سیاست / شناسه خبر: 129089 / تاریخ انتشار : 1401/12/15 19:09
|

درباره نمایش «است»؛ تئاتری برای بیان حرف های دانش آموزان

اسماء بوستانی: قاسم تنگسیرنژاد کارگردان جوان برازجانی سالها است به همراه همسرش یکی از فعال ترین گروه های تئاتری را در سطح استان بوشهر مدیریت می کند.

بوشهری ها /اسماء بوستانی:  قاسم تنگسیرنژاد کارگردان جوان برازجانی سالها است به همراه همسرش یکی از فعال ترین گروه های تئاتری را در سطح استان بوشهر مدیریت می کند.

وی  در گفتگو با خبرنگار روزنامه پیام عسلویه در خصوص تئاتر «است» گفت: هنرمندان در برگزاری تمامی تئاتر و نمایش های خود از نبود بودجه، عدم حمایت نهادهای زیربط و ضعف امکانات زیرساختی رنج می برند.
 
  تنگسیرنژاد می گوید: وقتی تئاتر ها روی صحنه رفتند با هجمه مخالفین مبنی بر تعطیلی فعالیت هنری با توجه به اعتراضات اخیر در کشور روبرو شدیم، اما معتقدم هنر نباید تعطیل شود و مردم حق دارند از فعالیت های هنری بهره مند شوند.
 
این کارگردان و هنرمند برازجانی ضمن گلایه از عدم تجهیزات مورد نیاز پلاتو شهر برازجان گفت: اکنون ما هنرمندان از بزرگترین پلاتو در استان بوشهر بهره مند هستیم اما چه فایده که تجهیزاتی از جمله نور، سیستم صوت، اتاق گریم، برق، کف و .... ناقص و مشکل دار است و تاکنون برای رفع این مشکلات هیچ اقدامی از سوی نهادهای مربوطه صورت نگرفته است.
 
 
او معتقد است تئاتر باید برای جامعه هدف خود آگاهی بخشی داشته باشد، و جامعه هدف نمایش «است» را جوانان، نوجوانان، معلمان، مدیران مدارس و دانش آموزان اعلام می کند.
 
 کارگردان نمایش «است» در خصوص موضوع این نمایش بیان می کند: در این تئاتر تمامی معضلات، مشکلات و آسیب های اجتماعی که در مدارس برای دانش آموزان، اولیا و مربیان اتفاق می افتد اعم از امتحانات، چالش های دانش آموزان و عدم ارتباط گیری صحیح معلمان و مدیران مورد بررسی قرار می گیرد. تماشای این تئاتر به دانش آموزان، اولیا و مربیان جهت جلوگیری از افزایش آسیب های اجتماعی و ارتباط مفید و موثر دانش آموز با اولیا و مدرسه توصیه می شود.
 
تنگسیرنژاد ادامه می دهد: متاسفانه فعالیت های فرهنگی مدارس بسیار کاهش و امتحانات و فعالیت های آموزشی افزایش یافته است. مدیران مدارس باید فعالیت های فرهنگی را در اولویت برنامه خود قرار دهند. برخی مدیران یا مسئولین مدارس که «است» را دیده اند برایشان جالب بود طوری که به گفته خودشان تمامی مشکلات و چالش هایی که در این تئاتر دیده شد در مدارس وجود دارد.
 
این هنرمند دشتستانی از دانش آموزان و مدیران مدارس خواست که به تماشای این نمایش بروند و تئاتر را به عنوان یک تلنگر ببینند.
 
وی از عدم همکاری و حمایت نهادهای مربوطه گلایه کرد و در این خصوص گفت: با حمایت های مسئولین مربوطه هنر پیشرفت می کند و به جای برگزاری سالی ۲ تئاتر در سال ۵ تئاتر به روی صحنه می رود. اما وقتی منِ کارگردان لنگ یک چسب برای اجرای تئاترم هستم نمی توانیم پیشرفت کنیم. هنر در کشورهای دیگر مورد حمایت دولت هستند اما متاسفانه هنرمندان در کشور ایران خصوصا در استان بوشهر و شهر برازجان از این حمایت ها محروم هستند.
 
تنگسیرنژاد معتقد است اگر هنر بخواهد روی پای خود بایستد باید حمایت شود زیرا هنر بدون حمایت دولت پایدار نخواهد بود.  
به گفته وی «دولت نمی تواند با برنامه ای مدون و صحیح این حوزه را مورد حمایت خود قرار دهد. تا امروز حمایت دولت از هنرمندان فقط محدود به قرار دادن مکان اجرا در اختیار هنرمندان بوده و بس‌.»
 
این هنرمند ادامه می دهد: در حال حاضر تمامی هزینه ها را خودمان متقبل می شویم، دولت باید نصف هزینه برگزاری یک تئاتر را در اختیار کارگردان قرار دهد و کم کم بعد از چند سال این حمایت ها را قطع کند تا فرد بتواند به روی پای خود بایستد و در حوزه هنر اشتغالزایی کند و با هزینه ای اندک، فعالیت های هنری را ادامه دهد.
 
کارگردان تئاتر «است» از اجرای ۳ نمایش کودک در سال جاری خبر داد و بیان کرد: یکی از این نمایش ها به کارگردانی همسرم مهسا رهسپار به روی صحنه رفت و دو تئاتر دیگر را خودم کارگردانی کردم. برای سال آینده نیز ۴ تئاتر برای اجرا داریم که خودم و همسرم کارگرانی آن را عهده دار هستیم و تا مرحله اجر در کنار یکدیگر فعالیت خواهیم داشت. برخی از کارها مورد حمایت و برخی دیگر حتی یک درصد هم مورد حمایت نهادهای مربوطه قرار نمی گیرد درحالی که چندین ماه آموزش بازیگران، برای ما بسیار پر هزینه است تا به مرحله اجرا برسد.
 
این هنرمند جوان از فضای فکری خود در حوزه تئاتر نیز می گوید: من و بازیگرانم تمایل داریم مسائل و مشکلات را در قالب تئاتر بازگو کنیم. دوست داریم دانش آموزان خودشان حرف خودشان را در تئاتر بیان کنند. بر اساس مشکلات هم سن و سالان بازیگران و نوجوانان نمایشنامه نوشته می شود، این گونه زمانی که بازیگر نقش را ایفا می کند نوعی درد دل دل می کنند و برایشان نوعی تسکین است.
 
 قاسم تنگسیرنژاد از وجود استعدادهای درخشان و فراوان حوزه تئاتر در شهر برازجان گفت: در این حوزه استعدادهای فراوانی وجود دارد که اگر مورد حمایت قرار گیرند تئاتر شهر برازجان در کشور حرفی برای گفتن خواهد داشت اما متاسفانه حمایت ها آنگونه که باید از بازیگران و هنرمندان انجام نمی شود.
 
این کارگردان موفق از دلیل انتخاب نام «است» برای این تئاتر می گوید: «است» به این معنی است که معضلات، مشکلات و آسیب های اجتماعی در جامعه وجود دارد. این ها باید پذیرفته تا راه حلی برای ان ها پیدا شود. نباید گفت مسائل و مشکلات وجود ندارد. ما می گوییم «است». و باید با این معضلات مبارزه کرد تا درمان شود. اگر در جامعه آمار خودکشی بالاست نباید ترس از بیان و اعلام این آمار وجود داشته باشد. باید بگوییم است. و در این حوزه به کمک مشاور و روانشناس برای کاهش آمار آن تلاش کرد.
 
 
وی افزود: بسیاری از آمارهای اجتماعی ما محرمانه است، این محرمانگی باعث گسترش آسیب های اجتماعی می شود. علت نامگذاری تئاتر نیز چنین بوده که مسائل و مشکلات است.
 
نمایش «است» به کارگردانی قاسم تنگسیرنژاد و تهیه کنندگی مهسا رهسپار از 13 الی 19 اسفند ماه سال جاری ساعت 19:30 در پلاتو استاد فخری واقع در مجتمع شهید شاهینی شهر برازجان به روی صحنه می رود.
 
 
 

کلیدواژه

برازجان

تئاتر

هنر

هنرمند

قاسم تنگسیر نژاد

کارگردان

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی