بوشهری ها / احسان انصاری:در همان روزی که فرزانه صادق مالواجرد قرار بود به عنوان وزیر راه و شهرسازی از مجلس رأی اعتماد بگیرد پروژه راه آهن بوشهر به شیراز به عنوان پروژه ای که بوشهر را به عنوان یک استان کلیدی در اقتصاد کشور به راه آهن سراسری متصل می کند دوباره مطرح شد.پس از آن بود که گمانه زنی هایی مبنی بر راکد شدن این پروژه با عنوان اینکه برخی مسئولان عنوان کرده اند«قرار نیست در اینجا هزینه کنیم» مطرح شد. جعفر قادری نماینده شیراز در این زمینه گفته بود:«با توجیه عدم تخصیص درآمدهای نفتی، زمزمه هایی مبنی بر خروج پروژه راه آهن شیراز- بوشهر از اولویت سازمان برنامه و بودجه به گوش می رسد.وی با اشاره به اینکه عدم اختصاص در آمدهای حاصل از فروش نفت به پروژه خط راه آهن شیراز – بوشهر مشکلاتی ایجاد می کند، افزود: ایجاد خط راه آهن شیراز- بوشهر از مصوبات مورد تائید رهبری است و سازمان برنامه ریزی به هیچ وجه نباید این اقدام را انجام دهد».
با این وجود اسکندر مومنی وزیر کشور که برای مراسم تودیع و معارفه استاندار قدیم و جدید بوشهر به این استان سفر کرده بود در فرودگاه بوشهر در جمع خبرنگاران با اشاره به نگاه دولت چهاردهم به استان بوشهر اظهار کرد: بوشهر جایگاه بسیار ویژهای در کشور دارد، پایتخت انرژی کشور است و همواره نگاه دولت و شخص رئیس جمهور بر استان بوشهر یک نگاه توسعهای است. موضوع پروژه راهآهن بوشهر به فارس در هیئت دولت مطرح شد قرار شد با توجه به برنامه 5 ساله هفتم هم راهکارهایی پیشبینی کرده، رئیس جمهور تأکید کردند که موضوع اتصال بوشهر به خط ریلی در دستور کار قرار و شتاب بیشتری بگیرد و منابع لازم اختصاص داده شود تا این پروژه تسریع شود».
پیش از این نیز مسعود پزشکیان با انتقاد از اینکه چرا در طول سالیان گذشته پروژههای بدون پشتوانه آغاز و بعد از سالها به صورت نیمه تمام به حال خود رها شده، گفته بود:« اولین گام این است که ما ظرفیتهای خود را در کشور شناسایی کنیم، سپس به سراغ آغاز پروژههای جدید برویم؛ بیش از ۱۰ پروژه را آغاز و پیمان بسته و متعهد میشویم در حالی که ظرفیت واقعی ما، ساخت، تکمیل و به سرانجام رساندن تنها ۲ پروژه است؛ به همین دلیل امروز با انبوهی از پروژههای نیمه تمام روبرو خواهیم هستیم.به همین دلیل نیز در دولت چهاردهم پروژه ای شروع نخواد شد مگر اعتبار آن تامین مالی شود».
طرح راه آهن بوشهر – شیراز از مصوبات سفر اول دولت محمود احمدینژاد در دولت نهم بود که عملیات اجرایی آن از سال ۸۶ شروع شد، اما به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز روند اجرای پروژه کند و در بیشتر ایام سالهای گذشته نیز متوقف شده بود. در طول همه این سالها دولتها و مسئولان مختلف دولتی وعدههای متعددی را به مردم استان بوشهر دادند اما این خواسته و آرزوی دیرینه رنگ واقعیت به خود نگرفت.
این در حالی است که درطرح راه آهن شیراز-بوشهر قابلیت جابه جایی سه میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۶ میلیون تن در ۱۰ سال، جابه جایی یک میلیون مسافر در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۲ میلیون نفر در ۱۰ سال پیشبینی میشود. بدون تردید همین موضوع به یقین میتواند موجب رونق اقتصادی با گشترش حمل و نقل و ترانزیت برای استان بوشهر شود.
از سوی دیگر با اتصال بوشهر به شبکه ریلی کشور علاوه بر اتصال این استان به کریدور شمال و جنوب و راه جدید ابریشم، سرمایه گذاری در حوزههای پایانه کانتینری، صادرات و ترانزیت اقتصادین نیز رشد خواهد داشت و امکان جذب سرمایه گذار برای دیگر پایانهها نیز سرعت میگیرد.
در شرایط کنونی این امیدواری به وجود آمده که این پروژه کلیدی جنوب کشور که تأثیر مهمی در اقتصاد کشور خواهد داشت در نهایت در دولت چهاردهم به بهره برداری برسد./ روزنامه رویداد پارس