جامعه / شناسه خبر: 181619 / تاریخ انتشار : 1403/6/24 15:09
|
فرزانه صادق وعده اتصال بوشهر به راه آهن سراسری داد؛

راه¬آهن بوشهر در دستور کار خانم وزیر

احسان انصاری : بوشهر به عنوان یکی از مناطق استراتژیک اقتصادی و صنعتی کشور به راه آهن سراسری متصل نیست. این گزاره به تنهایی بیانگر عدم توجه به توسعه وپ

بوشهری ها»|احسان انصاری : بوشهر به عنوان یکی از مناطق استراتژیک اقتصادی و صنعتی کشور به راه آهن سراسری متصل نیست. این گزاره به تنهایی بیانگر عدم توجه به توسعه وپیشرفت را در کشور نشان می دهد. استانی که به دلیل ظرفیت های بالای اقتصادی،صنعتی،هسته ای و دریایی سهم به سزایی در اقتصاد کشور دارد هنوز به راه آهن سراسری دسترسی ندارد که در دنیای امروز جای سوال زیادی دارد که مدیران وزرات راه و شهرسازی در این سال ها چه می کرده اند که از چنین تصمیم و اقدام مهمی غافل بوده اند؟

به گزارش بوشهری ها به نقل از روزنامه رویداد پارس ، این در حالی است که آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری در یکی از خطبه های نماز جمعه از دستور مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی، برای تامین مالی خط ریلی بوشهر خبر داده بود و قرار بود که بودجه یک میلیارد دلاری برای اتصال بوشهر به خط ریلی از منابع صندوق اعتبار ملی تخصیص پیدا کند.

استاندارد بوشهر در دولت رئیسی نیز عنوان کرده بود:«خط ریلی بوشهر به شیراز یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است که بودجه آن به دستور مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است و ساز و کار تحقق و اجرایی شدن دستور مقام معظم رهبری در مصوبات تهاتر نفت برای خط ریلی راه آهن شیراز، عسلویه ، بوشهر تدوین شود».

راه‌آهن شیراز - بوشهر با ۴۵۰ کیلومتر طول در ۱۱ قطعه تعریف شده است؛ از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می‌شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی را دارد. این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

کارشناسان بارها گفته‌اند که اگر عزمی راسخ برای پیگیری این مطالبه دیرینه مردم بوشهر نباشد، با این روند سال ها برای تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر باید انتظار کشید.

با این وجود فرزانه صادق تنها وزیر زن دولت پزشکیان در جلسه رأی اعتماد به وزرا یکی از وعده های خود به عنوان وزیر راه و شهرسازی را اتصال بوشهر به راه آهن سراسری عنوان کرد. وی در بخش توسعه زیرساخت‌های شبکه‌های حمل و نقلی تصریح کرد اتصال بندر بوشهر به خط آهن سراسری از اقدامات مهم و ضروری دانست و تصریح کرد که دولت چهاردهم به این موضوع اهتمام ویژه خواهد داشت.

 البته دولت های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی نیز در این زمینه وعده داده بوده اما در نهایت راه به جایی نبردند. در واقع  پروژه اتصال بوشهر به راه آهن از سال 1385 کلید خورد، اما به دلیل اعتبارات قطره چکانی راه به جایی نبرد و وعده های مکرر دو دولت حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی هم به اتفاق موثری در این پروژه منجر نشد.به همین دلیل نیز اکنون بوشهر تنها بندر جنوبی کشور است که با وجود آنکه کوتاهترین فاصله را تا مرکز کشور دارد از راه آهن محروم است.

وعده خانم صادق به عنوان وزیر راه و شهرسازی حائز اهمیت و نشان می دهد که خانم وزیر به خوبی با چالش های راه و شهرسازی کشور است که چنین مسأله مهمی را در جلسه رأی اعتماد به خود مطرح می کند. با این وجود آنچه می تواند تعیین کننده باشد تحقق این وعده است که البته کار راحتی نیز به نظر نمی رسد. مردم بوشهر از خانم وزیر و  دولت چهاردهم انتظار دارند با توجه به اهمیت منطقه پارس جنوبی برای اقتصاد کشور موضوع راه آهن بوشهر در اولویت های جدی دولت پزشکیان قرار داشته باشد.

واقعیت این است که با وجود بهره برداری پروژه های ریلی متعدد در کشور با اعتبارات ملی، اما تامین مالی راه آهن بوشهر به ایده هایی نظیر فاینانس خارجی یا تهاتر نفت گره زده شده که گرفتاری های اجرایی این اقدامات به اندازه ای است که نمی توان در کوتاه مدت منتظر جهش قابل توجهی در این پروژه بود. این در حالی است که پروژه های متعدد پتروشیمی و نفت و گاز مستقر در استان هم از مشارکت در این پروژه آینده دار کنار کشیدند.

این درحالی می باشد که به گواه کارشناسان، خطوط ریلی شیراز و اصفهان که طی سنوات گذشته اجرایی شد، درصورت اینکه به بندر بوشهر برسد ارزش اقتصادی چند برابری پیدا می کند. به همین دلیل نیز این امیدواری به وجود آمده که این پروژه کلیدی در جنوب کشور در نهایت توسط دولت چهاردم به نتیجه برسد./ روزنامه رویداد پارس 

کلیدواژه

راه آهن بوشهر

وزیر راه

فرزانه صادق

ارسال نظرات

captcha
دانشگاه