بوشهری ها / «رویداد پارس» احسان انصاری : پروژه راه آهن بوشهر به شیراز و اتصال بوشهر به خط راه آهن سراسری مهم ترین مطالبه مردم بوشهر از دولت چهاردهم بود که متأسفانه وزیر راه و شهرسازی علی رغم اهمیت این پروژه برای مردم منطقه و اقتصاد کشور رئیس جمهور را در این سفر همراهی نکرد.غیبتی که جای انتقاد زیادی دارد که چرا وزیری که در جلسه رأی اعتماد به خود به سرانجام رساندن این پروژه را یکی از مهم ترین برنامه های خود عنوان کرده بود در سفر رئیس جمهور به بوشهر حضور نداشت.
پزشکیان در سفر به بوشهر درباره این طرح گفت: ما برای تکمیل این طرحها دنبال جذب مشارکتها و سرمایهگذاران بینالمللی هستیم، پیگیری این مسایل به صورت هفتگی در دولت در حال انجام است تا بتوانیم با یک تغییر اساسی در این منطقه چشماندازی که رهبر معظم انقلاب اسلامی رسم کردهاند را طراحی و اجرا کنیم.
رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره شائبه توقف طرح ایجاد خطوط ریلی در استان با بیان اینکه هیچ طرحی در این دولت متوقف نشده اما دلیل کندی اجرای برخی طرحها بودجهگذاری قطره چکانی بوده است تصریح کرد: یکی از مهمترین مطالبات مسئولین استانی در این سفر موضوع خطوط ریلی بوده است که بنای دولت اجرای این طرح است.
پیش از این نیز مسعود پزشکیان با انتقاد از اینکه چرا در طول سالیان گذشته پروژههای بدون پشتوانه آغاز و بعد از سالها به صورت نیمه تمام به حال خود رها شده، گفته بود:« اولین گام این است که ما ظرفیتهای خود را در کشور شناسایی کنیم، سپس به سراغ آغاز پروژههای جدید برویم؛ بیش از ۱۰ پروژه را آغاز و پیمان بسته و متعهد میشویم در حالی که ظرفیت واقعی ما، ساخت، تکمیل و به سرانجام رساندن تنها ۲ پروژه است؛ به همین دلیل امروز با انبوهی از پروژههای نیمه تمام روبرو خواهیم هستیم.به همین دلیل نیز در دولت چهاردهم پروژه ای شروع نخواد شد مگر اعتبار آن تامین مالی شود».
واقعیت این است که با وعده فرزانه صادق این امیدواری وجود داشت که دولت چهاردهم روی این پروژه کلیدی در جنوب کشور تأکید کرده و آن را اجرایی کند که به نظر می رسد مسائل سیاسی و دغدغه جریان های سیاسی که اغلب منافع خود را دنبال می کنند اجازه نمی دهد برخی مشکلات مهم مردم به مورد توجه قرار بگیرد.شائبه های زیادی درباره بودجه این پروژه در ماه های گذشته مطرح بوده به شکلی که جعفر قادری نماینده شیراز در این زمینه گفته بود: «با توجیه عدم تخصیص درآمدهای نفتی، زمزمه هایی مبنی بر خروج پروژه راه آهن شیراز- بوشهر از اولویت سازمان برنامه و بودجه به گوش می رسد.وی با اشاره به اینکه عدم اختصاص در آمدهای حاصل از فروش نفت به پروژه خط راه آهن شیراز – بوشهر مشکلاتی ایجاد می کند، افزود: ایجاد خط راه آهن شیراز- بوشهر از مصوبات مورد تائید رهبری است و سازمان برنامه ریزی به هیچ وجه نباید این اقدام را انجام دهد».
در چنین شرایطی حضور وزیر راه و شهرسازی در بوشهر و بازدید مستقیم و بی واسطه از این پروژه و صدور دستورات لازم در این زمینه می توانست به بسیاری از این شائبه ها و شایعات پایان بدهد و نقطه امیدی برای مردم بوشهر در این زمینه شود که متأسفانه عدم حضور فرزانه صادق مالواجرد سرنوشت این پروژه را در ابهام بیشتری قرار داده است.
لازم به ذکر است طرح راه آهن بوشهر – شیراز از مصوبات سفر اول دولت محمود احمدینژاد در دولت نهم بود که عملیات اجرایی آن از سال ۸۶ شروع شد اما به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز روند اجرای پروژه کند و در بیشتر ایام سالهای گذشته نیز متوقف شده بود. در طول همه این سالها دولتها و مسئولان مختلف دولتی وعدههای متعددی را به مردم استان بوشهر دادند اما این خواسته و آرزوی دیرینه رنگ واقعیت به خود نگرفت.
عکس