سیاست / شناسه خبر: 85234 / تاریخ انتشار : 1400/12/2 13:21
|

طرز تهیه یتیمچه

بوشهریها/ ماده اصلی این غذا بادمجان است و همانطور که میدانید با بادمجان میشود غذاهای متنوعی پخت و خیلی مفید میباشد. یتیمچه در هر شهری به صورت متفاوت پخته میشود عده ای گوشت قرمز و گوشت مرغ

بوشهری ها /مرغ هم به این غذا اضافه میکنند و در برخی جاها عدس نیز اضافه میکنند.

 
مواد لازم:
بادمجان
۵ عدد
 

گوجه فرنگی
۵ عدد
 

نمک، فلفل، زردچوبه
به مقدار لازم
 

روغن
به مقدار لازم
 

سیر
۳ حبه
 

پیاز
۳ عدد
 

طرز تهیه و دستور پخت:

 

در اینجا قصد داریم غذایی را آموزش دهیم که بسیار آسان است و از موادی تشکیل شده که براحتی در همه منازل و همه جا پیدا میشود و جزو کم هزینه ترین غذاهاست که براحتی میتوانید در منزل تهیه کنید. نام این غذا یتیمچه است و واژه ترکی میباشد و این غذا اصالتا به آذربایجان مربوط میشود و الان در همه جا پخته میشود و اکثرا با این غذا آشنا هستند.

ماده اصلی این غذا بادمجان است و همانطور که میدانید با بادمجان میشود غذاهای متنوعی پخت و خیلی مفید میباشد. یتیمچه در هر شهری به صورت متفاوت پخته میشود عده ای گوشت قرمز و گوشت مرغ هم به این غذا اضافه میکنند و در برخی جاها عدس نیز اضافه میکنند.

قبل از تهیه این غذای مفید و خوشمزه لازم است نکاتی را در نظر داشته باشید که شما را در پخت بهتر غذا کمک میکند و ایده هایی به شما میدهد که میتوانید انجام دهید.

نکات لازم در تهیه یتیمچه خوشمزه :

1- شاید خیلی ها مشکل چربی خون یا مشکل قلبی داشته باشند و سرخ کردن مواد برایشان مضر باشد در چنین حالتی میتوانید به جای سرخ کردن، مواد را آبپز کنید. یعنی همه مواد را با هم داخل قابلمه بریزید و داخل قابلمه آب اضافه کنید و بگزارید تا مواد داخل آب بپزد و آبپز شود و نرم شود میتوانیم در این حالت برای اینکه غذا مزه بهتری داشته باشد مقداری رب اضافه کنیم.

2- شما میتوانید علاوه بر این موادی که ما مورد استفاده قرار داده ایم از مواد دیگر مثل کدو، سیب زمینی و فلفل دلمه ای و رب هم استفاده کنید که هم باعث خوشمزگی بیشتر غذا میشود و هم ظاهر و رنگ بسیار خوبی به غذا میدهد.

3- بادمجان مورد استفاده در این غذا بسیار مهم است پس هنگام خرید باید توجه کنید که بادمجانی بخرید که سیاه و براق باشد و دانه های کمی داشته باشد زیرا دانه های زیاد بادمجان تلخی آن را نگه میدارد و ممکن است در غذا نیز تلخی را حس کنید.

مرحله اول تهیه یتیمچه:

در مرحله اول باید بادمجان ها را خوب شسته و پوستشان را جدا کنیم حتی میتوانید برای خوش رنگ شدن و زیبایی غذایتان پوست بادمجان ها را نگیرید ولی خوب بشویید و سپس خرد میکنیم به شکل و اندازه دلخواه هر چقدر به اندازه و کمی کوچک خرد کنید بهتر است و سعی کنید هیچوقت درشت خرد نکنید بعد از اینکار مقداری نمک روی بادمجان های خرد شده میریزیم و کنار میگزاریم تا تلخی بادمجان ها گرفته شود. بعد از نیم ساعت تلخی بادمجان از بین رفته و میتوانید شستشو دهید تا نمک روی بادمجان نماند و باعث شوری نشود.

مرحله دوم تهیه یتیمچه:

در این مرحله گوجه فرنگی ها، پیازها، سیرها را خوب شسته و پوست سیرها و پیازها را گرفته و سپس به شکل دلخواه خرد میکنیم هر چقدر نگینی تر باشد بهتر است.

ابتدا داخل ماهیتابه مقداری روغن اضافه میکنیم و میتوانیم به جای روغن از کره برای طعم بهتر و سلامتی غذا استفاده کنیم. سپس بعد از کمی داغ شدن روغن پیازها را اضافه و تفت میدهیم و بعد از اینکه پیازها طلایی شد آن ها را داخل یک ظرف جداگانه میریزیم.

یتیمچه

حالا سیرهای خرد شده را درون ماهیتابه تفت میدهیم به مدت چند ثانیه سپس به ظرف پیازها اضافه میکنیم.

مرحله سوم تهیه یتیمچه:

گوجه فرنگی های خرد شده را داخل ماهیتابه میریزیم و تفت میدهیم تا آب بیندازد و بعد از پخت گوجه فرنگی ها آن ها را داخل ظرفی جدا بریزید و حالا باید بادمجان ها را داخل ماهیتابه تفت دهیم دقت کنید که اگر روغن کم بود کمی هم به ماهیتابه روغن اضافه کنید تا بادمجان ها نسوزد و به ماهیتابه نچسبد.

مرحله چهارم تهیه یتیمچه:

همانطور دیدید ما تک تک مواد را به صورت جداگانه سرخ کردیم زیرا زمان سرخ شدن هر یک با دیگری فرق دارد. حالا باید همه این مواد را درون قابلمه بریزیم و مقداری هم نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنیم و خوب با هم مخلوط کنیم مقدار کمی آب داخل قابلمه ریخته و اجازه میدهیم تا به مدت حدود نیم ساعت بپزد و آبش گرفته شود

یتیمچه

و سپس غذا آماده است میتوانیم در ظرف مناسبی ریخته و در کنار سبزی و ترشی و نان و مواد دلخواه دیگر میل کنیم

کلیدواژه

یتیمچه

بادمجون

غذای سنتی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی