سیاست / شناسه خبر: 150301 / تاریخ انتشار : 1402/5/24 09:10
|

کشاورزی نوین در بوشهر/ میوه‌های استوایی در گلخانه به ثمر نشستند

کشت میوه‌های استوایی از جمله موز و پاپایا در گلخانه‌های استان بوشهر سبک نوینی از کشاورزی است که آینده‌ای روشن‌تر را در عرصه کشاورزی این استان نوید می‌دهد.

بوشهری ها /استان بوشهر دارای ظرفیت‌های خوبی در عرصه کشاورزی است و به عنوان یکی از قطب‌های مهم خرمای کشور حدود ۱۵ درصد از کل خرمای کشور را تولید می‌کند.

کشاورزی نوین در بوشهر/ میوه‌های استوایی در گلخانه به ثمر نشستند

تولید ۶۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم کشاورزی در این استان است که باعث می‌شود تا بخشی از نیازهای کشور در فصل سرد سال تأمین شود.

استان بوشهر علی‌رغم مشکلاتی که در تأمین آب کشاورزی دارد، در تولید گندم خودکفا است و بسیاری از دیگر محصولات کشاورزی مانند صیفی‌جات، سبزی‌جات، محصولات جالیزی و… را تولید و بخشی را به بازارهای داخل کشور روانه می‌کند و بخشی از این محصولات نیز صادر می‌شود.

طی سال‌های اخیر کشت گلخانه‌ای در این استان رواج یافته و طرح‌های گلخانه‌ای یکی پس از دیگری در حال احداث هستند که می‌توانند در استفاده بهتر از منابع آبی و تولید محصولات سالم‌تر و باکیفیت‌تر نقش مهمی را داشته باشد.

کاشت میوه‌های استوایی از جمله موز و همچنین تولید خربزه درختی یا پاپایا در گلخانه‌های استان بوشهر فصل نوینی از کشاورزی را در این استان آغاز کرده است که نویدبخش آینده‌ای روشن و درخشان برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور است.

تولید موز در دشتستان

یکی از کشاورزان شهرستان دشتستان به صورت آزمایشی یک هکتار از گلخانه خود را به کشت موز اختصاص داده است که حالا برای نخستین بار به ثمر نشسته است.

حیدری با اشاره به اینکه کشت درخت موز در این گلخانه در مهرماه سال قبل انجام شده است ادامه داد: این بوته‌ها طی مدت هشت ماه به گل نشستند و محصول آن تا یک ماه آینده آماده برداشت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه محصول موز این گلخانه اکنون در مرحله سایزگیری است خاطرنشان کرد: هر بوته موز حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم ثمر می‌دهد که تلاش داریم تعداد بوته‌ها را به ۲ هزار و ۵۰۰ عدد برسانیم.

این کشاورز دشتستانی با اشاره به اینکه از سیستم آبیاری قطره‌ای برای این کشت استفاده شده است افزود: از برگ‌های این درختان موز برای تولید کودبرگ استفاده می‌شود.

کشاورزی نوین در بوشهر/ میوه‌های استوایی در گلخانه به ثمر نشستند

کشت پاپایا در دشتی

به غیر از موز که اکنون و برای نخستین بار در استان بوشهر به بار نشسته است، پاپایا از دیگر محصولات استوایی است که در سال‌های گذشته در این استان در گلخانه‌ها کشت شد و به محصول رسید.

یکی از جوانان شهرستان دشتی اقدام به کشت درخت پاپایا در گلخانه شهر کاکی شهرستان دشتی کرد که این محصول نیز دارای صرفه اقتصادی بسیار خوبی است و در مدت یک سال به ثمر نشست و محصول آن راهی بازارها شد.

پاپایا میوه‌ای استوایی است که اصالت آن مربوط به کشورهای تایلند، مالزی و آمریکای جنوبی است. امروزه آمریکا، مکزیک و پورتوریکو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این میوه گلابی شکل در جهان هستند.

یکی از ویژگی‌های خوب کاشت درخت پاپایا این است که این درخت نیاز به آب فراوانی ندارد و در استان بوشهر که با چالش آب روبرو است، کشت چنین محصولاتی می‌تواند ارزش بسیار زیادی داشته باشد.

این گیاه به گرما و رطوبت بالا نیاز دارد و کشت ارقام پاکوتاه این گیاه در منطقه کاکی در محیط گلخانه امکان‌پذیر است. پاپایا دارای ریشه سطحی و ساقه‌ی ساده و اسفنجی است و معمولاً بدون شاخه فرعی است. زمانی که ارتفاع گیاه به حدود یک متر می‌رسد گل‌دهی آن آغاز می‌شود.

حمایت از کشت‌های نوین

مدیرکل جذب و سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر نیز با استقبال از نوآوری در عرصه کشاورزی گفت: تنوع در الگوی کشت از اهمیت زیادی برخوردار است و این مهم در استان بوشهر به صورت ویژه دنبال و حمایت می‌شود.

ضرغام حیدریه بیان کرد: انتظار می‌رود که مسئولان مربوطه به ویژه سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اهتمام ویژه‌ای برای حمایت از کشت‌های جدید داشته باشند و ما نیز حمایت لازم را خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: همه ظرفیت‌ها را به کار خواهیم گرفت تا این مسیر ادامه یابد و شاهد کشت‌های جدید و تنوع بیشتری در تولید محصولات کشاورزی در سطح استان بوشهر باشیم.

کشاورزی نوین در بوشهر/ میوه‌های استوایی در گلخانه به ثمر نشستند

کشت میوه‌های استوایی مقرون به صرفه است

رئیس اداره ترویج کشاورزی اداره جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تولید موز اظهار داشت: پرورش موز برای نخستین بار در گلخانه‌های استان بوشهر صورت گرفته است.

کیانی اضافه کرد: برآوردهای اقتصادی و تغییر الگوهای کشت از ویژگی‌های مهم این کشت است چرا که در گذشته گلخانه‌های این استان در عرصه صیفی و سبزی‌جات فعالیت داشته‌اند و موز یک محصول جایگزین خوب در این زمینه محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: ارزیابی‌های اقتصادی صورت گرفته در مورد کشت موز در گلخانه بیانگر یک کشت خوب و مقرون به صرفه است که بازدهی اقتصادی قابل قبولی را دارد.

حمایت از کشت میوه‌های استوایی

فرماندار دشتستان نیز این شهرستان را قطب و پیشانی کشاورزی استان بوشهر دانست و اظهار داشت: تنوع محصولات کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که این موضوع را در دشتستان با جدیت دنبال می‌کنیم.

احمد بنافی تولید میوه‌های استوایی را یکی از برنامه‌های مهم در این شهرستان دانست و خاطرنشان کرد: بسته‌های ویژه‌ای برای حمایت از این نوع کشت‌ها خواهیم داشت و تسهیلات مورد نیاز در این زمینه ارائه می‌شود.

انتظار می‌رود با حمایت مسئولان از کشت‌های گلخانه‌ای به ویژه طرح‌های نوین کشت شاهد اجرای طرح‌های جدید و متنوع و متعدد در استان و به ثمر نشستن این محصولات باشیم.

کلیدواژه

بوشهر

احمد بنافی

استانداری بوشهر

سازمان جهاد کشاورزی بوشهر

دشتستان

کشاورزی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی