جامعه / شناسه خبر: 128735 / تاریخ انتشار : 1401/6/20 12:13
|
گزارش روزنامه پیام عسلویه از عدم تکمیل پروژه جاده ساحلی بوشهر - دیر

دربست تا قبرستان

سمیه اسدی : تنها در فاصله کمی از قطب اقتصاد و انرژی کشور ، آنجا که تاسیسات عظیم پالایشگاهی و گازی کشورسه دهه است که سر برافراشته اند ، جاده‌ای قرار دارد که به جاده مرگ مشهور شده است.

بوشهری ها / سمیه اسدی : تنها در فاصله کمی از قطب اقتصاد و انرژی کشور ، آنجا که تاسیسات عظیم پالایشگاهی و گازی کشورسه دهه است که سر  برافراشته اند ، جاده‌ای قرار دارد که به جاده مرگ مشهور شده است. جاده ای ساحلی در کناره خلیج فارس که در گذر از شهرها و روستاهای مسیر ، به جای آنکه بتواند زیباترین خاطرات را برای مسافرانش خلق کند ، در آنی ممکن است آن را به دلخراش ترین صحنه‌ها تبدیل کند. جاده ای که از مرکز استان بوشهر آغاز و به بندر دیر ختم می شود.

با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی و انرژی پارس و توسعه میدان‌های گازی پارس شمالی و جنوبی ، آنگاه که بوی توسعه و پیشرفت در منطقه‌ای محروم به مشام می رسید ، به نظر می رسید فراهم نمودن زیرساخت‌های مهمی همچون راه که زیربنای توسعه در هر منطقه‌ای به شمار می رود ، به یکی از اولویت‌های اصلی و اساسی نمایندگان دولت در استان تبدیل شود . پروژ‌ه‌های بزرگ راهسازی در مسیرهای منتهی به مرکز مهم اقتصاد کشور کلید بخورد. اتوبان ها و بزرگراه ها کشیده شود و ساحل سازیها انجام شود تا استان بوشهر که سومین استان به لحاظ تولید ناخالص داخلی به شمار می رود صاحب ایمن ترین راه ها شود و هر مسافری با خاطری آسوده از این جاده ها گذر کند.

 

جای شگفتی بسیار است که در حاشیه غول عظیم گازی جهان ، پایتخت انرژی کشور و نماد تحول و توسعه ، جادههایی همچون جاده ساحلی بوشهر به دیر همه ساله قربانیان زیادی را به کام مرگ می کشد.گرچه از یک دهه پیش تاکنون برای این جاده که به طور مکرر حوادث جاده ای ناگواری در آن رخ می دهد ،  پروژه  "بزرگراه"  تعریف و مصوب شده است اما به جز اندک کمک‌های شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ، هیچ تغییر و تحول خاصی در جهت تعریض و بهسازی آن رخ نداده است و این جاده همچنان قربانی می گیرد.اگر بخواهیم تلفات انسانی و اقتصادی ناشی از آن را با نمونه های مشابه در جهان مقایسه کنیم شاید در آینده جاده ساحلی بوشهر به دیر در ردیف حادثه خیزترین جاده های جهان قرار بگیرد.

مرگ چهار نفر در محور ساحلی بوشهر - دیر - ایسنا

تاکنون پیگیری ها برای تکمیل پروژه تبدیل شدن این جاده خطرناک به بزرگراه ، ره به جایی نبرده است. بخصوص پس از وقوع تصادفات خونین در این جاده صحبت‌هایی مبنی بر تامین اعتبار ساخت این بزرگراه به گوش می‌رسد اما حقیقت این است که هیچ بودجه و اعتباری برای این پروژه حتی برای سال های آینده هم تعریف نشده است و گویا باید فاتحه آن را خواند.

با وجود آنکه ثابت شده این جاده نقاط حادثه خیز زیادی دارد و علت وقوع تصادفات رانندگی در آن تنها عوامل انسانی و رانندگان نیست ، این سوال پیش می آید که چرا مسئولان دست روی دست گذاشته اند؟ و اگر پروژه تامین اعتبار نمی شود و ردیف بودجه نمی گیرد ، عبور و مرور از آن را موقتا تعطیل کنند تا پروژه تعیین تکلیف شود. چرا که تکمیل چنین پروژه ای از نان شب هم واجب تر بوده و جزو اضطرار های این استان است. پس از گذشت بیش از یک دهه رفت و آمد استانداران و چند دوره نمایندگان مجلس اما ، این پروژه همچنان خوابیده است و روز به روز به شمار خانواده‌های دغدار افزوده می‌شود.

صفحه نخست روزنامه‌های بوشهر - شنبه ۱۹ شهریور

بهسازی و تعریض تنها 15 کیلومتر از جاده

پروژه تکمیل بزرگراه بوشهر به دیر از مصوبات سفرهای استانی دولت نهم و دهم بود که به ‌منظور کاهش تلفات جاده‌ای، اتصال مرکز استان به تأسیسات عظیم نفت و گاز پارس جنوبی و شمالی، توسعه زیرساخت‌های استان بوشهر، افزایش سرعت عمل حمل و نقل در محورهای ارتباطی جنوب، افزایش حجم ترانزیتی محور، ایمن‌سازی مسیر و ایجاد اشتغال تعریف شد و قرارداد آن به تاریخ سی و یکم شهریورماه سال 1390 با اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد ریال در قالب 14 قطعه بین اداره کل راه و ترابری و قرارگاه خاتم‌الانبیا بسته شد.

این جاده حدود 205 کیلومتر طول دارد و از شهربوشهر ، مرکز استان بوشهر آغاز و پس از گذر شهرستان‌های تنگستان و دشتی به بندر دیر ختم می‌شود.پهنای این جاده حدود 6 متر بوده و فاقد شانه است. به گفته یونس باربرز ، فرماندار دیر بیش از 7 نقطه حادثه خیز در این جاده شناخته شده و آمار تصادفات آن بسیار نگران کننده است. این جاده همچنین دارای پیچ های خطرناکی است.در بخش هایی از مسیر جاده دو طرفه به حدی کم عرض است که دو خودرو به سختی از کنار هم عبور می کنند.

فرماندار دیر همچنین اظهار می دارد که تنها 15 کیلومتر ، مربوط به قطعه بردخون تا دیر در حال زیرسازی است و حدود یکی دو ماه دیگر طول می کشد که این بخش و پل‌های آن تعریض شود.این در حالی است که قطعه بردخون به دیر ، خود به تنهایی 60 کیلومتر از این مسیر 205 کیلومتری را تشکیل می دهد و از روستاهای زیادی عبور می کند.اعتبار این میزان از بهسازی و تعریض جاده نیز با کمک شرکت های پتروشیمی مستقر در منطقه انجام شده است.یونس باربرز می گوید : به شدت با کمبود اعتبار و منابع مالی برای این ادامه این پروژه مواجه هستیم و نیارمند کمک های بیشتری از وزارت نفت هستیم.

این در حالی است که شورای راهبردی شرکت های پتروشیمی منطقه پارس اعلام می دارد پیش از این کمکهایی صورت گرفته ولی برای امسال هیچ بودجه مصوبی برای کمک به تعریض این جاده ندارد.

تعطیلی پروژه

از سویی دیگر ، معاون فنی اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر معتقد است که پروژه تکمیل این بزرگراه فعلا تعطیل است و هیچ ردیف بودجه‌ای برای آن تعریف نشده و بعید است حتی 4 قطعه اول این بزرگراه از سمت کمربندی دلوار به این زودی‌ها تکمیل شود مگر اینکه راهکار دیگری پیدا شود.

مشایخی می افزاید: تا پیش از این بخشی از اعتبارات این پروژه را وزارت نفت تقبل کرده و قسمتی از آن را پرداخت کرده است که همان مقدار صرف زیرسازی بخشی از جاده شد.طبق تفاهم نامه سال 1392 بین وزارت نفت و اداره راه و شهرسازی ، قرار بود نیمی از اعتبار این پروژه را اداره راه و شهرسازی تامین کند که این امر تاکنون میسر نشده است. وی در ادامه اشاره می کند که در این زمینه نامه ای از طرف وزارت راه و شهرسازی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده ولی هنوز نتیجه ای نگرفته ایم.

مشایخی همچنین می گوید قرارداد این پروژه مربوط به سال 1390 بوده است و در حال حاضر نمی توان با رقم های ده سال پیش این پروژه را جلو برد چرا که هم اکنون برای تکمیل 4 قطعه اول این بزرگراه به اعتباری بالغ بر 500 میلیارد تومان نیاز است.

اخبار بوشهر mejoinchatAAAAAEHfJKTMFvRvL بوشهر باختندپیام عسلویه خانواده  پنجشنبه ساحلی تصادف جاده لحظه | پیام رسان سروش پلاس

راه توسعه استان از "توسعه راه ها"  می گذرد

این جمله معروف اسماعیل تبادار ، استاندار اسبق استان بوشهر است که اعتقاد دارد راه توسعه استان از "توسعه راه ها" می گذرد.در حقیقت توسعه راه های ارتباطی استان بوشهر از زمان استانداری تبادار کلید خورد. وی معتقد بود استانی که بخواهد زیرساخت های توسعه خود را تقویت کند باید ابتدا راه های ارتباطی و مواصلاتی شهرهای خود را توسعه دهد. هنگامی که راه توسعه پیدا کند ، سرمایه گذار در همه حوزه ها این اطمینان را پیدا خواهد کرد که وارد استان شده و در قالب طرح های مختلف سرمایه گذاری کرده و گردش مالی و رونق اقتصادی ایجاد کند.

آنچه مسلم است این که یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی در یک منطقه ، وجود شبکه حمل و نقل و جاده های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور است که به گفته کارشناسان تاثیر این عامل بر رشد سایر عوامل توسعه انکارناپذیر است.از طرفی حوادث جاده‌ای و تلفات ناشی از آن چالش بسیار بزرگی است که هزینه های اقتصادی و روانی بسیار سنگینی را ایجاد می کند. این هزینه ها هم متوجه اقتصاد کشور است و هم خانواده ها.

 نکته مهم دیگر بحث امنیت روانی مسافران در جاده‌هاست. طبیعی است که به دلیل شمار حوادث رخ داده در جاده ساحلی بوشهر به دیر که به جاده مرگ معروف شده است ،  برای مسافرانی که در این جاده تردد می کنند ، بار روانی زیادی ایجاد می کند و خود این موضوع به تنهایی سبب می شود که رانندگان قادر نباشند با خیالی آسوده از این جاده گذر کنند و هر آن واژگونی خودروی خود را متصور شوند.در شرایط کنونی اگر " جاده"  مقصر تصادفات شناخته شود ، سازندگان جاده و همچنین مسئولانی که در ایمن سازی جاده تعلل کرده اند باید پاسخگو باشند.

انتظار می رود مسئولان استان در کوتاه مدت و به هر صورت ممکن برای رفع نقاط حادثه خیز این جاده اقدامات جدی انجام دهند و بحث تامین اعتبار این پروژه را حل کنند چرا که تاخیر به وجود آمده در اجرای این پروژه این تصور را در اذهان به وجود آورده که جان انسان‌هایی که ناچارند از این جاده پرخطر تردد کنند ، برای مسئولان اهمیتی ندارد.اینکه اراده کنیم تا جان افراد بیشتری در این جاده گرفته نشود ، خود جهاد بزرگی است که می تواند به نام مسولان فعلی استان ثبت شود. / lروزنامه پیام عسلویه 

کلیدواژه

راه ساحلی بوشهر دیر

تنگستان

وزارت راه

جاده مرگ

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی