سیاست / شناسه خبر: 150476 / تاریخ انتشار : 1402/6/5 20:44
|

رئیس شورای اسلامی روستای محمدی خواستار رفع مشکلات آب کشاورزان رودحله شمالی شد

بوشهری ها /اســــماء بوستانی: سالیان درازی است که کشاورزان رودحله شمالی به دلیل رسوب گذاری رودخانه در تأمین آب دچار مشکلات فراوانی هستند. با توجه به اینکه شغل اکثر روستاییان این منطقه کشاورزی است به همین آب اندک رودخانه نیز بسنده کرده وبا اینکه رضایتی از این ..

بوشهری ها /اســــماء بوستانی: سالیان درازی است که کشاورزان رودحله شمالی به دلیل رسوب گذاری رودخانه در تأمین آب دچار مشکلات فراوانی هستند. با توجه به اینکه شغل اکثر روستاییان این منطقه کشاورزی است به همین آب اندک رودخانه نیز بسنده کرده و با اینکه رضایتی از این وضعیت نداشته اند ، اعتراضی نکرده و صبوری پیشه کرده اند. اما در چهارمین روز از هفته دولت، در عملیات لایروبی کیلومتر 20  شاخه شمالی رودخانه حله که با حضور مسئولین دشتستان و سردار علی رزمجو فرمانده سپاه امام صادق علیه السلام استان بوشهر برگزار شد، کشاورزان روستاهای رودحله شمالی ضمن اعتراض به تصمیم مدیر کل آب منطقه ای استان در خصوص احداث پل بتنی که به گفته کشاورزان بعد از اتمام لایروبی کامل این رودخانه احداث خواهد شد، اعتراضات خود را به مسئولین حاضر در مراسم رساندند و خواستار عدم احداث پل شدند تا پل مانع ورود آب مورد نیاز به این منطقه نشود.

رئیش شورای اسلامی روستای محمدی از احداث پل بتنی توسط آب منطقه ای استان معترض است و در این خصوص به خبرنگار «پیام عسلویه» می گوید: تمامی این سال ها در خصوص کمبود آب رسانی به این منطقه سکوت کردیم. اکنون برای لایروبی رودخانه حله باید آبرسانی به این منطقه متوفق می شده تا لایروبی به راحتی انجام شود.

 

---

غلام سلیمی با اعلام اینکه کشاورزان این منطقه به امید اتمام لایروبی و آبرسانی بیشتر و بهتر پس از لایروبی، بی آبی این روزها را تحمل می کنند ،عنوان کرد: طی جلساتی که با  مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهرگرفته شد، قرار است پس از اتمام لایروبی، سدی بتنی برای این بند زده شود.

سلیمی ضمن اعتراض و بیان ناراحتی کشاورزان رودحله شمالی به احداث سد بتنی، عنوان کرد: اکنون که این رودخانه لایروبی شده، کشاورزان این منطقه انتظار دارند وضعیت آبرسانی بهبود یابد اما با احداث سد بتنی مردم این منطقه به مانند گذشته مورد ظلم و بی عدالتی در آبرسانی قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر باید دلیل قانع کننده ای برای کشاورزان این منطقه جهت احداث سد بتنی داشته باشد، افزود: با انجام این کار معیشت روستاییان رودحله شمالی به خطر می افتد و قطعا اعتراضات کشاورزان این منطقه را در پی خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی روستای محمدی ضمن تشکر از لایروبی این رودخانه توسط بسیج سازندگی، افزود: امید داریم مسئولین مربوطه مطالبه کشاورزان این منطقه را در اولویت فعالیت خود قرار دهند و باعث امیدآفرینی در بین کشاورزان شوند.

 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر در این خصوص در گفتگو با خبرنگار «پیام عسلویه»  گفت: استان ما از نظر اقلیمی، گرم و خشک است و این شرایط، بهره‌برداری از منابع آب را به امری دقیق و حساس تبدیل کرده است.

علی محمدی با بیان اینکه در این خصوص برای ایجاد توسعه پایدار، علاوه بر حفظ معیشت و ایجاد امنیت غذایی، حفاظت از محیط زیست نیز به عنوان یک اصل وابسته است، اظهار کرد: در حوزه رودخانه حله نیز از سال‌ها پیش با همین نگاه، منابع آب مدیریت شده تا ضمن ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی حاشیه رودخانه، پایداری محیط زیست نیز مد نظر قرار گیرد.

 

 

---
 

وی لایروبی زهکش‌های شبکه آبیاری و زهکشی دشتستان، شاخه‌های شمالی و جنوبی رودخانه و تالاب حله را یکی از اقدامات بزرگ و میان بخشی استان بوشهر به منظور بهبود شرایط آبی این منطقه برشمرد و افزود: در این طرح که با مطالعات و مشارکت شرکت آب منطقه‌ای، سازمان حفاظت از محیط زیست و بسیج سازندگی استان بوشهر در حال اجرا است، جنبه‌های مختلف زیست‌پذیری حیات انسانی، اقتصادی و محیط‌ زیستی منطقه مدنظر قرار گرفته است.

محمدی ادامه داد: بر اساس اسناد بالادستی و ابلاغ وزارت نیرو در دهه هشتاد، ۶۰ درصد از آب رودخانه حله در محل بند بصری به شاخه شمالی و ۴۰ درصد از آن به شاخه جنوبی و تالاب اختصاص داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر افزود: در حال حاضر، بند بصری به عنوان سازه مقسم، این عملیات تقسیم منابع را اجرا می‌کند که در طرح جامع مورد اشاره، احیاء این سازه به منظور دقت و صحت بیشتر این فرآیند در دستور کار قرار دارد. در واقع هیچ سد ذخیره‌ای در این محل احداث نمی‌شود بلکه سازه مقسم بند بصری که هم‌اکنون شرایط نامناسبی دارد با تکنولوژی روز احیا و نوسازی خواهد شد تا شاهد توزیع عادلانه آب بر اساس قوانین کشور باشیم.

 

   

کلیدواژه

هفته دولت

رودخانه حله

رودحله شمالی

روستای محمدی

لایروبی

آب منطقه‌ای بوشهر

نظرات شما

1 نظر
حسین شیخ بن تمیم / 1402/6/5 - 22:31
با سلام این طرح بسیار طرح بزرگ و امیدوار کننده برای کشاورزان منطقه حله هست ولی اینکه هر ۲۰ کیلومتر مسئولین بیان و افتتاح کنند خیلی مسخره و مضحک هست.. و این تنها مطالبه کشاورزان نیست مهمترین مطالبه کشاورزان تخریب سد بتنی که بر روی رودخانه در کلل ایجاد شده و بسیار ظالمانه و نامتعارف هست..چون تمامی اب رودخانه را به باغات ابپخش انتقال میدهد و فقط پسماند و اب زهکشی های این باغات به روستاهای پایین دست میرسه... معلوم نیست دست کدوم گردن کلفتی پشت این قضیه هست که تا به حال با توجه به پیگیری های بیشمار هیچ مسئولی نتونسته این سد را تخریب کند حتی نمایندگان مجلس... ننگ بر مسئولین بی لیاقت ، ننگ بر خودخواهان و ستمگران ، ننگ بر ظالمین و زورگویان زمانه ننگ ننگ ننگ
rateup 6
 ratedown 1

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی