جامعه / شناسه خبر: 171221 / تاریخ انتشار : 1402/10/2 15:39
|
مصطفی خرمی

آقای استاندار! افزایش یک روز کاری لزوما سبب افزایش بهره وری نمی شود

در خبرها آمده بود که با تغییر ساعت کاری کارمندان از هفته آتی تعطیلی پنجشنبه ها در ادارات و سازمان های دولتی استان بوشهر لغو خواهد شد! لازم دانستم د...

بوشهری ها / مصطفی خرمی | در خبرها آمده بود که با تغییر ساعت کاری کارمندان از هفته آتی تعطیلی پنجشنبه ها در ادارات و سازمان های دولتی استان بوشهر لغو خواهد شد! لازم دانستم در این خصوص نکاتی را خدمت مدیران عالی استان و کسانی که چنین تصمیماتی را اتخاذ می کنند بیان دارم. 

باید به عرض برسانم لزوماً افزایش زمان کار منجر به افزایش بهره وری سازمانی نمی شود. در واقع، افزایش روزهای کاری بدون توجه به عوامل دیگر می‌تواند مشکلاتی به بار بیاورد که جبران آن بسیار سخت خواهد بود. برای افزایش بهره وری سازمانی، باید به عواملی مانند سازماندهی مناسب، مدیریت زمان، انگیزش کارکنان، تعادل کار و زندگی و ارتقای مهارت‌ها توجه کرد. به علاوه، استراحت مناسب و زمان برای بازیابی نیز برای حفظ بهره وری و سلامتی کارکنان امری غیرقابل انکار است. بنابراین، باید یک تعادل مناسب بین ایام کاری و استراحت را مد نظر قرار داد.
 
همچنین افزایش روزهای فعالیت شغلی می‌تواند به فرسودگی نیروی کار منجر شود. زمان کافی برای استراحت و تعادل میان کار و زندگی از اهمیت خاصی در مدیریت رفتار سازمانی برخوردار است.  باید تاکید کنم افزایش زمان کار هفتگی می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را نیز به همراه داشته باشد، مانند کاهش زمان برای خانواده و دوستان، کاهش حضور در فعالیت‌های خارج از سازمان نظیر فعالیت های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب را به همراه دارد. لذا، برنامه‌ریزی دقیق و متعادل ساعات کاری و استراحت کارمندان برای حفظ سلامت ذهنی و جسمی آن‌ها و افزایش بهره وری سازمانی امری ضروری است.
 
نامتعادل بودن روزهای کاری کارمندانی که امروز به لحاظ اقتصادی هم در وضعیت مناسبی به سر نمی برند عدم تعادل اجتماعی را به همراه خواهد داشت و این تصمیم می‌تواند به تشدید نابرابری‌ها و ایجاد فاصله بین ملت_دولت منجر شود. همچنین این مسئله نیز می‌تواند بی انگیزگی از کار و فعالیت اداری، فرار از کار، جابجایی و بی نظمی در محیط سازمان و البته تنش‌های اجتماعی و  افزایش نارضایتی عمومی را سبب شود. بنابراین، مدیران باید به توازن میان کار  و زندگی شخصی کارمندان توجه کنند تا فاصله اجتماعی تبدیل به گسل اجتماعی نشود. پس انتظار می رود مدیران عالی استان به منظور همترازی شرایط کار با انتظارات و نیازهای کارمندان طوری برنامه ریزی کنند که ضمن افزایش بهره وری کاهش نارضایتی عمومی را حاصل نمایند./ پیام عسلویه

کلیدواژه

استاندار بوشهر

تعطیلی پنجشنبه ها

مصطفی خرمی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی