فرهنگ / شناسه خبر: 62696 / تاریخ انتشار : 1399/9/15 12:55
|
در گفتگو با رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استانو رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران الزهراء(س) بوشهر از مطرح شد

آموزش عالی در زمینه استفاده از ظرفیت‌های کرانه ای استان موفق نبوده است

بیماری کرونا ‌ویروس علاوه بر سبک زندگی افراد همه مسائل را دستخوش تغییرات عمده‌ای قرار داده است. ورزش، فرهنگ، هنر و حتی آموزش را متحول کرده است.

بوشهری ها /  پیام عسلویه | بیماری کرونا ‌ویروس علاوه بر سبک زندگی افراد همه مسائل را دستخوش تغییرات عمده‌ای قرار داده است. ورزش، فرهنگ، هنر و حتی آموزش را متحول کرده است. آموزش و پرورش و آموزش عالی از آن مجموعه‌هایی است که تماما تحت‌الشعاع این پدیده نوظهور قرار گرفته است. اما نکته قابل تامل تامین زیرساخت‌ها و انطباق با شرایط و ادامه روند فعالیت و حتی روبه رشد برخی از دانشگاه‌هاست. دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر در سالجاری علاوه بر اینکه به آموزش دانشجویان ادامه داده، رشد چشمگیری در پذیرش دانشجوی جدید نیز داشته است. دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر مرکز مهارت آموزی و بستر ایجاد اشتغال پایدار برای جوانانی است که با امید به آینده به این مرکز آموزش عالی پای می‌گذارند. این مرکز آموزش عالی در استان در دهه سوم عمر خود توسعه و کیفیت‌افزایی را تجربه می‌کند. پیام عسلویه به بهانه نامگذاری ایام پیش رو بعنوان هفته پژوهش گفتگویی با دکتر اکبر منصوری نسب رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر و خانم مهندس زهرا حاجیانی رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران الزهراء(س) بوشهر پیرامون این دانشگاه در استان بوشهر انجام داده که در ادامه می‌خوانید:


  • دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر از چه سالی آغاز بکار کرده است؟ در حال حاضر چند دانشجو دارد و چه رشته‌های فعالیت می کند؟

اکبر منصوری نسب رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر: دانشگاه فنی و حرفه ای از نظر مهارتی و آموزشی در میان مردم جایگاه خوبی پیدا کرده است. این دانشگاه بر اساس تقاضا محور بودن توسعه رشته‌هایش را در هر شهر، رشته دایر می‌کند. یعنی رشته‌های موجود در دانشگاه فنی و حرفه‌ای رشته‌های عرضه محور نیستند. هر سال آمایش رشته‌ها را در استان برگزار می‌کنیم و بر حسب نیاز صنایع و کارآفرینان و اشتغال استان آن رشته‌ها را تعریف می‌کنیم و مبادرت به جذب دانشجو می‌کنیم. این دانشگاه بر اساس دانایی و توانایی در زمینه اشتغال فعالیت می‌کند. 70 درصد از دانش‌آموختگان این دانشگاه یا در مسیر اشتغال قرار گرفته‌اند یا کارآفرینی. وزیر علوم در سال جاری اعلام کرد که دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در زمینه اشتغال دانش آموختگان پیش‌رو تر از بقیه دانشگاه‌ها است. این یکی از امتیازات این دانشگاه است.

دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر از سه دانشکده الزهرا (س)، امام خامنه ای و کنگان تشکیل شده است که دو دانشکده آن از سال 1375 با تعداد محدودی رشته و دانشکده کنگان هم در سال 1399 شروع به پذیرش دانشجو کرده است .

از اوایل سال 1394 که مسئولیت دانشگاه فنی و حرفه ای در استان را به بنده واگذار نمودند، با تعریف و بازنگری رشته ها، مسیر اشتغال و کارآفرینی به عنوان هدف اصلی در نظر گرفتم . عمده جهش، تجهیز کارگاه ها و به روزرسانی آنها با نگاه جدید و رصد اشتغال دانش آموختگان از سال 1396 بود .

در حال حاضر 2200 دانشجو با 33 رشته کاردانی و کارشناسی و کارشناسی پیوسته درسه دانشکده الزهرا(س)، امام خامنه ای و نوبنیاد کنگان مشغول به تحصیل و مهارت آموزی هستند . دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یکی از دانشگاه‌های موثر در استان با نگاه اشتغال غیر دولتی است. این سه واحد دانشگاهی استان بعنوان مراکز مهارت آموز در زمینه توانمند سازی جامعه پیرامونی حتی با آموزش‌های آزاد صلاحیت‌های حرفه‌ای به افراد می‌دهد.

دانشگاه فنی و حرفه ای ‌‌استان بوشهر در زمینه تجهیزات کارگاهی نیز یکی از موسسات آموزش عالی مهارتی موثر در جنوب کشور است. در برخی از کارگاه‌هایمان، کارگاه‌های صددرصد بروز داریم. رشته های طراحی دوخت ، مکانیک خودرو ،کامپیوتر ، عمران ، ابزار دقیق ، برق صنعتی ، صنایع شیمیایی آزمایشگاه و کارگاه‌هایی با تجهیزات بروز دارند. در سالجاری با اعتباری بالغ بر 25 میلیارد ریال تجهیزات را بروزرسانی می‌کنیم. همه اینها از بودجه‌های ملی و دانشگاه‌های فنی و کشور تامین می‌شود. با مدیریت دانایی محور که در راس دانشگاه فنی وحرفه ای کشور وجود دارد، این موسسه آموزشی در میان مردم جایگاه خوبی پیدا کرده است. امسال 1400 دانشجوی جدید به این دانشگاه در استان بوشهر راه پیدا کرده است. در استان در زمینه جمعیت دانشجویی ما دومین دانشگاه استان محسوب می‌شویم. یعنی پس از دانشگاه خلیج فارس از لحاظ جمعیت دانشجویی دومین دانشگاه بشمار می‌رویم. از لحاظ اشتغال دانش آموختگان اولین دانشگاه استان هستیم، البته در این مقیاس دانشگاه علوم پزشکی در نظر نمی گیریم .

  • این میزان استقبال از دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای دلیلش پیوسته بودن با مقطع قبل یعنی هنرستان‌ها نیست؟ یعنی فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها ناگزیر از ورود به دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستند.

اکبر منصوری نسب رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر: امسال سازمان سنجش حد و مرز را برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای برداشت. یعنی هنرستانی‌ها و دانش‌آموختگان رشته‌های کارودانش می‌توانستند در سایر دانشگاه‌ها ثبت نام کنند و در آزمون سراسری هم شرکت کنند.

ولی با این حال امسال نسبت به سال قبل١٠ درصد افزایش پذیرش دانشجو داشتیم. از 1400 دانشجویی که امسال پذیرش کردیم تعدادی فارغ‌التحصیل رشته‌های نظری هستند. حتی در دانشکده نوبنیاد کنگان تنها دانشکده‌ای است که امسال در کشور راه‌اندازی شد و 110 نفر جذب دانشجو داشته‌ایم. جالب است در مقطع کاردانی جذب دانشجو کردیم. در حالی که رشته‌های متناظر در مقطع کارشناسی در سایر دانشگاه‌ها وجود داشته است.

  • پهنه بندی استان بر اساس نیاز به متخصصین به چه شکل است، چگونگی آمایش رشته‌های تحصیلی مورد نیاز در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر را توضیح بفرمایید؟

اکبر منصوری نسب رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر: در استان سه مولفه مهم در نظر داریم. مولفه کرانه‌ای، مولفه کشاورزی و مولفه صنعتی استان در آمایش رشته‌های تحصیلی مهم هستند. متاسفانه آن طور که انتظار می رود ، آموزش عالی در استان در زمینه استفاده از ظرفیت های کرانه ای و بخش مرتبط با دریا موفق نبوده است . امروزه اقتصاد دریا بیشتر بر اساس شیوه های سنتی است و نیاز است که در آمایش رشته ها با همکاری آموزش و پرورش این مهم در نظر گرفته شود. با این کرانه‌ای که استان بوشهر دارد ما بهره‌ای از دریا نمی‌بریم. آنچه که در حال حاضر بهره می‌بریم بر اساس شیوه‌های سننتی است. سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص ملی بسیار ناچیز است. و این آسیب زاست. بنظر می‌رسد ایجاد رشته‌هایی که متناسب با اقتصاد دریا باشد ضروری است. نیاز دیگر توسعه صنعت است. در دانشگاه کنگان ما بحث اشتغال و کارآفرینی بر اساس نیاز صنعت را دنبال کردیم. 5 رشته در دانشگاه کنگان ایجاد کردیم که متناسب با نیاز صنایع جنوب استان بوده است. در آینده هم به دنبال رشته‌هایی هستیم که صنایع تبدیلی در صنایع استان را دنبال کند.

مسیرهای کارآفرینی بر اساس اسمارت‌های هوشمند را نیز دنبال می‌کنیم. در دی ماه سالجاری آمایش رشته‌ها را خواهیم داشت که دو رشته جدید بر اساس کارآفرینی دیجیتال و هوشمند را دایر خواهیم کرد. سیاست‌گذاری رشته‌ها بر اساس مولد بودن، کارآفرینی و ایجاد ثروت است.

  • استقبال دانشجویان دختر از رشته‌های دایر در دانشکده فنی و حرفه‌ای الزهرا(س) چگونه است؟ میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان به چه میزان است؟

زهرا حاجیانی رئیس دانشکده فنی و حرفه ای دختران بوشهر: دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران بوشهر 13 کد رشته داریم. که 7 رشته کاردانی و 6 رشته کارشناسی هستند. درصد زیادی از این رشته‌ها گروه هنر هستند. در حال حاضر ما رشته طراحی دوخت، گرافیک، صنایع شیمیایی و کامپیوتر و معماری و گرافیک و نرم افزار کامپیوتر را داریم. اگر بخواهیم به بازار کار و کارآفرینی نگاه کنیم ، بیشترین امتیازمان در همین رشته‌های هنری است. رشته‌های فنی و مهندسی خیلی وابسته به صنعت هستند ولی رشته‌های هنری مثل طراحی و دوخت 100 درصد اشتغال دارند. جالب اینجاست که این اشتغال دولتی نیست. در گذشته رشته‌های هنری جایگاه خوبی نداشتند. اما در حال حاضر بیشترین داوطلبین در رشته‌های هنری هستند. به گونه‌ای که هنوز آزمون ورودی برقرار است و بصورت آزمونی دانشجو جذب می‌کنیم. اشتغال این رشته‌ها هم متناسب با رشته‌های تحصیلی‌شان است. مثلا در همین دوران کرونا ما تولید ماسک و گان داریم که بچه‌های طراحی و دوخت در قالب کارآموزی بصورت رایگان تولید می‌کنند و ما هم در اختیار ستاد کرونا قرار می‌دهیم. دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای چون بصورت کارگاهی فعالیت می‌کنند درک دقیق‌تری از موضوع دارند.

  • وضعیت ارائه خدمات به دانشجویان چگونه است؟

زهرا حاجیانی رئیس دانشکده فنی و حرفه ای دختران بوشهر: 45 درصد از دانشجویانمان غیر بومی هستند. از سراسر کشور دانشجو داریم. به واسطه اینکه دانشگاه دولتی هستیم از سراسر کشور دانشجو داریم. در دانشکده دختران سه خوابگاه داریم. ظرفیتی بالغ بر 450 دانشجو را می‌پذیرد. در دانشکده الزهرا(س) از ترم یک تا 4 خوابگاه در اختیارشان قرار می‌گیرد و خوابگاه‌های ما دولتی هستند و زیر مجموعه صندوق رفاه هستند، با همان هزینه‌ای که صندوق رفاه وزارت علوم تعیین می‌کند اداره می‌شود. غذا، تلویزیون و نمازخانه و اینترنت و تجهیزات کارگاهی در جوار خوابگاه ها در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. سعی بر این است که خدمات رفاهی متناسب با نیاز دانشجویان تامین شود. در زمینه کارگاه‌ها هم باید گفت تمام تلاش خود را صرف تامین و تجهیز کارگاه‌ها می‌کنیم. تا در آموزش برای دانشجویان حداکثرها را تامین کنیم. تقریبا این امکان را برای دانشجویان ایجاد کردیم که حتی در خوابگاه هم بتوانند فعالیت کنند.

 

اکبر منصوری نسب رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر: البته فراموش نشود با توجه به شرایط موجود بخاطر بیماری کرونا آموزش در حال حاضر بصورت الکترونیک است. دانشگاه فنی و حرفه ای از دانشگاه های برتر در زمینه آموزش های الکترونیکی بوده است، و دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر جز استان های برتر در این زمینه بوده است. از سال 1397  با تدبیر و مساعدت ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ، پروژه های عمرانی حسب نیاز استان ، فعال شد خوابگاه با ظرفیت ٢٥٠نفری تا پایان سال به بهره برداری می رسد و کانون خلاقیت و شکوفایی در سال اینده افتتاح خواهد شد.

  • در آموزش سایر مهارت‌ها دانشگاه فنی و حرفه‌ای چگونه فعالیت می‌کند؟ دانشگاه فنی و حرفه‌ای با صنعت و سایر مراکز کارآفرینی چگونه ارتباطی دارد؟

اکبر منصوری نسب رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر: در بحث ارتباط با صنعت بخشی داریم بنام مرکز کارآفرینی دانشگاه که موفق بوده است. تفاهم‌نامه‌هایی با منطقه ویژه انرژی پارس داریم. که در سطح ملی است. آثار خوبی داشت که کمترین آن کارآموزی دانشجویانمان در صنایع نفت و گاز بود. تحصیل در صنعت موثر بود. استقرار دانشگاه کنگان می‌تواند به این ارتباط میان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و صنعت کمک کند. در استان بوشهر با مرکز رشد و پارک علم و فن‌آوری تفاهم نامه داریم که ماحصل این تفاهم نامه ایجاد هشت تیم هسته نوآور شد. در حال حاضر سه هسته به شرکت تبدیل شدند و یکی از این شرکتها در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر مستقر شده است. با شرکت شهرک‌های صنعتی استان و با اداره کار و امور اجتماعی استان تفاهم نامه داریم.

در هفته پژوهش که در پیش روست یک تفاهم نامه با بنیاد نخبگان منعقد خواهیم کرد. نخبگان مهارتی ما به بنیاد نخبگان معرفی خواهند شد. اما در زمینه ارتباط دانشگاه‌ها با صنایع در کشور مشکلی که وجود دارد فقر اسناد بالادستی است. در اسناد بالادستی الزامی برای همکاری صنایع با دانشگاه وجود ندارد. این در سطح کلان است. به همین خاطر این تفاهم‌نامه ها منجر به نتیجه مطلوب نمی‌شود. این ارتباط باید الزام آور شود.

در خصوص آموزش سایر مهارت‌ها به دانشجویان باید گفت، توجه کافی به زبان بین المللی در دانشگاه همراه با مهارت اموزی می بایست به عنوان یک الزام با ان توجه شود. متاسفانه دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور مشکل عمده در زبان بین المللی دارند به همین علت نمی‌توانند شعاع تاثیرگذاری خود را وسعت ببخشند. اگر بخواهیم یک دانشجوی مهارتی مطلوب داشته باشیم الزامآور است که زبان بین‌المللی را فرابگیرد. نرم افزار هوشمند بداند. من این راقبول دارم که زبان بین المللی در سیستم مهارتی و آموزشی باید بیشتر تقویت شود. در بحث نرم افزاری مشکل خاصی نداریم و تلفیقی از نرم افزارها را آموزش می‌دهیم.

زهرا حاجیانی رئیس دانشکده فنی و حرفه ای دختران بوشهر: ما دوره‌های آزاد مهارت آموزی داریم که از سال گذشته تا کنون فعال شد. در زمینه آموزش همین نرم افزارها فعالیت کردیم. این دوره‌ها از این جهت مطلوب بود که ما کارگاه‌های آماده برای آموزش داریم.

 

استقبال از این دوره‌های آموزشی چطور بود؟

زهرا حاجیانی رئیس دانشکده فنی و حرفه ای دختران بوشهر: خیلی خوب بود، مجبور شدیم تقسیم کنیم  در سه بازه زمانی متفاوت برگزار کنیم. تا جوابگوی داوطلبین باشیم. تا زمانی که در کشور دانشگاه‌ها نگاه‌شان به بودجه دولتی است نمی‌تواند موفق عمل کند. دانشگاهی موفق است که بتواند از محل دانشی که تولید میکنند ثروت تولید کند. یعنی تولید علم را به ثروت و سرمایه تبدیل کند. استقلال دانشگاه به بودجه خیلی مهم است.

  • فعالیت‌های فرهنگی و هنری و سایر فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چگونه است؟

اکبر منصوری نسب رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر: یکی از اتفاقات خوب و موثر در دانشگاه فنی و حرفه ای استان، وجود تشکل های دانشجویی بسیج و انجمن اسلامی است که تشکل انجمن اخیرا مجوز آن گرفتیم و انصافا هر دو تشکل در ایجاد نشاط سیاسی ، اجتماعی و فرهنکی موثر هستند و فضا را از حالت ایستایی و خمودگی خارج می کنند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر از کرسی‌های آزاد اندیشی حمایت می‌کند. در هر موضوعی می بایست گفتگو و نقد باشد تا باعث پویایی شود . در قالب جشنواره‌های فرهنگی هم آثار خوبی ارائه می‌کنیم. در حال حاضر هم میزبان جشنواره 50 در 50 هستیم که یک جشنواره ورزشی است. معاون حوزه فرهنگی و دانشجویی کشور به استان بوشهر محول کرده است که تا پایان نیسمال تحصیلی که زمان دقیق آن از تارنمای پورتال دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر با توجه به شرایط حاکم بر کشور اطلاع رسانی خواهد شد اختتامیه آن برگزار می شود. این جشنواره برای تکمیل زیرساخت‌های ورزشی ما هم کمک خواهد کرد.  

کلیدواژه

کرونا

دانشگاه فنی و حرفه ای استان

آموزش عالی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی