سیاست / شناسه خبر: 150573 / تاریخ انتشار : 1402/6/14 12:11
|

بهره برداری طرح صد درصد رصد ایرانی استحصال بوتان در پالایشگاه دوم

طرح تمام ایرانی استحصال بوتان در پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی در کمترین زمان ممکن در دولت سیزدهم با درآمد ارزی ۱۰۰ میلیون دلاری به بهره‌برداری رسید.‌‌‌

بوشهری ها /شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، این طرح با هدف ارتقای سطح آمادگی و افزایش هماهنگی واحد‌های عملیاتی و ستاد برای تولید پایدار گاز در زمستان انجام شد و به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم استحصال میعانات گازی کشور در پالایشگاه دوم این مجتمع گازی به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: در طراحی اولیه پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی، تدبیری برای استحصال جداگانه دو ماده پروپان و بوتان در این پالایشگاه اندیشیده نشده بود و صنایع پتروشیمی از ۱۰۰ درصد خوراک بوتان تولیدشده از سوی این پالایشگاه بهره‌مند نمی‌شدند.
 
احمد باهوش ادامه داد: با تأکید مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران بر بهینه‌سازی تولید و ارتقای کمّی و کیفی حجم استحصال میعانات و فرآورده‌های گازی در پالایشگاه‌های گازی، مهندسان پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی با امکان‌سنجی، طراحی، تأمین متریال و اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه تمام‌ایرانی، توانستند کل بوتان تولیدی پالایشگاه دوم را به صنایع پتروشیمی مربوطه ارسال کنند.
 
وی تأکید کرد: پیش از این، رویکرد اصلی در این پروژه‌ها، به‌کارگیری مشاور و مجری خارجی بود، اما باور مدیران صنعت گاز به دانش و توان مهندسان و متخصصان ایرانی، این دستاورد را برای کشور رقم زد.
 
مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی نیز درباره فرآیند اجرای این پروژه، گفت: مطابق برنامه‌ریزی اولیه، قرار بود پروژه طی مدت دو سال به سرانجام برسد، اما با تلاش مجموعه همکاران ما در پالایشگاه، بازه زمانی پروژه از مرحله مطالعه تا اجرا، به یک سال کاهش یافت.
 
حسبن باغبان  درباره منافع اجرای این پروژه برای کشور تصریح کرد: افزون بر دستاورد‌های مادی پروژه، مانند اینکه از هدررفت سالانه ۱۶۸ هزار تن بوتان جلوگیری کرده و حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال درآمد ارزی را نصیب کشور خواهد کرد، تقویت روحیه خودباوری و اتکا به توان مهندسان و متخصصان ایرانی دستاورد به مراتب ارزشمندتری برای کشور است.

کلیدواژه

شرکت ملی گاز ایران

استحصال بوتان در پالایشگاه دوم

مجتمع گاز پارس جنوبی

سیاست‌های دولت سیزدهم

ارسال نظرات

captcha