اقتصاد / شناسه خبر: 26 / تاریخ انتشار : 1395/11/19 10:41
|
شهروندان بوشهری و مسئولان اصناف استان نگرانند

کیفیت و خدمات پس از فروش، حلقه مفقوده کالاهای ایرانی

در برخی از کالاها پیش آمده که یک کالای با برند خارجی بسیار ارزان تر از کالاهای تولید داخل است. دیگر شهروند بوشهری گفت: یکی از عوامل انگیزشی برای مصرف کننده وجود خدمات پس از فروش است که این مهم در هیچک

بوشهری ها / شماری از شهروندان بوشهری و مسئولان اصناف این استان پایین بودن کیفیت و نبود خدمات پس از فروش را موانع اصلی فراروی رونق بازار کالاهای تولید داخلی می دانند.

،آنان تولید همراه با کیفیت و استاندارد لازم، وجود خدمات پس از فروش، نظارت لازم بر مراحل تولید کالا، حذف واسطه های بی شمار بین دایره تولید و مصرف کالاها را از جمله راهکارها برای رونق بازار خرید و فروش کالاهای تولید داخلی عنوان کردند.
مسئولان اصناف استان بوشهر معتقدند: برخی از شرکت هایی که توانایی کالای با کیفیت دلخواه را ندارند، می توانند در پسا تحریم که دروازه کشورهای زیادی به روی ایران گشوده شده از طریق تعاملاتی زمینه تولید کالای متناسب با استانداردهای جهانی را در سطح کشور افزایش دهند.
یک شهروند بوشهری گفت: ارتقا رونق بازار کالاهای تولید داخلی نیازمند افزایش کیفیت است و تنها از این راه امکان جذب انبوه مصرف کنندگان به بازار کالاهای تولید داخل وجود دارد.
احمد احمد زاده ادامه داد: به عنوان یک مصرف کننده در بین کالاهای تولید داخل بیشتر کفش های تولید داخل را نسبت به همه کالاهای مشابه خارجی ترجیح می دهم که این رویه در می تواند به سایر کالاهای تولید داخل تسری یابد.
وی بیان کرد: ممانعت از ورود کالای خارجی تنها منجر به پایین ماندن کیفیت کالاهای تولید داخل می شود زیرا با ممنوعیت واردات کالای خارج تولیدکنندگان داخلی دیگر رغبتی برای افزایش کیفیت کالا نشان نمی دهند.
احمد زاده اضافه کرد: برای اشتغال زایی، مصرف کالای داخلی باید در سطح کشور نهادینه شود و در کنار افزایش کیفیت، عرضه کالا با قیمت مناسب نیز حائز اهمیت زیادی است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی یادآور شد: در برخی از کالاها پیش آمده که یک کالای با برند خارجی بسیار ارزان تر از کالاهای تولید داخل است.
دیگر شهروند بوشهری گفت: یکی از عوامل انگیزشی برای مصرف کننده وجود خدمات پس از فروش است که این مهم در هیچکدام از کالاهای ایرانی وجود ندارد.
امیر دریانورد افرود: ضمانت اجناس فروخته شده بویژه در بخش کالاهای برقی نیز موضوعی مهم در ارتقا فروش محصولات داخلی است که باید به آن اهتمام ویژه داشت.
یکی دیگر از شهروندان بوشهری گفت: در توزیع کالای ایرانی بین واحد تولیدی و مصرف کننده نهایی حلقه های متعددی ایجاد شده که این امر قیمت تمام شده را به میزانی فراوانی افزایش داده که این موضوع در نهایت منجر کاهش خرید کالای تولید داخل می شود.
علی رجبی افزود: در بسیاری از موارد مشاهده شده کالاهایی که از خارج از کشور تامین می شود، قیمت تمام شده آن در مقایسه با کالاهای داخلی به مراتب پایین تر است.
یک فروشنده بوشهری گفت: نظارت حلقه مفقوده در کالاهای تولید داخلی از تولید تا مصرف است که با تقویت نظارت می توان همه تولیدکنندگان کالاها را ملزم به تولید کالای با کیفیت کرد.
محمد اردشیری افزود: یکی از ضعف های نظارتی که در سطح کلان در مورد آن سهل انگاری شد معرفی نشدن عاملان متخلف استفاده از روغن پالم برای لبنیات بود که با این کار میل و رغبت برخی از ایرانی ها برای مصرف لبنیات تولیدی کارخانجات در مقطعی به شدت کاهش یافت.
وی یادآور شد: در این نمونه چنانچه با معرفی شرکت متخلف همراه می شد، علاوه بر اینکه سایر شرکت ها درس عبرت می گرفتند، مصرف لبنیات نیز بعنوان یک کالای مهم از سبد غذایی برخی از خانوارها حذف نمی شد.
یک دانشجو گفت: بخشی از اقتصاد کشور در گرو رونق صنعت خودروسازی است ولی در این بخش نیز کیفیت بویژه در خودرهای قیمت پایین مانند پراید استانداردهای لازم دیده نمی شود و مردم تنها بواسطه پایین بودن قیمت آن به ناچار به خرید این خودرو روی می آورند.
سید حسام الدین هاشمی ادامه داد: در برخی از کالاهایی که مردم اقبال مناسبی به خرید آن ندارند می توان با بهره گیری و تعامل با برندهای معروف جهانی زمینه تولید کالای مشایه را در داخل کشور عملی کرد.
رئیس اتاق اصناف استان بوشهر گفت: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام ' اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل' نامگذاری شده باید مصرف کننده و تولید کننده های داخلی بطور عملی وارد این عرصه شوند.
مصطفی گراشی افزود: در این بین وظیفه مصرف کننده حمایت از کالای داخلی و وظیفه تولید کننده نیز افزایش کیفیت کالای مورد تقاضا از سوی مردم است.
وی یادآور شد: در بخش هایی مانند کیف، کفش و پوشاک که تولیدات فاخری در سطح کشور داریم تولید کننده و خریدار باید با افزایش رغبت خود مصرف کالای ایرانی را به معنای واقعی به منصه ظهور برسانند.
گراشی اظهار کرد: هم اکنون که در آستانه عید نوروز و افزایش میزان مراجعات مردم به بازار هستیم از واحدهای صنفی استان بوشهر درخواست داریم با معرفی بهتر کالای ایرانی به مصرف کنندگان، میزان عرضه کالاهای ایرانی را افزایش دهند.
وی تاکید کرد: تنها در بخشی از کالاها، تولید داخلی نداریم که در این بخش نیز نیاز است با ساز و کار مناسب تولید این کالاها را در کشور فراهم کنیم.
معاون توسعه تجارت و امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: برای ایجاد اشتغال، تولید کالای با کیفیت که در نهایت منجر به بهره وری و کاهش قیمت کالای داخلی شود رویکردی کلان در سطح کشور است.
وی بیان کرد: رویکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز اعطای تسهلات متعارف با حوزه صنعت، معدن است که در این ارتباط واحدهای دارای شرایط لازم برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی می شوند.
محمدزاده اضافه کرد: ایجاد فروشگاه های زنجیره ای بزرگ نیز یکی از سیایت های سازمان برای عرضه محصولات داخلی و ترویج مصرف آن برای شهروندان است.
وی یادوآور شد: برگزاری نمایشگاه های تخصصی و تورهای صنعتی برای آشنایی مصرف کنندگان با کالاهای تولید داخل نیز از دیگر رویکردهایی است که برای حمایت از تولیدات ایرانی لحاظ می شود.
محمدزاده تاکید کرد: برای تحقق شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده باید در جهت پویایی صنایع تولیدی و در نتیجه فراهم کردن زمینه صادرات گامی اساسی برداشته شود که سازمان صنعت، معدن و تجارت از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

کلیدواژه

بازار بوشهر

گراشی

بازار.بوشهر.گراشی

ارسال نظرات

captcha