سیاست / شناسه خبر: 97551 / تاریخ انتشار : 1401/4/5 10:45
|

پزشکی قانونی بوشهر با کمبود پزشک و امکانات روبرو است

بوشهریها| مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر گفت: با وجود اینکه این اداره کل از دستگاه‌های مهم و تخصصی قضایی است اما با کمبود شدید پزشک و امکانات دست و پنجه نرم می کند و به حمایت فرمانداران نیاز دارد.

بوشهری ها / دکتر علی سامانپور روز شنبه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه در نشست با خبرنگاران افزود: در زمان حاضر به دلیل کمبود پزشک برخی از شهرستان‌های استان بوشهر از خدمات پزشکی قانونی بی بهره و برای دریافت این خدمات باید به مرکز این استان مراجعه کنند.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ۶  شهرستان‌ استان بوشهر مراکز پزشکی قانونی در ساختمان ملکی مستقر هستند و شهرستان‌های عسلویه، جم، دشتی و گناوه فضای مناسبی در اختیار ندارند و پزشکان به دلیل کمبود امکانات در مطب شخصی و یا دادگستری خدمات مورد نیاز در حوزه پزشکی قانونی را به مردم ارائه می‌دهند.

سامانپور با اشاره به ساختمان نیمه کاره پزشکی قانونی در عسلویه اضافه کرد: براساس توافق انجام شده با پارس جنوبی قرار بود این ساختمان  با همکاری شورای راهبردی پتروشیمی در عسلویه احداث شود اما تاکنون این پروژه با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل تامین نشدن اعتبار به صورت نیمه کاره رها شده است.

وی ادامه داد: با توجه به بُعد مسافت تلاش این اداره کل براین است که ساختمان پزشکی قانونی عسلویه هرچه سریع‌تر تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد؛ همچنین در شهرستان گناوه نیز ساختمان پزشک قانونی در دست ساخت است که تلاش می‌شود این ساختمان تا پایان سال جاری افتتاح شود.

سامانپور یادآور شد: با توجه به حقوق و مزایا و سختی کار در مجموعه پزشکی قانونی پزشکان کمتری متقاضی کار در این مجموعه هستند به نحوی که حتی متقاضیان آزمون استخدامی سهمیه پیش بینی شده برای استان بوشهر را تکمیل نکردند و این معضل بزرگی برای این مجموعه است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر گفت: با توجه به کمبود امکانات و تجهیزات در حوزه پزشکی قانونی نه تنها تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات تملک دارایی و عمرانی ضروری است بلکه به علت پاسخگو نبودن مبلغ موافقت نامه برای رفع حداقل مشکلات و تامین تجهیزات ضروری اولیه نیاز به تامین اعتبار بیشتری از سوی استان است.

وی تاکید کرد: شرایط بودجه ای، تجهیزات سخت و نرم افزاری مجموعه پزشکی قانونی در استان بوشهر نامطلوب و لازم است مسئولان استان بوشهر با توجه به ضرورت و اهمیت کار این مجموعه و جامعه هدف نسبت به تامین اعتبار برای پرداخت حق‌الزحمه، بهبود شرایط ساختمانی، تجهیزات آزمایشگاهی و تشریحی اقدام شود.

سامانپور گفت: امروز اولویت مجموعه پزشکی قانونی استان بوشهر راه اندازی سالن‌های تشریح است که در زمان حاضر به دلیل کمبود نیروی تخصصی، اداری و امکانات سخت و نرم افزاری این کار در شهرستان‌های استان انجام نشده است.

 وی در باره آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر آزمایشگاه سم شناسی وآسیب شناسی وجود دارد اما این آزمایشگاه با مشکلات و کمبودهایی روبرو است همچنین آزمایشگاه سرولوژی استان نیز تکمیل نشده که در صورت تامین اعتبار امکان تکمیل و راه اندازی آن در ماه‌های آینده وجود دارد و در این صورت از مراجعه متقاضیان این خدمت به استان‌های همجوار پیشگیری می‌شود.

سامانپور با اشاره به طرح پزشکان معتمد یا داد پزشک افزود: پزشکان معتمد از بخش خصوصی انتخاب و  تحت نظارت سازمان پزشکی قانونی فعالیت می کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر درباره آزمایشگاه ژنتیک گفت: در زمان حاضر نمونه برداری برای آزمایش ژنتیک انجام می‌شود اما اظهار نظر و بررسی پروفایل ژنتیکی در استان‌های قطب این آزمایش ها باید انجام شود.

وی اظهار کرد: شمار پرونده‌های معاینه‌های بالینی، عمومی، جسمانی و حوادث رانندگی پزشکی قانونی در استان بوشهر ۱۸ هزار و ۲۲۰ پرونده است که این استان در این زمینه رتبه ۲۹ کشور را به نسبت جمعیت دارد.

سامانپور گفت: با تصویب قانون جوانی جمعیت آمار سقط درمانی در استان بوشهر در ۲ ماه گذشته کاهش داشته است.

کلیدواژه

مدیرکل پزشکی قانونی

دکتر علی سامانپور

دستگاه‌های مهم

سامانپور

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی