سیاست / شناسه خبر: 118398 / تاریخ انتشار : 1401/5/23 10:03
|

آسیب «مونسون» به خرمای استان بوشهر

بوشهریها| فعالیت سامانه مونسون باعث ورود خسارت‌های جدی به نخیلات استان بوشهر شده و انتظار می‌رود که برای جبران خسارت‌های وارد شده به کشاورزان اقدامات جدی انجام شود.

بوشهری ها / طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، سامانه مونسون طی هفته‌های پیش در نقاط مختلف استان بوشهر فعال شد و هر چند بارش‌های تابستانه اثرات خوبی داشت ولی بر اثر آن خسارت‌ها و آسیب‌های متعددی به نقاط مختلف وارد شد.

یکی از بخش‌هایی که بیشترین خسارت را در پی فعالیت سامانه مونسون داشت، بخش کشاورزی استان بوشهر بود که در برخی مناطق خسارت‌های ۱۰۰ درصدی را به باغات و اراضی کشاورزی وارد کرده است.

شهرستان‌های دشتستان و تنگستان مهمترین تولیدکنندگان خرما در استان بوشهر هستند که حدود ۹۰ درصد از خرمای استان در این دو شهرستان تولید می‌شود و افراد زیادی در این حوزه اشتغال دارند.

در پی فعالیت سامانه مونسون خسارت‌های گسترده‌ای به نخلستان‌های استان بوشهر وارد شده و در برخی از باغات به‌ویژه در شهرستان تنگستان، میزان خسارت به نخلستان‌ها ۱۰۰ درصد عنوان شده است.

انتظار می‌رود با تلاش و پیگیری استاندار بوشهر، رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر و دیگر مسئولان استان، زمینه جبران خسارت‌های وارد شده به کشاورزان فراهم شود.

خسارت به ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: از پنجم تا نهم مردادماه امسال شاهد فعالیت سامانه مونسون در سطح استان بوشهر بودیم که باعث آبگیری سدها و طرح‌های آبخیزداری استان بوشهر شد.

نوذر منفرد از ورود خسارت جدی به بخش کشاورزی استان بوشهر بر اثر فعالیت سامانه مونسون خبر داد و اضافه کرد: بیش از ۴۱۶ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های کشاورزی وارد شده است.

آسیب «مونسون» به خرمای استان بوشهر/ خسارت‌های نخیلات جبران شود

 

وی با اشاره به اینکه این خسارت‌ها در زمینه‌های دامپروری، طیور، زراعت، باغبانی و زیرساخت‌ها بوده است اضافه کرد: جاده بین مزارع، چاه‌ها و کانال‌های آبرسانی کشاورزی استان بوشهر نیز آسیب دیده است.

آسیب «مونسون» به خرمای استان بوشهر/ خسارت‌های نخیلات جبران شود

خسارت ۳۹۵ میلیارد تومانی به نخیلات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به ریزش محصول نخیلات و ترشیدگی آنها بیان کرد: ۳۹۵ میلیارد تومان خسارت به نخیلات شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، کنگان، بوشهر و دشتی وارد شده است.

وی ادامه داد: در مجموع به ۳۱ هزار و ۶۱ هکتار اراضی کشاورزی آبی، زراعی و باغی استان بوشهر خسارت وارد شده که رایزنی لازم با وزارتخانه‌های متبوع در تأمین اعتبار جبران خسارت‌دیدگان با جدیت دنبال می‌شود.

لزوم جبران خسارت‌ها

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در اظهار داشت: در برخی نقاط شاهد خسارت ۱۰۰ درصدی به نخیلات هستیم که جبران این خسارت‌ها ضروری است.

غلامحسین کرمی با اشاره به اینکه بیمه جوابگوی خسارت‌های وارد شده به نخیلات نخواهد بود اضافه کرد: باید کار کارشناسی در این زمینه انجام شده و راهکارهای لازم برای حل مشکلات کشاورزان استان بوشهر انجام شود.

وی با اشاره به وابستگی زندگی و معیشت مردم نقاط مختلف استان بوشهر به محصولات نخیلات خاطرنشان کرد: درآمد یک سال کشاورزان از فروش خرما تأمین می‌شود که اکنون همه محصولات آنها از بین رفته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع در روند جبران خسارت‌ها شد و افزود: باید به گونه‌ای عمل شود که زندگی کشاورزان و نخلداران دچار مخاطره نشود.

ضرورت جلب رضایت نخلداران

استاندار بوشهر در بازدید چند روز پیش خود از نخیلات و سردخانه‌های تنگستان اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر، خسارت زیادی به نخل‌داران بویژه در دشتستان و تنگستان وارد کرده است.

احمد محمدی زاده اضافه کرد: جبران این خسارت‌ها به گونه‌ای که رضایتمندی نخل‌داران و تولیدکنندگان را در پی داشته باشد ضروری است.

کلیدواژه

فعالیت سامانه مونسون

خرمای استان بوشهر

ارش‌های تابستانه

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی