سیاست / شناسه خبر: 118241 / تاریخ انتشار : 1401/5/12 08:37
|

شیوع بالای دیابت در استان بوشهر

بوشهریها| بیماری دیابت به عنوان یک تهدید بزرگ برای سلامتی افراد محسوب می‌شود که باید ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه، شرایطی مناسب برای درمان این بیماری فراهم شود.

بوشهری ها / خیلی‌ها دیابت را به عنوان بیماری قند خون می‌شناسند؛ بیماری خاموشی که علائم آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و خیلی از افراد با وجود ابتلای به این بیماری از آن بی‌خبر هستند.

بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، حدود ۴۲۲ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند و سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بر اثر ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

یکی از مهمترین دلایل بروز این بیماری مربوط به سبک زندگی افراد است و عوارض ناشی از آن مربوط به بی‌اطلاعی از این بیماری و راهکارهای مقابل و درمان آن است.

انسولین هورمونی است که توسط غده پانکراس یا همان لوزالمعده ترشح می‌شود و وقتی که عملکرد این قسمت با مشکل روبرو باشد، گلوکز به جای ورود به سلول، در خون انباشته می‌شود و به این ترتیب سطح آن در بدن بالا می‌رود.

هر چند سبک زندگی شامل تغذیه و فعالیت‌های بدنی در ابتلای به دیابت مؤثر است ولی برخی به دلیل وراثتی مستعد ابتلاء به دیابت هستند و باید مراقبت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

دیابت اختلال یا بیماری مزمن محسوب می‌شود و این بیماری در افرادی بروز می‌کند که بدنشان توانایی جذب و ذخیره گلوکز را ندارد. گلوکز دریافتی از طریق تغذیه یک نوع از قندها به‌شمار می‌رود که داخل خون تجمع می‌کند و از این روی سبب افزایش قند خون می‌شود.

از علائم دیابت می‌توان به ادرار زیاد به‌خصوص در شب، تشنگی زیاد، کاهش وزن بی‌دلیل، گرسنگی زیاد، تاری دید، بی‌حسی یا گزگز دست و پا، احساس خستگی مزمن، پوست بسیار خشک، زخم‌هایی که به‌کندی بهبود می‌یابند و ابتلای بیش‌ازحد معمول به عفونت اشاره کرد.

علم پزشکی این بیماری را بر چهار دسته طبقه‌بندی و جداسازی می‌کند؛ دیابت نوع دو، دیابت نوع یک، دیابت بارداری و پیش دیابت که هر یک شرایط خاص به خود را دارند.

هریک از این چهار نوع بیماری ممکن است در مواردی اشتراکاتی داشته باشند، اما شدت و ضعفشان متفاوت است و هر کدام روند درمانی و پرهیز خاص خود را دارند. بهتر است به‌صورت مجزا هریک را معرفی کنیم.

شیوع بالای دیابت در استان بوشهر

بیماری دیابت در استان بوشهر دارای شیوع بالایی است و می‌طلبد که اهالی این استان مراقبت بهتر و بیشتری از خود در مقابل این بیماری داشته باشند.

رئیس پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس گفت: با توجه به مشکلاتی که دیابت برای افراد ایجاد می‌کند باید پیشگیری از این بیماری به صورت ویژه در دستور کار باشد.

ایرج نبی پور یکی از نیازهای امروز کشور را طب سالمندی و موضوع دیابت عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا اقدامات خوبی در استان بوشهر آغاز شده است.

شیوع بالای دیابت در استان بوشهر/ مرکز درمان راه‌اندازی می‌شود

راه‌اندازی مرکز درمان دیابت در استان

وی از راه‌اندازی مرکز درمان دیابت در استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: دیابت در استان بوشهر شیوع بالایی نسبت به میانگین کشوری دارد و راه اندازی مرکز درمان دیابت در استان اهمیت بسیار زیادی دارد.

نبی‌پور با اشاره به تفاهم صورت گرفته با معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: بیماران دیابتی که توسط معاونت بهداشت غربالگری می‌شوند برای پیگیری و درمان به این مرکز معرفی شوند.

رئیس پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس اضافه کرد: نیازسنجی دقیقی در حوزه طب سالمندی اهمیت بسیار بالایی دارد که در دستور کار قرار گرفته است.

پیشگیری و درمان بیماری دیابت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: استان بوشهر در برخی از بیماری‌ها دارای شیوع بالاتری است که یکی از این بیماری‌ها دیابت است.

قاسم برجویی فرد با اشاره به نقش مهم پژوهش در شناخت و ارائه راهکار برای مقابله با بیماری‌ها اضافه کرد: باید پژوهش نقش محوری در ارتقای شاخص‌های بهداشتی دارد.

وی از ارتقای شاخص‌های بهداشتی در استان به عنوان یک اولویت مهم یاد کرد و افزود: در این راستا پیشگیری و درمان بیماری دیابت به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار است.

کلیدواژه

بیماری دیابت

دیابت در استان بوشهر

بیماری قند خون

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی