سیاست / شناسه خبر: 129024 / تاریخ انتشار : 1401/11/19 17:58
|
مدیر روابط عمومی پتروشیمی مرجان؛

چالش صنایع تولیدی، پتروشیمی ها و متانول سازها تامین خوراک پایدار است

اسماء بوستانی: مدیر روابط عمومی پتروشیمی مرجان گفت: چالش عمده صنایع تولیدی به ویژه پتروشیمی ها و متانول سازها تامین خوراک پایدار است.

بوشهری ها /اسماء بوستانی: مدیر روابط عمومی پتروشیمی مرجان گفت:  چالش عمده صنایع تولیدی به ویژه پتروشیمی ها و متانول سازها  تامین خوراک پایدار است.

 
 محمد جواد قباد بیگی چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تامین خوراک پایدار بقا و حیات پتروشیمی ها و متانول سازها  را تضمین می‌کند، اظهار کرد:  تبعات ناشی از قطعی گاز طبیعی  و عدم تامین خوراک از یک سو و رشد سه برابری قیمت خوراک از سوی دیگر باعث شده تا سود شرکتهای متانولی بر اساس شواهد مطروحه توسط فعالان این عرصه از ۴۸ درصد در پنج ساله اخیر به منفی ۲۳ درصد در زمستان سال گذشته برسد.
 
 
قباد بیگی در این خصوص افزود: اگر این روند نامعقول و نسنجیده همچنان بدون برنامه ریزی و تصمیم گیری کارشناسانه تکرار شود، نباید امیدی به تحول آفرینی و خلق ثروت و ارز آوری در این حوزه داشت.
 
 
وی افزود: در کشوری که در حوزه ذخایر ثابت گاز طبیعی جایگاه  دوم جهان را داراست آیا سزاوار است که سهل الوصول ترین تصمیم که قطعی گاز و گران شدن نرخ خوراک صنایع تولیدی و پتروشیمی هاست، در دستور کار برنامه‌ریزان قرار گیرد.
 
 قباد بیگی با بیان اینکه تولید از نظر حاکمیتی یکی از ارکان اساسی حیات و امنیت کشور است، ادامه داد:  باید مسئولانه و متعهدانه  توجه به این امر مهم در راس تمامی برنامه‌ریزی‌های کلان کشور باشد.
 
 
مدیر روابط عمومی پتروشیمی مرجان ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری برمانع زدایی از تولید، جهش و رونق تولید  و نیز تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نشانگر این است که باید نگاه و توجه ویژه برنامه‌ریزان و سیاستگذاران به این مولفه مهم پیشرفت کشور معطوف گردد.
 
 وی افزود:  پیشرفت اقتصاد کشور جز از مسیر تولید و پرداختن به آن  ممکن نخواهد بود لذا با توجه به این نکته ضروری از آنجا که بخش قابل توجهی از بازار سرمایه ایران در دوران تحریم های ظالمانه مربوط به  ارز آوری و تحول قابل پیشرفت در اقتصاد از طریق  این حوزه بود، اصلاح اصولی فرمول نرخ خوراک پتروشیمی ها که بدون توجه به نظرات فعالان پتروشیمی ها  بر  مبنای هاب اروپا تعیین شد و بواسطه آن ضربات جبران ناپذیری از حیث سود آوری به این دست صنایع تولیدی وارد گردید، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 
قباد بیگی در این خصوص افزود: این مهم باید در راس تصمیم‌گیری‌های کلان قرار گیرد تا این صنعت پیشران کشور که تنها ملجاء ارز آوری و اشتغال در کشور است  دستخوش تصمیمات احساسی و زیانده نگردد.
 
 
قباد بیگی با اعلام اینکه شرکت پتروشیمی مرجان در بدو فعالیت با چالش عدم تامین خوراک و گرانی روبروست، ادامه داد: پتروشیمی مرجان که از شرکتهای نوپاست و عملا سه سال است به تولید رسیده است اکنون با این چالش روبروست، به صورتی که بیشترین  تاثیرات منفی  این روند  بیشتر گریبان گیر شرکتهای نوپا شده که جبران ضرر پیش آمده برای آنان بسیار سخت و شکننده است.
 
 مدیر روابط عمومی پتروشیمی مرجان با بیان اینکه رویه ای که هاب اروپا تعیین کننده نرخ باشد غلط است و در این راستا تنها کار حمایتی که سیاستگذاران ما بدون در نظر گرفتن تبعات آن در این ارتباط انجام داده اند، عدم افزایش نرخ گاز از ۵ هزار تومان است، افزود: با این محاسبات فرمول نرخ خوراک، این واحد پتروشیمی با ضرر هر تن ۴۴ دلار مواجه کرده است واگر قیمت گاز ۷ هزارتومان شود به ازای هر تن ۱۰۶ دلار ضرر خواهیم کرد یعنی سالانه نزدیک به ۱۶۰ میلیون دلار ضرر.
 
 
وی یکی از راه های پیشرفت اقتصاد و اشتغال جوانان را توسعه صنعت پتروشیمی اعلام کرد و در این خصوص بیان کرد: مجلس، دولت و ملت همه باید از این صنعت  و سرمایه های ملی حمایت کنند تا صادرات آن گسترش پیدا کند. با این صنعت می توانیم تولید ثروت و اشتغال را رونق دهیم و به تولید ناخالص ملی بیفزاییم.
 
وی ضمن گلایه از عدم انصاف در نرخ خوراک برای واحدهای متانول ساز عنوان کرد: رفع این چالش نیازمند اصلاح سازوکار به صلاح واحد ها و صنایع تولیدی است، موضوع تولید پایدار باید به فرهنگ و گفتمان غالب در جامعه و در میان مسئولان تبدیل گردد و این فرهنگ سازی باید با همراهی و مشارکت اصحاب رسانه محقق و به نتیجه دلخواه صنعت ما تبدیل گردد.
 

کلیدواژه

عسلویه

پتروشیمی

قباد بیگی

پتروشیمی مرجان

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی