فرهنگ / شناسه خبر: 182123 / تاریخ انتشار : 1404/3/13 16:27
|
گزارشی درباره تحقق وعده های رئیس جمهور به عمل در حوزه آموزش و پرورش

فقر آموزشی در سرزمین ثروت

/دیدار اخیر محمد شریعتمداری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، با وزیر آموزش و پرورش، امیدهایی را در میان فعالان حوزه آموزش و توسعه منطقه‌ای ایجاد کرده است،

بوشهری ها /دیدار اخیر محمد شریعتمداری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، با وزیر آموزش و پرورش، امیدهایی را در میان فعالان حوزه آموزش و توسعه منطقه‌ای ایجاد کرده است،  بسیاری این دیدار را فرصتی می‌دانند برای عملیاتی شدن توصیه رئیس‌جمهور در جریان بازدید از نمایشگاه اخیر صنعت نفت در تهران، مبنی بر تخصیص بخشی از اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های نفتی و پتروشیمی به حوزه آموزش و مدارس در استان بوشهر تا فقر موجود در این حوزه به نحو مطلوبی برطرف شود.

توسعه پایدار مشروط آموزشی

به گزارش بوشهری ها به نقل از «پیام عسلویه»، استان بوشهر با وجود برخورداری از منابع عظیم نفتی و حضور شرکت‌های بزرگ پتروشیمی، همچنان با مشکلات آموزشی، کمبود فضاهای آموزشی استاندارد و نرخ پایین توسعه انسانی در برخی مناطق روبه‌ رو است. با وجود تاکید مسئولان بر تخصیص اعتبارات از محل مسئولیتهای اجتماعی شرکت های پتروشیمی مستقر در استان، جهت رفع این مشکلات همچنان با کمبودهایی در فضاهای آموزشی، نیروی انسانی کارآمد و ... در شهرهای مختلف استان بوشهر هستیم که به شکاف آموزش و پروروش در این استان منتهی شده است. تاکید رئیس جمهور در سفر سال گذشته به استان و همچنین تاکید مجدد بر توسعه فضای آموزشی استان با استفاده از اعتبارات شرکتهای پتروشیمی در بازدید از نمایشگاه نفت، امیدواریهایی ایجاد کرده است که در صورت عملی شدن این وعده‌ها، مدارس فرسوده بازسازی شوند، امکانات آموزشی به‌روز شوند و کودکان مناطق کم‌برخوردار، فرصت‌های بهتری برای یادگیری و پیشرفت پیدا کنند. به اعتقاد بسیاری عملیاتی شده این توصیه ها، گامی در جهت عدالت آموزشی و توسعه پایدار منطقه‌ای خواهد بود.

وضعیت فضای آموزشی در استان بوشهر

استان بوشهر، به‌رغم میزبانی از صنایع بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی، با چالش‌های جدی در حوزه فضای آموزشی مواجه است، به گونه ای که در محلات جنوبی شهر بوشهر، کمبود فضای آموزشی به ‌ویژه به دلیل رشد جمعیتی و نرخ بالای مهاجرت‌پذیری، به مشکلی اساسی تبدیل شده است علاوه بر این، طبق گزارشهای موجود، ۶۰ درصد مدارس شهر بوشهر تخریبی هستند، که این موضوع مانع از توسعه متوازن و شایسته فضای آموزشی در شهرهای مختلف استان شده است. این امر به ویژه در مناطق جنوبی شهر بوشهر، چغادک و جزیره شیف، کمبود شدید فضای آموزشی کاملاً محسوس است. هرچند طبق اظهارات مسئولان در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی برای رفع این کمبودها در حال انجام است که از جمله آن می توان به احداث احداث ۱٬۸۰۴ کلاس درس تا دو سال دیگر اشاره کرد.  براساس اخبار منتشره،  تاکنون ۱٬۰۵۷ کلاس احداث شده است و برنامه‌ریزی برای حذف مدارس دوشیفته تا سال ۱۴۰۵ نیز در دستور کار قرار گرفته است.

بحران فضای آموزشی در بوشهر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

تناقض میان ثروت طبیعی و فقر زیرساختی، به ویژه در بخش آموزش، نگرانی‌های فراوانی را برانگیخته است. طبق گزارش‌های رسمی، استان بوشهر دارای ۱۰٬۸۱۴ کلاس درس در قالب ۱٬۹۸۰ مدرسه است. از این تعداد، ۱٬۷۰۰ کلاس درس در قالب ۴۱۴ مدرسه تخریبی و ۳۴۰ کلاس نیز ناایمن هستند. این آمار نشان‌دهنده وضعیت بحرانی فضای آموزشی در استان است، به ویژه در مناطقی مانند شهر بوشهر، بخش مرکزی تنگستان و سعدآباد دشتستان که بیشترین نقاط بحرانی از نظر وجود کلاس‌های درس تخریبی به شمار می‌روند . باوجود حضور صنایع بزرگ نفت و گاز در استان بوشهر، انتظار می‌رود که این صنایع نقش مؤثری در توسعه زیرساخت‌های آموزشی ایفا کنند. در این راستا، شرکت پایانه‌های نفتی ایران دو مدرسه در عسلویه را نوسازی و تجهیز کرده است. این اقدام در راستای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت و با هدف بهبود زیرساخت‌های آموزشی انجام شده است .

راهکارهای پیشنهادی

کمبودهای آموزشی، درمانی، فرهنگی، تفریحی و... از جمله فقرهایی به شمار می آید که در سرزمین ثروتمند بوشهر کاملاً به چشم می خورد، در حالیکه چنانچه تمام شرکتهای پتروشیمی به وظیفه و تعهد خود در بخش مسئولیتهای اجتماعی عمل کنند، بسیاری از این خلاءها به سرعت برطرف خواهد شد و شاخص های رفاه در حوزه های مختلف بهبود خواهند یافت.  کارشناسان معتقدند؛ تشویق شرکت‌های بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش،  ایجاد بسترهای مناسب برای مشارکت خیرین در ساخت و تجهیز مدارس، به‌ویژه در مناطق محروم، درخواست از دولت برای تخصیص اعتبارات ویژه جهت بازسازی و نوسازی مدارس تخریبی، تدوین برنامه‌های بلندمدت برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی متناسب با رشد جمعیتی و نیازهای آینده و... می توان در مسیر رشد و تعالی استان در بخش های مختلف گام برداشت. به گفته صاحبنظران؛ در صورت اجرای این اقدامات و همکاری بین بخش‌های مختلف، می‌توان امیدوار بود که مشکلات فضای آموزشی در استان بوشهر به‌ویژه در مناطق محروم کاهش یابد و فرصت‌های برابر آموزشی برای همه دانش‌آموزان فراهم شود.

مشارکت خیرین مدرسه‌ساز

بر اساس این گزارش، خیرین مدرسه‌ساز نیز نقش مهمی در توسعه فضای آموزشی استان بوشهر دارند. اما در حال حاضر ۱۱۷ پروژه فعال و نیمه‌تمام آموزشی در استان نیازمند کمک و همکاری خیران است. قطعاً این پروژه‌ها می‌توانند با حمایت خیرین و مشارکت دولت، به بهره‌برداری برسند و بخشی از مشکلات فضای آموزشی را برطرف کنند T بر اساس سند چشم‌انداز توسعه‌ای استان، تا سال ۱۴۰۶ باید ۱٬۸۰۴ کلاس درس در استان ساخته شود. همچنین، تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۳۰ هزار میلیارد ریال برای ساخت مدرسه در استان بوشهر مبادله شده است که از این رقم، ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و مابقی ملی تأمین خواهد شد .

 

در انتظار تصمیمات عاجل

به اعتقاد صاحبنظران؛ وضعیت فضای آموزشی در استان بوشهر نیازمند توجه ویژه و اقدامات فوری است. به نظر می رسد با توجه به منابع عظیم نفت و گاز در استان، انتظار می‌رود که صنایع بزرگ نقش مؤثری در توسعه زیرساخت‌های آموزشی ایفا کنند. بعلاوه، مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و تخصیص اعتبارات دولتی می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند، در این راستا و به منظرو دستیابی به عدالت آموزشی و فراهم کردن فرصت‌های برابر برای همه دانش‌آموزان، همکاری و هم‌افزایی بین دولت، صنایع و جامعه ضروری است.

کلیدواژه

فقر آموزش

محمد شریعتمداری

هلدینگ خلیج فارس

ارسال نظرات

captcha
کارتون
روزنامه پیام عسلویه
روزنامه رویداد پارس
پارس جنوبی