سیاست / شناسه خبر: 129028 / تاریخ انتشار : 1401/11/20 07:17
|
رئیس کارگروه متانول ایران؛

وزارت نفت مکلف است خوراک گازی و خوراک مایع پالایشی و پتروشیمی را قیمت گذاری کند

اسماء بوستانی: متین دیداری چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه در این خصوص اظهار کرد: بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها قیمت گذاری باید انجام شود اما به گونه ای باشد که رقابت پذیری حفظ شود، به این منظور .....

بوشهری ها /اسماء بوستانی:  رییس کارگروه متانول ایران گفت: وزارت نفت مکلف است خوراک گازی و خوراک مایع پالایشی و پتروشیمی را قیمت گذاری کند. 

متین دیداری چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه در این خصوص اظهار کرد: بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها قیمت گذاری باید انجام شود اما به گونه ای باشد که رقابت پذیری حفظ شود، به این منظور فرمول نرخ خوراک گاز نیاز به بازنگری دارد.
 
دیداری با اعلام اینکه یکی از دغدغه های اصلی نرخ خوراک، سرویس های جانبی و ...  است، عنوان کرد: استمرار تولید خط قرمز ما است و ۳ دغدغه برای پتروشیمی های متانولی وجود دارد که شامل نرخ خوراک، نرخ یوتیلیتی و تفاوت نرخ قیمت ارز آزاد و نرخ نیما است.
وی با تاکید بر نرخ خوراک فرآیند فرمول نرخ خوراک بر مبنای نرخ گاز اروپا است، ادامه داد: دغدغه ما این است که ایران به عنوان دومین منبع گازی دنیا می‌تواند هاب قیمت گذاری گاز باشد و منصفانه نیست که واحدهای پتروشیمی ایران نرخ خوراک را بر اساس نرخ گاز اروپا محاسبه کنند.
وی با بیان اینکه در اروپا به عنوان مصرف کننده هزینه بالایی جهت انتقال گاز انجام می شود، اظهار کرد: باید بر اساس نرخ متعارفی نرخ گذاری انجام شود، اصلاح فرمول خواسته اصلی ما است و چیزی جز اجرای قانون را از مجموعه دولت به عنوان متولی نرخ گذاری نمی خواهیم.
دیداری با تاکید بر حفظ رقابت پذیری در قیمت گذاری عنوان کرد: اکنون قیمت تمام شده از قیمت بازارهای بین المللی بیشتر است و این نرخ قدرت رقابت پذیری را از بین می برد.
رییس کارگروه متانول ایران در این خصوص ادامه داد: نرخ گذاری باید به صورتی انجام شود که قابلیت جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی را داشته باشد، اکنون نرخ خوراک گاز در جهان از ۱.۴ سنت شروع می شود و متوسط نرخ گاز در جهان ۱۰ سنت است، با این قیمت گذاری قیمت خوراک در ایران به ۲۴ سنت می رسد.
وی افزود: پتروشیمی بیشترین ارز را به کشور وارد کرده است، متانولی ها ۳ تا ۳.۵ میلیارد دلار در سال ارز به سامانه نیما عرضه می کنند.
 
دیداری با اعلام اینکه اگر قیمت خوراک به ۷ هزار تومان برسد پتروشیمی های متانولی ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته ایجاد خواهد شد و تولید متوقف می شود، ادامه داد: سرمایه گذاری و ایجاد انگیزه در این عرصه از بین رفته است.
 مدیرعامل پتروشیمی زاگرس افزود: در نرخ سرویس های جانبی نیز اتفاق بدی افتاد و افزایش قیمت نامتعارف بود.
 
دیداری با بیان اینکه متانولی ها بیشترین مصرف اکسیژن را در صنعت پتروشیمی دارند، افزود: اکسیژن به عنوان یکی از خوراک ها است و این موضوع نیز مشکل ساز بوده است.
 
وی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی یک زنجیره کامل است و باید حفظ این زنجیره در اولویت باشد، ادامه دهد: اکنون تنها جایی که بیشترین ضرر را می بینند پتروشیمی ها هستند.
 
دیداری در خصوص نرخ ارز در سامانه نیما نیز بیان کرد: باید بررسی شود که تفاوت قیمتی که در نرخ ارز وجود دارد چه کسی نفع می برد، زیرا این اعداد سرسام آور هستند.
مدیر عامل پتروشیمی زاگرس افزود: صنعت متانول ۲ درصد از گاز تولیدی کشور را مصرف می کند و عادلانه نیست برای این میزان مصرف قیمت های بالای خوراک را در نظر بگیریم، در این خصوص پیشنهاد ما این است فرمولی که تابعی از قیمت های بین المللی با توجه به نرخ محصول است تعیین شود.
 
 

کلیدواژه

عسلویه

پتروشیمی

پتروشیمی زاگرس

متین دیداری

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی