جامعه / شناسه خبر: 181620 / تاریخ انتشار : 1403/6/24 15:15
|
برداشت بی¬رویه آب¬های زیرزمینی ادامه دارد؛

سفره¬های آب¬های زیرزمینی بوشهر در وضعیت قرمز

براساس تحقیقات آینده پژوهی در ایران جامعه ایران در آینده با100 چالش جدی مواجه است که اولین آن بحران آب خواهد بود. این در حالی است ک

بوشهری ها /  براساس تحقیقات آینده پژوهی در ایران جامعه ایران در آینده با100 چالش جدی مواجه است که اولین آن بحران آب خواهد بود. این در حالی است که سیاست هایی که در زمینه آب در دهه های گذشته در کشور اجرا شده به جای اینکه بحران آب را کنترل کند سبب تشدید آن شده است.

استان بوشهر نیز بالتبع از این امر مستثنی نیست و در چند سال اخیر بعنوان یکی از استان های دارای بحران آبی و بعضا بحران شدید آبی مطرح بوده است. تحقیقات کارشناسی نشان می دهد که بواسطه برخی مسائل در یک دهه آینده در استان بوشهر با بحران آب شرب مواجه خواهیم شد و اگر از هم اکنون به فکر مقابله با این موضوع نباشیم ممکن است این استان در آینده با مشکل جدی مواجه شود.

از سوی دیگر با توجه به رشد جمعیت و فقر گسترده ای که در سفره های آب زیر زمینی بوجود آمده است و همچنین کمبود بارشی که در استان بوشهر شاهد آن هستیم بصورت جدی نگرانی هایی در مورد تامین آب شرب این استان در آینده وجود دارد.

استان بوشهر همه ساله با کمبود و قطعی آب رو به روست و این مساله ای کاملا جدی است.قطعی‌های مکرر که تا چندین روز متوالی و حتی یک هفته به طول می‌انجامد ، به شکلی از بحران در آمده به طوری که شهروندان ناچارند برای تامین آب مورد نیاز خود از آبی که از طریق تانکر توزیع می شود ، استفاده کنند که برای شرب مناسب نیست.در عسلویه و کنگان و روستاهای اطراف آن وضع از این هم بدتر است.

هم اکنون دو خط انتقال آب کوثر و کازرون روی هم رفته 85 درصد آب شرب مورد نیاز مردم استان را تامین می کنند.اما گزارش‌ها حاکی است که نظارت دقیق و درستی بر نحوه توزیع آن در شهرها و روستاهای در مسیر این خط انتقال صورت نمی‌گیرد چرا که همین مقدار آب شرب تخصیصی که از استان‌های مجاور به دست شهروندان استان بوشهر می‌رسد  و معمولا بر اساس جمعیت توزیع می‌شود و  تنها به مصرف شرب نمی رسد. به گفته کارشناسان شرکت آبفای استان ، انشعابات غیرمجاز آب ، فرسودگی شبکه آبرسانی و همچنین به مصرف رسیدن آن برای دام و کشاورزی ، دلایلی است که می تواند بر قطعی‌های مکرر آب در این استان صحه بگذارد.

در چنین شرایطی برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی نیز به چالش های آبی استان بوشهر دامن زده است.براساس اظهارات معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع طیرزمینی، دشت‌های استان بوشهر را بحرانی و ممنوعه کرده است.عبدالطیف عباسی‌نژاد در این زمینه گفت: از دیگر اثرات برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی فرونشست زمین است که می‌تواند مسائل و چالش‌های فراوانی را ایجاد کند.در همین راستا برخورد جدی با چاه‌های غیرمجاز را در دستور کار داریم و اقدامات گسترده‌ای در این زمینه در سطح استان صورت گرفته است.

وی از توقیف ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات حفاری غیرمجاز در سطح استان خبر داد و افزود: دستگاه‌های حفاری از جمله دستگاه‌های تراکتوری، کمپرسور و تجهیزات دیگر توقیف شده است.همچنین۲۳۰ حلقه چاه آب غیرمجاز با صدور احکام قضائی طی سال گذشته مسدود شده و اغلب دشت‌های استان به ممنوعه، ممنوعه بحرانی و فاقد ظرفیت بهره‌برداری کشاورزی تبدیل شده است.

استان بوشهر از دیرباز فاقد منابع مطمئن آب آشامیدنی باکیفیت و مناسب بوده و در شرایط کنونی نیز بیشتر آب آشامیدنی شهری و روستایی از استانهای همجوار یعنی کهگیلویه و بویراحمد و فارس تامین می شود.

با در نظر داشتن این مهم که منابع تامین کننده آب استان فارس بشدت روبه کاهش است، نبود امکان اتکا بیشتر به این منابع از یک طرف و از طرفی افزایش رشد جمعیت در مناطق مختلف استان در دهه های اخیر ضرورت ایجاد زیرساخت های لازم تامین آب مطمئن را اجتناب ناپذیر می کند.یکی از راهکارهای غلبه بر مشکلات کم آبی در استان بوشهر، مطالعه امکان سنجی طرح های مناسب برای تامین آب در داخل استان است، این موضوع مهم اکنون به عنوان یکی از مهمترین اولویت های این استان مطرح است و مسئولان بخش آب استان بوشهر بجد به دنبال تامین منابع پایدار آب از راه تعریف طرح های اضطراری و بلند مدت هستند.

اگر چه استان بوشهر دارای وضعیت مطلوبی در میزان آب شیرین و کشاورزی نمی باشد اما به نظر می رسد این استان نسبت به بقیه استان های کشور بیشترین استعداد را در رفع مشکلات آبی خواهد داشت و در صورت برنامه ریزی راهبردی و صحیح می توان از رهگذر این تهدید فرصت های بی نظیری را در استان بوشهر ایجاد نمود. استفاده از منابع انرژی هسته ای، فسیلی و گازی در تولید آب شیرین می تواند استان بوشهر را پایتخت تولید آب شیرین کشور یا خاورمیانه نماید.به همین دلیل مسئولان استان می بایست در این زمینه تدابیر لازم را در استفاده از این فرصت ملی جهت بهره برداری استان بوشهر از آب شیرین بیاندیشند./ رویداد پارس 

کلیدواژه

سفره های آب

بوشهر

بحران آب

رویداد پارس

ارسال نظرات

captcha
دانشگاه