جامعه / شناسه خبر: 118312 / تاریخ انتشار : 1401/5/17 17:45
|
در گفتگو با دکتر گران پی رییس بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر مطرح شد

گره کور بهداشت و درمان استان بوشهر

سجاد محمودی نسب | کسی فکرش را نمی کرد که امروزه این بدبوی سیاه،موثرترین پیشران و اهرم قدرت جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل باشد.علی رغم اینکه نفت به مشام ماشین توسعه بسیار خوشبو می آید ولی یقینا

بوشهری ها / سجاد محمودی نسب | .علی رغم اینکه نفت به مشام ماشین توسعه بسیار خوشبو می آید ولی یقینا اگر تجربه هم زیستی مردم بوشهر و خوزستان را با این صنعت بشنوید خاطرتان مکدر خواهد شد.مناطقی از استان بوشهر همچون کنگان،عسلویه،جم و...در نظام نامه مسئولیت های اجتماعی نفت در رده منطقه یک یا به نوعی موثرترین نواحی تحت تاثیر این صنعت جای گرفته و علی الظاهر میبایست جایگاهی ویژه در برخورداری از مسئولیت های اجتماعی نفت داشته باشند ولی با اندک پایشی برایتان مسجل می شود که توسعه مملکت به قیمت کشیدن شیره جان این مناطق تمام گردیده همچنان که آوازه بیمارستان های جنگ زده اش هر نفیری را گوشه گیر می کند.

به گزارش بوشهری ها به نقل از پیام عسلویه ، بیمارستان های دولتی دارای کاربری خدمات درمانی هستند و نیاز است که بودجه اجرایی آن ها توسط متولیان تامین بشود(بهای خدمات ارائه شده توسط این بیمارستان ها نسبت به محیط بیرون بسیار نازل و به همین دلیل همیشه متحمل مراجعات چند برابری هستند)اما می بایست اذعان کرد که ظاهرا دولت ها برای بدیهی ترین حق مردم یعنی مسائل بهداشت و درمانشان هیچ اهمیتی قائل نیستند که این گزاره در استان های دورافتاده از پایتخت به معضل مبدل گشته است.در بین سه ضلع دانشگاه علوم پزشکی،تامین اجتماعی و نفت از مثلث قائم الزاویه بهداشت و درمان استان بوشهر،بیشترین وظیفه و از قضا کم کاری متوجه دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر است.البته میبایست به روند رو به رشد ایفای مسئولیت های اجتماعی شورای راهبردی پتروشیمی های منطقه پارس اشاره نمود که بدون شک با انتصاب دکتر نظری،عرصه بهبودیافته ای از تعامل در معرض دید مردم قرار گرفته،هر چند که این کمک ها باعث گردیده دستگاه های متولی،فرسنگ ها از سنگر عمل به وظایف قانونی خود و پاسخگویی عقب نشینی کنند.

طی سلسله گفتگوهای پرونده کلاسه،این بار ترجیح دادیم دکتر گران پی(ریاست محترم بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارک)را پس از عبور از مقدمات معمول،مخاطب سوالات پرتکرار این روزهای مطالبه گران دلسوز استان قرار بدهیم که شرح آن را در ادامه خواهی خواند ضمن آنکه امیدواریم موثر واقع شود.


16 هزار و 430 نفر مراجعه به مرکز توانبخشی و سلامت روان باران در10

وضعیت کنونی بهداشت و درمان استان بوشهررا چگونه می بینید؟

مستحضرید که وزارت بهداشت بعنوان متولی اصلی بهداشت و درمان در سطح ملی، دانشگاه های علوم پزشکی در سطح استانی و شبکه های بهداشت و درمان در سطح شهرستانی معین گردیده و یقینا مدیران محترم این مجموعه ها به وضعیت بهداشت و درمان اشراف و آگاهی بیشتری دارند.

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت یکی از سازمانهای زیر مجموعه شرکت نفت و مسئول خدمات رسانی در زمینه بهداشت و درمان در مناطق عملیاتی و شهرکهای مسکونی شرکت های چهارگانه وزارت نفت می باشد و البته حسب قوانین موضوعه کشور،در نقاطی که امکانات درمانی صنعت نفت وجود دارد خدمات دهی به میزبانان را هم با نهایت افتخار بعهده دارد. در استان بوشهر، تمرکز فعالیتهای وزارت نفت در منطقه عسلویه می باشد لذا بیشترین فعالیت این سازمان نیز در منطقه پارس جنوبی واقع گردیده است.سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت دارای یک بیمارستان 68 تخت خوابی در شهر جم و 40 درمانگاه در مناطق عملیاتی استان است. به غیر از مناطق عملیاتی، بیمارستان توحید جم به عنوان تنها بیمارستان شهرستان جم در طول سالیان اخیر مشغول خدمت رسانی به جنوب استان بوشهر،غرب استان هرمزگان و جنوب استان فارس نیز بوده است.

گام‌های بزرگی در عرصه ارتقای کمی و کیفی خدمات بهداشت و درمان برداشته شده و توسعه خدمات درمانی و خرید و راه اندازی تجهیزات پیشرفته درمانی یا اجرایی و یا در مرحله اجرا قرار گرفته است.خرید تجهیزاتی مانند دستگاه سی تی اسکن، توسعه بخش های بیمارستانی و نوسازی و بهسازی تجهیزات،تامین و افزایش نیروهای تخصصی و فوق تخصصی و... بخشی از اقدامات صورت گرفته طی سال های اخیر در بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر است.

طبیعتا در بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر مانند هر بخش خدماتی دیگر کاستی هایی وجود دارد و تمامی همکاران در بخش های مختلف در حال تلاش برای افزایش کمی و کیفی خدمات هستند تا رضایتمندی مراجعین عزیز افزایش یابد و بتوان به سمت خدمات دهی هر چه بهتر و مطلوب تر گام برداشت.

پاسختان راجع به گلایه مندی آحاد مردم استان بوشهر نسبت به کوتاهی صنعت نفت در توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان استان چیست؟

همانطور که در سوال اول هم اشاره شد متولی اصلی سلامت در کشور،وزارت بهداشت است که عزیزان ما در این وزارتخانه، تمام توان خود را نیز به کار بسته اند تا خدمات مطلوبی را به جامعه ارائه کنند.

کمیت و کیفیت کمک صنعت نفت به بهداشت و درمان استان بوشهر قاعدتا در سطح کلان دو وزارتخانه یا قوانین موجود تعریف می شود و با توجه به شرح وظایف ستاد بهداشت و درمان صنعت نفت، رییس ستاد بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر در جایگاه پاسخگویی به این سوال نیست اما واقعیت این است که همکاری های دو جانبه و چندجانبه میان بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر و دانشگاه علوم پزشکی و مراکز تابعه،از سیاست های اصولی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است و تلاش کرده ایم در این زمینه همکاری های دوجانبه را در راستای هم پوشانی کمبودها و نواقص داشته باشیم.

اجرای مصوبه بیمارستان معین نفت خصوصا راجع به بیمارستان کنگان از اصلی ترین مطالباتیست که ظاهرا مورد بی مهری واقع شده است.دلیل خاصی دارد؟

مطابق مصوبات کارشناسی وزارت بهداشت از سالهای قبل، بیمارستان کنگان معین جنوب استان بوشهر بوده و لذا بر همین اساس کمک های شرکت‌های نفتی در قالب مسئولیت های اجتماعی به آن اختصاص یافته است. اعتقاد داریم نیاز مراکز درمانی جنوب استان بیش از گام‌های برداشته شده از سوی وزارت بهداشت و وزارت نفت است و به نظر می رسد در این راستا نیازمند همدلی و همگامی بیشتر برای ترسیم برنامه ای جامع و کامل برای تقسیم وظایف وزارت بهداشت و وزارت نفت هستیم تا بتوانیم کمبودها را جبران کنیم که این مهم با نگاه کلان و آینده نگرانه شدنی است.

به تازگی مصوبه 1377 میلیاردی ذیل مسئولیت های اجتماعی برای استان بوشهر مصوب شده است که نفت پرداخت477 میلیارد تومان را متعهد شده است.چرا نفت همین مبلغ را صرف ساخت مراکز درمانی مجهز نمی کند؟

در این مورد مقام های مسئول باید پاسخگو باشند،اما به نظر بنده در عوض ساخت بیمارستان های جدید(آن هم با توجه به هزینه های سرسام آور امروزی و مشکلات عمده در تامین تجهیزات و نیروی انسانی متخصص) می بایست به مبحث توسعه و تجهیز بیمارستان های فعلی و نیز تکمیل زیرساخت اورژانس عمومی و سرمایه گذاری در مراکز بهداشتی و پیشگیری توجه داشت.

آیا به بهبود شرایط بهداشت و درمان استان بوشهر امید دارید؟

با روی کار آمدن دولت مردمی حضرت آیت الله رئیسی و به خصوص انتخاب جناب آقای مهندس اوجی به عنوان وزیر محترم نفت که خود از بدنه نفت و از کارشناسان زبده این صنعت هستند،تحولات بسیار خوبی رقم خورده است.توجه مقام محترم وزارت به مقوله بهداشت و درمان کاملا محسوس بوده و علی رغم مشکلات عدیده ناشی از تحریم های ظالمانه و ساختارهای بهم ریخته از قبل،روال مطلوبی را طی می کند.به عنوان نمونه می توان به دستور ایشان جهت تخصصی کردن اعتبارات ذیل مسئولیت های اجتماعی اشاره کرد که می تواند تغییرات بزرگی را در بهره مندی از مزایای صنعت در منطقه برای میزبانان ایجاد کند.

تا کنون مطالبه تجهیز مراکز بهداشت و درمان جنوب استان علی رغم حق بیمه ای که تامین اجتماعی از منطقه پارس دریافت می کند ترتیب اثر داده نشده است؛دلیلش را چه می دانید؟

تحقیقا در این مورد مسئولان مربوط پاسخگو خواهند بود.بیمارستان تامین اجتماعی عسلویه در حال حاضر مسئول خدمات رسانی به مردم منطقه است ولی همانطور که عرض شد باید نسبت به توسعه و تجهیز آن اقدام عاجل صورت گیرد.

و سخن پایانی تان جناب دکتر...

پرسنل بهداشت و درمان منطقه از نفت، تامین اجتماعی و وزارت بهداشت به خصوص در موارد بحرانی همچون کرونا نشان داده اند که از روحیه ی جهادی برخوردارند و با تمام توان در خدمت مردم بوده اند. امید وارم با درایت مسئولان و مدیریت مناسب منابع هر چند اندک، بتوانیم حداقل مطالبات به حق مردم منطقه را برآورده سازیم./ منبع پیام عسلویه 

 

کلیدواژه

بهداشت و درمان

دکتر گران پی

صنعت نفت

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی