سیاست / شناسه خبر: 181529 / تاریخ انتشار : 1403/4/16 12:27
|

تبریک سران کشورها به رئیس جمهور منتخب/ اولین دعوت از پزشکیان برای سفر خارجی/ بشار اسد: مقاومت، رویکرد مشترک/پاکستان: مشتاقیم

سران کشورهای مختلف به «مسعود پزشکیان» پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک گفتند.

بوشهری ها /   مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران که روز جمعه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ با حضور گسترده مردم برگزار شد با کسب اکثریت آرا به پیروزی دست یافت و نهمین رئیس‌جمهور ایران شد.

سران کشورهای مختلف ضمن ارسال پیام تبریک به رئیس جمهور منتخب مردم ایران، خواهان تداوم و گسترش همکاری فیمابین شدند.

علی‌اف با تبریک به پزشکیان او را به آذربایجان دعوت کرد

«الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور آذربایجان در پیام خود آورده است: جناب آقای پزشکیان، انتخاب جنابعالی را به‌عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک می‌گویم.

در ادامه این پیام آمده است: ما اهمیت زیادی برای روابط جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران که بر پایه‌های محکمی مانند ریشه‌های مشترک مذهبی و فرهنگی، دوستی و برادری بنا شده است، قائل هستیم. ما خرسندیم که همکاری ۲ جانبه سودمند ما در دهه‌های گذشته به‌طور پویا در تمامی زمینه‌ها، به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی، حمل و نقل، انرژی و بشردوستانه توسعه یافته، به سطح فعلی ارتقا یافته و محتوای جدیدی به دست آورده است.

علی‌اف افزود: امروز توافقات حاصل شده در جهت توسعه آتی روابط جمهوری آذربایجان و ایران بر اساس احترام متقابل و حسن همجواری، پروژه‌های مشترک در حال اجرا در خدمت رفاه کشورهای ما، توسعه پایدار و امنیت منطقه در کل است. من اطمینان دارم که با تلاش مشترک به تقویت بیشتر روابط دوستانه سنتی آذربایجان و ایران در جهت منافع ملت ها و کشورهای خود و گسترش همکاری های متقابل سودمند دست خواهیم یافت.

وی همچنین از رئیس جمهور منتخب ایران دعوت کرد تا برای تبادل نظر در مورد چشم‌انداز توسعه همکاری‌های دوجانبه به جمهوری آذربایجان سفر کند.

رئیس‌جمهور آذربایجان در پایان خاطر نشان کرد: اینجانب بهترین آرزوهای خود را خدمت جنابعالی اعلام می‌کنم و آرزوی موفقیت در فعالیت‌های مسئولانه آینده‌ را در راه سعادت ملت دوست و برادر ایران دارم.

بشار اسد با تبریک به پزشکیان: مقاومت همچنان رویکرد مشترک خواهد بود

در پیام «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه خطاب به مسعود پزشکیان آمده است: من اعتماد ملت عزیز ایران را به شما و موفقیت در روند برگزاری انتخابات را به رهبری و ملت جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم و برای شما آرزوی موفقیت در هر کاری که امنیت و ثبات ایران را حفظ می کند، دارم.

طبق گزارش خبرگزاری سانا، بشار اسد افزود: ایران همواره یکی از مهم ترین کشورهایی است که ما مشتاق اوج روابط با آن هستیم؛ چراکه این روابط بر پایه ریشه‌هایی است که در طول چندین دهه احترام، تفاهم  و اصول مشترک ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ما با شما برای تقویت روابط راهبردی سوریه و ایران و گشودن افق‌های نویدبخش جدید برای همکاری های دوجانبه تلاش خواهیم کرد و مقاومت همچنان رویکرد مشترکی خواهد بود که برای حفظ غرور و افتخارمان دنبال می‌کنیم.

تبریک ونزوئلا به ملت ایران

ونزوئلا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران را تبریک گفت و اعلام کرد مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران از حمایت کامل نیکولاس مادورو موروس، رئیس‌جمهور ونزوئلا برخوردار است.

ایوان گیل، وزیر امورخارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای که در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است، برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهعوری ایران را تبریک گفت.

در این بیانیه آمده است: جمهوری بولیواری ونزوئلا به ملت جمهوری اسلامی ایران به خاطر تعهدی که به دموکراسی کشورشان با حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که پنجم ژوئیه ۲۰۲۴ برگزار شد و به جناب مسعود پزشکیان که به پیروزی دست یافت، به عنوان رئیس‌جمهور جدید تبریک عرض می‌نماید.

وزیر امورخارجه ونزوئلا همچنین در این بیانیه افزود: ونزوئلا معتقد است که تصمیم اتخاذ شده توسط ملت ایران به شکوفایی هر چه بیشتر این کشور و تثبیت آن به عنوان یک قدرت نوظهور جهان جدید چند قطبی، به دلیل نقش برجسته‌ای که در تحکیم  صلح و توسعه جهانی ایفا می‌کند، منجر خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: جناب آقای مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب و ملت برادر و انقلابی ایران از حمایت کامل نیکولاس مادورو موروس، رئیس‌جمهور ونزوئلا و انقلاب بولیواری در جهت تعمیق روابط برادرانه بین ۲ ملت و اتحاد راهبردی جامع برای همکاری سودمند مشترک و همچنین در تلاش برای تثبیت جهان چند قطبی؛ لازم و ضروری برای ادامه شکست دادن اقدامات هژمونیک که چندجانبه گرایی و صلح را تهدید می‌کنند، برخوردار می باشد.

رئیس‌جمهور پاکستان با تبریک به پزشکیان: مشتاق همکاری با ایران هستیم

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان پس از برگزاری پر شکوه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن به مسعود پزشکیان برای پیروزی در این انتخابات تبریک گفت.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه «پاکستان و ایران دارای روابط برادرانه‌ای هستند» خاطر نشان کرد این روابط تحت ریاست جمهوری مسعود پزشکیان بیش از پیش تقویت خواهد شد.

زرداری همچنین تاکید کرد پاکستان مشتاق همکاری با ایران برای پیش‌برد صلح و رفاه منطقه است.

مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران که روز جمعه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ با حضور گسترده مردم برگزار شد با کسب اکثریت آرا به پیروزی دست یافت و نهمین رئیس‌جمهور ایران شد.

سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان نیز طی پیامی با تبریک پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت که انتخاب پزشکیان مظهر اعتماد قوی ملت ایران به وی است.

 

رئیس مجلس ملی پاکستان با تاکید بر اهمیت روابط ۲ جانبه با جمهوری اسلامی ایران گفت: اطمینان داریم روابط میان ۲ کشور در دوره جدید بیش از این تقویت خواهد شد.

کلیدواژه

پزشکیان

الهام علی اف

انتخابات

ارسال نظرات

captcha