سیاست / شناسه خبر: 171314 / تاریخ انتشار : 1402/11/29 18:05
|

انتخابات مجلس اول شورای اسلامی در استان بوشهر

بوشهری هاروز‌های پایانی سال ۱۳۵۸؛ نهال نوپای انقلاب اسلامی سیزدهمین ماه تولدش و جمهوری اسلامی ماه‌های پرماجرایی را پشت سر گذاشته، باد‌های ناملایم و گاه سهمگین این نهال نوپا را حسابی تکان داده، اما نتوانسته از پایش درآورد؛ زیرا تکیه داده به مردمی ریشه‌دار و وفادار؛ مردمی که همیشه و همه جا هستند؛ متحد، بابصیرت و آماده.

۲۴ اسفند ۱۳۵۸، اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی. مردم برای سومین مشارکت سیاسی در تعیین سرنوشت‌شان آماده می‌شوند. همان مردمی که سال‌ها از حق قانونی‌شان برای دخالت در تعیین آینده سیاسی کشورشان محروم شده بودند؛ و اکنون این سومین بار است که در سایه مردمی‌ترین انقلاب جهان به‌پای صندوق رأی می‌روند.
در روز جمعه ۲۴ اسفند بیش از ۱۰ میلیون ایرانی در فضایی آرام همراه با امنیت رأی خود را به صندوق‌ها ریختند.
مجلس اول تشکیل شد؛ با تلفیق طیف‌ها و گرایش‌های مختلف سیاسی. استثنائی‌ترین مجلس تاریخ ایران. مجلسی با حضور شخصیت‌های برجسته سیاسی و مذهبی که بعد‌ها برخی در رأس قوای سه‌گانه کشور قرار گرفتند و برخی کلیددار پست‌های حساس شدند. مجلسی با تصمیم‌های قاطع و راهگشا؛ مانند رأی به عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر. علاوه بر آن، این مجلس با ۲۷ شهید، بیشترین شهید نماینده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
استان بوشهر در اولین دوره مجلس شورای اسلامی سه کرسی در مجلس داشت که از حوزه‌های انتخابیه «بوشهر»، «دشتستان» و «رودباران» بود. رودباران نام پیشین شهرستان دشتی است.
 

حوزه انتخابی بوشهر

در جریان برگزاری انتخابات مجلس اول در حوزه انتخابیه بوشهر رقابت تنگاتنگ «عباس حیدری» و «علیرضا مظفری‌زاده» انتخابات را به دور دوم کشاند.
عباس حیدری متولد شیراز و متخصص مخابرات بود و در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، به بوشهر منتقل شد و در جریان مبارزات ضدشاهنشاهی میان مردم شناخته شد. مظفری‌زاده هم اولین فرمانده سپاه استان بود.
در دور دوم مظفری‌زاده در بوشهر و دیلم آرای بیشتری نصیب خود کرد، ولی آراءگناوه توانست معادله را به‌سمت حیدری تغییر دهد و او را راهی مجلس کند. حیدری در این انتخابات از مجموع ۳۳ هزار و ۹۵۴ رأی، با کسب ۱۸ هزار و ۵۷ رأی توانست ۵۳ درصد آراء مردم را کسب و به مجلس راه یابد.
 
 
پوستر/ شهید «عباس حیدری»
حوزه انتخابی رودباران

در این حوزه «سیدمیربهزاد شهریاری» در رقابت با سه رقیب دیگر توانست با رأی قاطع ۸۴ درصدی نماینده مردم شود. او از مجموع ۳۳ هزار و ۴۵ رأی ۲۷ هزار و ۹۲۰ رأی را به‌دست آورد. نفر دوم پس از وی «احمد زاهدی» بود.
 
انتخابات مجلس اول شورای اسلامی در استان بوشهر | خبرگزاری صدا و سیما

حوزه انتخابی دشتستان

در حوزه دشتستان «سیدمحمدمهدی جعفری» زندانی سیاسی دوران پهلوی و از شاگردان آیت‌الله طالقانی که متولد روستای دهقائد بود، نماینده مردم شد. رقیب او مرحوم حاج «ماشاءالله کازرونی» از مبارزان انقلابی و اولین رئیس کمیته انقلاب اسلامی دشتستان بود. جعفری، پژوهشگر علوم قرآنی و نهج‌البلاغه‌پژوه برجسته ایران از مجموع ۳۲ هزار و ۷۱۵ رأی ۱۷ هزار و ۵۰۷ رأی یعنی بیش از ۵۳ درصد آراء مردم را از آن خود کرد.
 
 
undefined
انتخابات میان‌دوره‌ای

از سه نماینده مردم استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی، «عباس حیدری» و «میربهزاد شهریاری» عمر نمایندگی‌شان بسیار کوتاه بود و با انفجار دفتر حزب جمهور اسلامی همراه با شهید بهشتی، خون پاکشان در راه تحقق اهداف متعالی نظام اسلامی نثار شد.
در سال ۱۳۶۰ انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های بوشهرو رودباران برگزار شد. در بوشهر «سیدمحمدحسن نبوی» فعال مبارزاتی قبل از انقلاب و اولین رئیس آموزش‌وپرورش استان پس از انقلاب راهی مجلس شد. او ۶۴ درصد آرای مردم را از آن خود کرد و از مجموع ۳۲ هزار و ۶۴ رأی ۲۸ هزار و ۴۵۵ رأی به‌دست آورد. در آن انتخابات، «عباس عباسی» نفر دوم شد.
 
 

در رودباران «سیدمحمدحسن محمدی» متولد بوالخیر تنگستان راهی مجلس شد. او از مجموع ۵۰ هزار و ۲۵۱ رأی ۳۸ هزار و ۴۲۵ رأی یعنی ۷۶ درصد آراء حوزه انتخابیه‌اش را از آن خود کرد.
 
نماینده پیشین دشتی و تنگستان در مجلس درگذشت

او تنها نماینده تنگستانی است که تاکنون به مجلس راه یافته است و در دوره‌های بعد کفه ترازوی انتخابات به سوی نامزد‌های حوزه دشتی و در مقطعی دیر متمایل بوده است.

از نمایندگان استان بوشهر در مجلس اول تنها حجت‌الاسلام «سیدمحمدحسن نبوی» در دوره‌های بعد نامزد و منتخب مردم شد و دو نامزد دیگر پس از این دوره هرگز داوطلب ورود به مجلس نشدند و به تعلیم علوم دینی در حوزه و دانشگاه مشغول شدند.
 
میزان مشارکت
در دوره نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۱۷ هزار و ۹۴۴ نفر از مردم استان بوشهر در انتخابات شرکت کردند؛ یعنی ۵۲ و ۵۲ صدم درصد واجدان شرایط.

کلیدواژه

محمد حسن نبوی

میربهزاد شهریاری

شهید عباس حیدری

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی