیشتری از آن در اختیار کشور قطر است، بنابراین می تواند در توسعه کشور سهم به سزایی داشته باشد . با توجه تحریم و سیاست های انقباضی یران بر ای جذب سرمایه گذاری خارجی باعث شده تا قطر برداشت بیشتری از ایران داشته باشد و طی سالیان اخیر ایران نتوانسته آنچنان که باید و شاید با مدیریت و سیاست گذاری های صحیح و مدیریت کارآمد سرمایه گذاری صحیحی در این بخش انجام دهد و از این رو در نیل به اهداف از پیش تعیین شده در توسعه و ثبات پایدار اقتصادی ناموفق بوده ایم .

 

توجیهی برای ناترازی انرژی در ایران وجود ندارد

وی افزود: ایران با وجود برخورداری از منابع غنی در حوزه های نفت، گاز و ... در اکثر نقاط کشور چون شهر عسلویه با ظرفیت های مناسب در این منابع خدادادی، دچار ناترازی های بسیاری در حوزه انرژی به ویژه گاز، برق و ... است و با مشکلات بسیاری روبروست. تعطیلی کارخانجات به طورمیانگین حدود 4 ماه در سال به دلیل نبود گاز و برق ناشی از مدیریت نامطلوب در این حوزه ها و همچنین بی توجهی به منابع ملی در وقت مناسب، لجبازی در تعاملات بین المللی است.

کرباسیان اضافه کرد: این در حالی است که وجود این منابع غنی در شهرهای ایران به ویژه «عسلویه» می تواند برای کشور رشد و توسعه پایدار، اشتغال، درآمد، توسعه و رفاه به ارمغان آورد.

 

جهش مشروط در حوزه انرژی

مدیرعامل سابق منطقه ویژه اقتصاد انرژی پارس درباره سیاست های دولت چهاردهم در حوزه نفت و گاز و ... گفت: آقای پزشکیان در اظهارات خود، اولویت را بر اساس رفع تحریم‌ها و افزایش تعاملات بین المللی، توجه به توسعه و ارتقاء سطح اشتغال و... اعلام کردند، در این راستا امید است با همکاری و اتخاذ سیاست گذاری های مناسب وزارتخانه های امور خارجه، وزارت نفت، وزارت اقتصاد و حمایت رئیس جمهور و حاکمیت از این اظهارات، بتوانیم اقدامی جهشی با سرمایه گذاری مناسب برای توسعه در همه حوزه های به ویژه وزارت مهم نفت انجام دهیم . وی افزود: یکی از مهمترین رویکردهایی که در دولت های دوازدهم و سیزدهم نیز به آن توجه نشد، این بود که 400 میلیارد دلار قرارداد یا موافقتنامه با چین برای ارتقاء زیرساخت چین عملیاتی شود که در هیچکدام از دولت های گذشته به طور جدی به آن پرداخته نشد، اما بر اساس بررسی های صورت گرفته چنانچه اقدامات بررسی و اعلام شده در این زمینه در مسیر عملیاتی شدن قرار گیرد، روزنه های امید بسیاری برای بهبود زیرساخت های ایجاد می شود.

 

شعارها را به عمل تبدیل کنیم

کرباسیان تاکید کرد: چنانچه سرمایه گذاری مناسبی در حوزه نفت به ویژه در مناطق مهم ایران چون منطقه عسلویه به عنوان قلب انرژی ایران صورت نگیرد، تمام اظهارات صورت گرفته از سوی وزرای پیشنهادی دراین باره شعاری بیش نخواهد بود و نباید توقع داشته باشیم که تغییری در صنعت نفت و عسلویه در بخش گاز و نفت ایجاد شود و در نتیجه برنامه ریزی های صورت گرفته دراین زمینه فرصت اجرایی شدن  و تحقق نمی یابند. بدیهی است میادین مشترک نفت و گاز ایران از مهمترین موضوعاتی به شمار می آیند که دولت چهاردهم باید سریعاً به آن رسیدگی کنند تا به هدررفت منابع و درآمدها در این بخش منتهی نشود.

 

هدررفت زمان در گذرانتقال دولت ها

این کارشناس مسئول اضافه کرد: به دلیل تحریم و ضعف مدیریت و مشکلات سرمایه گذاری دچار عقب ماندگی در پروژه های عسلویه شده ایم ودر نتیجه تبعات آن گریبان حوزه های مختلف در منطقه و حتی کشور را گرفته است. چرا که بسیاری از پروژه ها که قرار بود در مدت کوتاهی نهایی شود حتی پس از گذشت ده سال هنوز به جایی نرسیده است. او توضیح داد: به عنوان مثال یکی از پروژه های مهم در سال 1384 قرابر بود با پیمانکاری یکی از نهادهای ایرانی پس از مدت 3 سال نهایی شود، اما پس از گذشت ده سال و با هزینه ای چند برابری امکان اجرایی شدن را یافت. علاوه بر این در منطقه عسلویه مشکلاتی در حوزه محیط زیست و آلودگی هوا داشتیم و داریم که همچنان به قوت خود پابرجاست. وی از دست رفتن فرصت ها به دلیل تغییر دولت ها را یکی از چالش ها برای اجرای پروژه ها ذکر و بیان کرد: در سال 1382 که من مدیریت منطقه عسلویه را عهده دار بودم، طی مذاکراتی با یک شرکت معتبر بین المللی مقرر شد که اقداماتی مطلوب برای رفع آلودگی های زیست محیطی در منطقه عسلویه به عمل آید که با تغییر دولت این پروژه متوقف شد و همچنان منطقه عسلویه با مشکلات زیست محیطی، آلودگی هوا و... را تهدید می کند. از این رو به نظر می رسد منطقه عسلویه نیازمند اقدامات جدید وزارت نفت با نگاه ویژه رئیس جمهور است تا علاوه بر رفع ناترازی های گاز، برق و ... مشکلات موجود در این منطقه نیز رفع شود تا بتوان از درآمدهای حاصل از این منطقه مهم، سایر حوزه های اقتصادی، اجتماعی و.. کشور را نیز رونق داد./ روزنامه پیام عسلویه / 29 مردادماه 1403

کلیدواژه

عسلویه

مهدی کرباسیان

پارس جنوبی

ارسال نظرات

captcha
دانشگاه