اقتصاد / شناسه خبر: 86447 / تاریخ انتشار : 1401/2/4 17:01
|
یادداشت | خورشید فقیه

بنگاه های باربری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی در آستانه ورشکستگی

اما متاسفانه اخیرا با توجه به واقعیت هایی که درخصوص بنگاه‌های باربری مستقر و ویژه در منطقه نفت و گاز پارس در سطور قبل نوشته شد، اخیرا براساس ...

بوشهری ها / قابل توجه  استانداری بوشهر ، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی ، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر

خورشید فقیه | 

درپی بروزموجی ازخشم و یاس و نگرانی درمیان صاحبان و سرمایه گذاران بخش خدماتی حمل و نقل جاده ای مستقر درمحدوده ی پایانه های حمل و نقل بارومسافرسازمان منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس جنوبی، بنا به وظیفه و رسالت مطبوعاتی خود، پیگیرماجرا شده و درنشست و گفتگوهایی با مدیران انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های حمل و نقل کالا شهرستان عسلویه و مدیران برخی ازاین بنگاه ها، متوجه بروز خطرات جدی و نابود کننده ای شدم که با صدور دستورالعمل جدید معاونت وزیرراه و شهرسازی جمهوری اسلامی مبنی برحذف بارنامه های کاغذی و جایگزینی آن با بارنامه های اینترنتی، درکمین باربری های مستقردر پایانه های حمل و نقل کالا و بارپارس جنوبی، نشسته است .حاصل این پیگیری ها، گزارشی است که ذیلا و هرچند به اختصار، به آن خواهم پرداخت که امید وارم گوشی برای شنیدن وجود داشته باشد :

همانگونه که میدانیم، پس از تاسیس و راه اندازی واحد جدیدی درزیر مجموعه های اداری، تشکیلاتی و تولیدی وزارت نفت  جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان« سازمان منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس جنوبی» درشهرستان عسلویه استان بوشهر، بمنظوراستخراج و بهره برداری ازمنابع عظیم گاز و نفت درلایه های تحتانی دریای فارس که همسایه قطری ما سالیان درازی بود ازآن منتفع میگردید، وزارت نفت ما نیز با تمرکز اختیارات و برنامه های عملیاتی و خدماتی انجام چنین پروژه بزرگ اقتصادی کشوردراین واحد جدید، با سرعتی ستودنی وغیر قابل باوری مبادرت به تهیه و تولید ملزومات سخت و نرم افزاری آن نمود تا هرچه زودتر، ضمن بهره مند نمودن ایرانیان ازاین موهبت الهی، عقب ماندگی چندین ساله خود را ازشریک بهره بردار قطری اش نیز دراین زمینه جبران نماید. پس آمد چنین تدبیری، احداث و راه اندازی چندین پالایشگاه های فرآوری گازی با کاربری و کاربردهای های مخصوص به خود بودند، و همزمان، درهمین راستا برای سهولت انجام امور، زمینه تاسیس موسسات  و بنگاه ها ی مختلف خدماتی و سرویس دهی های مطلوب را فراهم کرد . از جمله ی حیاتی ترین و ضروری ترین موسسات خدماتی مذکور که میتوان آن را مهمترین بازوی اجرایی و کمکی درجابجایی و انتقال بموقع و آسان محصولات تولیدی این پالایشگاه ها به دیگر واحدها و تاسیسات مرتبطه در نقاط مختلف کشور و حتا صدور به خارج از مرزهای میهن نام برد، همانا ایجاد و راه اندازی 26 بنگاه باربری مدرن و ویژه با رعایت کامل استانداردهای جهانی و صرف میلیاردها تومان هزینه برای این منظوردرمحدوده ی جغرافیایی و اداری همان سازمان منطقه پارس جنوبی بود که اتفاقا نه تنها هیچگونه بارمالی و تدارکاتی برشرکت نفت و مجموعه حکومتی تحمیل ننمود ، بلکه این سرمایه گذاری های هنگفت نیز صرفا توسط بخش خصوصی صورت گرفت که یکی ازنشانه های بارزهمکاری و همبستگی صادقانه و ملی این بخش با حکومتی محسوب میگردید که شدیدا تحت فشار فزاینده و کمر شکن تحریم های ظالمانه اقتصادی همه جانبه دشمنان خارجی قرارداشته و دارد .، ضمن آنکه با نظرداشت به این واقعیت بسیارمهم وامنیتی که مجموعه این باربری‌ها را نیزازهمان ابتدا درمحدوده ی محصور منطقه پارس مستقر نمودند تا عبور و مرور وسائط نقلیه و پرسنل آنان کاملا تحت نظارت و مراقبت های شدید امنیتی و حراستی بوده و ازاین جهت، امکان بروز هرگونه خطا و عمل آسیب رسان و مخل به ساز و کارهای مهم  منطقه نیز کاملا منتفی باشد . ضمنا یاد آوری مینماید که ورود بخش خصوصی دراین ماجرا و تحمیل هزینه های مالی هنگفتی برخود، پاسخی مثبت به فراخوان ها واعلام نیازهای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بود و احساس مسئولیت ملی سرمایه‌گذاران برای مشارکت درچنین امرمهمی، و صد البته نیزایجاد اشتغال بیشتر و بهره مندی از سودی مادی که حداقل بتوانند به فعالیت های خود بدون واهمه از ورشکستگی و آسیب های ناخواسته دیگر، ادامه دهند، آنهم با امید و اتکا به یاری و همکاری آن نهادهای حکومتی .  ضمنا بنا به اظهار مدیران باربری های مستقر در پایانه حمل و نقل پارس جنوبی، آنچه که بیشتر باعث اطمینان خاطر آنان به چنین سرمایه گذاری گردید، وعده و عمل بخردانه و واقع بینانه برخی ازمدیران عامل اسبق وسابق منطقه بود مبنی براینکه تمامی واحد های تولیدی فعال درمنطقه نفت و گاز پارس، الزاما با مجوز و بارنامه های تنظیمی و صادر شده از سوی باربری های مجتمع در این پایانه، مجاز به بارگیری و خروج از محل می‌باشند .

صفرتاصد بیمه باربری | بیمه باربری چیست | کلوز بیمه باربری چیست و انواع آن -  وکیل تاپ

اما متاسفانه اخیرا با توجه به واقعیت هایی که درخصوص بنگاه‌های باربری مستقر و ویژه در منطقه نفت و گاز پارس در سطور قبل نوشته شد، اخیرا براساس دستورالعملی ازسوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور که یکی از معاونت های وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی بوده وعلی الظاهر این دستور العمل نیز به بهانه صرفه جویی درمصرف کاغذ و تمبرالصاقی به بارنامه های کاغذی فعلی صورت گرفته، صدور بارنامه کاغذی ممنوع و گونه ی اینترنتی آن اجباری گردید، آن هم بدون اطلاع قبلی و ناگهانی و بی اعتنا به اینکه اجرایی شدن این دستور العمل باعث اخراج و بیکاری هزاران جوان اغلب متخصص و تحصیل کرده ای خواهد شد که هم اکنون در بنگاه های باربری و چاپ و عرضه ی تمبر و تهیه و تولید اوراق بارنامه ای در سراسر کشور مشغول فعالیت میباشند، که پی آمد چنین اتفاقی نیزافزودن برخیل بیکاران موجود و افزودن به حاد شدن بحران بیکاری مزمن کنونی درکشور میگردد!!؟ بموجب این دستور العمل خلق الساعه و کارشناسی نشده، ازاین ببعد هر باربری و بدون استثنا درهرنقطه ای ازایران و بنا به درخواست صاحبان کالاها میتواند مبادرت به صدور بارنامه اینترنتی به هرمبدا و مقصدی را بنماید. بنا براین، نا گفته پیداست اولین باربری هایی که قربانی این دستور العمل خواهند شد و به همین جهت نیز سایه سیاه نا امیدی و هراس از ورشکستگی های عنقریب، هم اکنون برسرشان  گسترده گردیده است، همانا باربری های مستقر درمنطقه پارس جنوبی است که صادقانه و با آن شرایط و وضعیت تقریبا مطلوب پیشین وارد چنین فعالیتی گردیدند  !!

با پیگیری و تماس و گفتگو با برخی ازاین باربری های مستاصل و پریشان خاطر و نا امید ازیافتن گوش شنوایی برای فریاد و ندبه و التماس های آنان، حتا بعضا برای اینکه بلافاصله قربانی این چنین بی تدبیری نشوند و سرمایه گذاری هایشان که حاصل نوعی اعتماد به ثبات قوانین و مقررات دراین کشور بود، یک شبه بر باد فنا نرود، از روی ناچاری حتا به این امر نیز راضی شده اند که حکومتگران، فعلا و تا بروز حادثه و معجزه ای نجات بخش درآینده، باربری های موجود و فعال در منطقه نفت و گاز پارس را ازاجرای چنین دستور العملی معاف نموده و اجازه دهند روال کار به همان وضعیت سابق ادامه داشته باشد . بیشترین توقع و انتظار یاری و همکاری فعالان حمل و نقل درمنطقه،  ازمدیران محترم وزارت نفت، مدیریت منطقه پارس جنوبی، استانداری بوشهر، و اداره کل راهداری و پایانه های حمل و نقل جاده ای استان و دیگر نهاد ها و افرادی است که براین ماجراها اطلاعات کامل داشته و بیش از دیگران، نسبت به چند و چون قضا اشراف دارند . بدیهی است که جامعه مطبوعاتی و اطلاع رسانی های عمومی، با انعکاس وسیع و گسترده ی مراتب پیش آمده بمنظور یاری گرفتن از افکار عمومی، میتوانند مانع جدی در پیش آمدن یک چنین حادثه ی پُر مساله و حرف و حدیثی باشند . تا گزارش های بعدی، خداوند یارو یاورتان باد . | منبع > روزنامه پیام عسلویه 

کلیدواژه

پارس جنوبی

نفت

بنگاه های باربری

ارسال نظرات

captcha