اقتصاد / شناسه خبر: 183987 / تاریخ انتشار : 1404/6/17 16:17
|
شرکت ها گرفتار در چرخه رفع تکلیف؛

چرا پتروشیمی های پارس جنوبی گزارش پایداری ارائه نمی کنند؟

بوشهریها|بسیاری از شرکت ها با عنوان اینکه قصد دارند گزارش اقدامات خود را در زمینه مسئولیت اجتماعی ارائه کنند مطالبی را ارائه می کنند که...

بوشهری ها /*احسان انصاری - ارائه گزارش درباره مسئولیت اجتماعی یکی از مهم ترین اقداماتی است که بنگاه های اقتصادی در کشورهای توسعه یافته انجام می دهند تا از این طریق اقدامات خود را به اطلاع افکار عمومی جامعه برسانند و از سوی دیگر در زمینه ترویج فرهنگ مسئولیت اجتماعی تلاش کنند. این در حالی است که در منطقه پارس جنوبی به جز تعداد محدودی از شرکت ها که شاید تعداد آنها به اندازه انگشتان یک دست نیز نرسد بقیه شرکت ها از یک روند منظم و علمی برای ارائه گزارش  مسئولیت اجتماعی برخوردار نیستند و هنوز این موضوع را جدی نگرفته اند. نکته دیگر اینکه بسیاری از شرکت ها با عنوان اینکه قصد دارند گزارش اقدامات خود را در زمینه مسئولیت اجتماعی ارائه کنند مطالبی را ارائه می کنند که ارتباطی به ماهیت مسئولیت اجتماعی ندارد و تنها جنبه تبلیغاتی دارد.از سوی دیگر برخی از شرکت های پارس جنوبی اقداماتی که در گذشته انجام داده اند را مرتب تکرار می کنند و در مقاطع مختلف از آن استفاده تبلیغاتی می کنند. این در حالی است که بسیاری از این اقدامات اثرات کوتاه مدت داشته و نمی توان در بلندمدت از آنها به عنوان گزارش مسئولیت اجتماعی یاد کرد.

گزارش پایداری شرکت ها به چه معناست؟

گزارش پایداری گزارشی است که توسط یک شرکت یا سازمان درباره اثرات اقتصادی، اجتماعی و محیط‌ زیستی مرتبط با فعالیت‌هایش منتشر می‌شود. این گزارش همچنین به ارائه ارزش‌ها و مدل حاکمیتی سازمان می‌پردازد و ارتباط بین استراتژی و تعهدات سازمان نسبت به یک اقتصاد جهانی پایدار را نشان می‌دهد.امروزه تعداد رو به رشدی از شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند که می‌خواهند عملیات خود را پایدار سازند و در فرآیند توسعه پایدار جهانی مشارکت داشته باشند. گزاشگری پایدار به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد خود را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، محیط ‌زیستی و حاکمیتی اندازه بگیرند و آن را با دیگران به اشتراک و بحث بگذارند. پایداری یا همان توانایی برای زنده ماندن در یک زمان طولانی، بر پایه عملکرد در این چهار حوزه کلیدی استوار است. نظام سیستماتیک گزارشگری پایدار به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا پیامدهای فعالیت‌های خود را بدانند، اهدافی در این زمینه تعیین کنند و بدین وسیله تغییر را مدیریت نمایند.یک گزارش پایداری، ساختار و چارچوبی کلیدی برای اطلاع‌رسانی و به اشتراک گذاشتن عملکرد مسئولانه و در مسیر پایداری شرکت و سازمان است، خواه این اثرات مثبت باشند، خواه منفی.

جدی نگرفتن گزارش پایداری توسط شرکت های پارس جنوبی

 در پارس جنوبی به جز چند شرکت محدود که به صورت منظم گزارش پایداری در زمینه مسئولیت اجتماعی ارائه می کنند بقیه شرکت ها و بنگاه های اقتصادی هنوز این موضوع مهم را به چند دلیل جدی نگرفته اند. بسیاری از شرکت ها هنوز اهمیت ارائه گزارش در زمینه مسئولیت اجتماعی را درک نکرده و متوجه این نکته نیستند که ارائه گزارش می تواند جایگاه آنها را در بین افکار عمومی جامعه ارتقا بدهد.این شرکت ها در ارتباط با جامعه هدف دارای اشکال هستند و همچنان از روش های سنتی استفاده می کنند. دوم اینکه شرکت هایی که در زمینه پایداری گزارش ارائه می کنند تلاش می کنند با نوعی کپی برداری از شرکت های خارجی درباره اقدامات مسئولیت اجتماعی خود گزارش ارائه کنند. این رویکرد تنها جنبه تبلیغاتی دارد و بیشتر برای رفع تکلیف است.گزارش مسئولیت اجتماعی باید دقیق،عمیق و فراگیر باشد به شکلی که در بین کارکنان،سهام داران،مشتریان و جامعه به عنوان چهار حوزه حیاتی مسئولیت اجتماعی تأثیرگذار باشد.این در حالی است که این اتفاق در بین این شرکت ها رخ نمی دهد.سوم اینکه شرکت هایی که گزارش مسئولیت اجتماعی ارائه می کنند اصول و قواعد این گزارش را رعایت نمی کنند و مسائلی را به عنوان مسئولیت اجتماعی مطرح می کنند که بیشتر شکل امورخیریه و عام المنفعه دارد که جزئی از وظایف یک شرکت یا بنگاه  اقتصادی به شمار می رود.

تکرار اقدامات انجام شده به نام گزارش پایداری

چالش مهمی که در زمینه ارائه گزارش پایداری در منطقه پارس جنوبی وجود دارد این است که بسیاری از شرکت ها اقداماتی که در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام داده اند را در گزارش های خود تکرار می کنند.به عنوان مثال شرکتی که در سال1395 یک اقدام در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام داده که بازتاب خوبی در جامعه داشته این اقدام را در گزارش های بعدی خود در سال های بعدی نیز تکرار می کند. هدف این شرکت ها بیش از آنکه عمل به مسئولیت اجتماعی خود باشد مانور تبلیغاتی و موج سواری روی افکار عمومی است.این اقدام یک بنگاه اقتصادی را از رسالت اصلی خود در زمینه مسئولیت اجتماعی دور می کند.رسالت مسئولیت اجتماعی زمانی تحقق پیدا می کند که عمل به مسئولیت اجتماعی شکل واقعی و تأثیرگذار به خود گرفته باشد. تنها در چنین شرایطی است که یک شرکت یا بنگاه اقتصادی به وظایف خود در این زمینه عمل کرده است.در بین گزارش هایی که در زمینه پایداری و مسئولیت اجتماعی منتشر می شود موارد زیادی وجود دارد که شرکت ها جنبه های تبلغیاتی و مانور رسانه ای آن را به ماهیت مسئولیت اجتماعی ترجیح داده و می دهند.به همین دلیل نیز روی سوژه هایی که در گذشته بازخورد رسانه ای خوبی داشته مانور تبلیغاتی می دهند و در همایش ها و سمینارها از این اقدامات به عنوان اقدامات مهم در زمینه مسئولیت اجتماعی یاد می کنند.

تقلیل گزارش پایداری به همایش ها

نکته مهم دیگری که در زمینه ارائه گزارش مسئولیت اجتماعی مطرح است این است که بسیاری از شرکت ها یا بنگاه های اقتصادی حضور در همایش ها و سخنرانی مسئولان خود را به مثابه ارائه گزارش در زمینه مسئولیت اجتماعی قلمداد می کنند. اغلب مسئولان شرکت ها در همایش ها با حالت هیجانی اقداماتی که در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام داده اند را مطرح می کنند. این در حالی است که فضای اغلب همایش ها به شکلی است که در آنها  نقد سازنده و ارائه پیشنهاد کاربردی وجود ندارد  و تنها تعریف و تمجید از عملکرد شرکت ها صورت می گیرد. در چنین فضایی شرکت ها تنها به ارائه نقاط قوت خود می پردازند و نقاط ضعف آنها که شاید بیشتر از نقاط قوت است نیز نادیده گرفته می شود و یا در فضای هیجانی حاکم بر همایش ها پنهان باقی می ماند.

*روزنامه نگار

کلیدواژه

پارس جنوبی

پتروشیمی

ارسال نظرات

captcha
کاریکاتور روز / عللیرضا احمدی خرم
پوستر دانشگاه
تابلو | یه تیکه مینیمال
روزنامه پیام عسلویه
روزنامه رویداد پارس
پارس جنوبی